Spojte se s námi


Motorsport

Audi zažívá krizi v nejvyšším managementu! Je tím ohrožen vstup německé automobilky do F1 v roce 2026?

Máme za sebou testy v Bahrajnu, kde týmy zkoušely nové vozy pro nadcházející sezonu. Zatímco se oči většiny fanoušků upínaly do Asie, v sousedním Německu to vře. Automobilka Audi, jež chce už napřesrok startovat ve F1, čelí další krizi. A její budoucnost v královně motorsportu vzbuzuje pochybnosti.

Publikováno

dne

Máme za sebou testy v Bahrajnu, kde týmy zkoušely nové vozy pro nadcházející sezonu. Zatímco se oči většiny fanoušků upínaly do Asie, v sousedním Německu to vře. Automobilka Audi, jež chce už napřesrok startovat ve F1, čelí další krizi. A její budoucnost v královně motorsportu vzbuzuje pochybnosti.

Audi a vstup do F1

Není žádné tajemství, že „královna motorsportu“ neroste jen jako sport, nýbrž i jako marketingová značka. Výrazně se na tom podílel také hit z dílny Netflixu Drive to Survive (Touha po vítězství).

Z rostoucí hodnoty šampionátu samozřejmě těží všichni zainteresovaní včetně týmů. A kdo stojí mimo, hledá způsoby, jak by se zapojil. Proto Audi v pátek před Velkou cenou Belgie 2022 oficiálně oznámilo, že do F1 vstoupí v sezoně 2026.

Tato sezona byla zvolena záměrně. Napřesrok totiž čekají „ef jedničky“ výrazné změny v pravidlech. Přijdou zbrusu nové motory, nová syntetická paliva a zásadně se přepracuje i konstrukce hybridního ústrojí. Všechny stáje tak budou na stejné startovní čáře, a právě toho chtělo Audi využít.

Pro své účely začala značka z Ingolstadtu postupně skupovat většinový podíl v týmu Petera Saubera. Ten posledních pět let závodil pod názvem Alfa Romeo. Poté, co se Italové na sklonku minulého roku z F1 stáhli, vstupuje švýcarská stáj do letošní sezony jako Stake F1 Team Kick Sauber.

Personální rošády

Stejně jako všichni významní výrobci silničních vozů, vidělo i Audi svou perspektivu v elektrifikaci. Potíž byla, že samotná víra v elektrickou budoucnost nestačí a automobilka nedokázala v této oblasti nabídnout zákazníkům konkurenceschopné auto. Navíc začala ztrácet výkon i na klíčovém trhu v Číně. Tedy v zemi, která na poli elektromobilů v posledních letech zcela dominuje.

Podle očekávání tak vlastníci Volkswagenu (do jehož koncernu Audi patří) zatáhli za záchranou brzdu. Velkého příznivce elektromobility a současně generálního ředitele VW Herberta Diesse nahradil počátkem září 2022 dosavadní CEO Porsche Oliver Blume.

Pětapadesátiletý manažer pak v nové roli pro změnu odvolal na konci minulého června ředitele Audi Markuse Duesmanna. Na jeho místo přišel přední stratég VW Gernot Döllner.

A právě od této chvíle se datují problémy ingolstadtské automobilky. Döllner totiž na rozdíl od svého předchůdce není zarytým příznivcem vstupu Audi do F1 a k celému projektu se staví dost rezervovaně.

Aktuální spory

Ačkoliv se vedení Audi vyměnilo, někteří příslušníci „staré gardy“ zůstali. Konkrétně se jedná o technického ředitele společnosti Olivera Hoffmanna. Německý inženýr nastoupil do funkce v roce 2021, přičemž měl za úkol urychlit snahu automobilky o elektrifikaci.

Nyní ho Döllner viní ze zablokování vývoje a hledá způsob, jak by se ho zbavil. Podle německých médií chce sedmačtyřicetiletého Hoffmanna „uklidit“ do nového týmu F1. Vedením tohoto projektu je ale pověřený bývalý šéf McLarenu Andreas Seidl. A přidání další úrovně rozhodování nové stáji rozhodně neprospěje.

Budoucnost Audi ve F1

Existuje tak varianta, že by byl Seidl z týmu „odejit“. V takovém případě se nabízí místo u Red Bullu. Christian Horner aktuálně čelí obvinění z „nevhodného chování“ a jeho setrvání v rakouské stáji je ve hvězdách.

Stejně tak ovšem nelze vyloučit možnost, že Audi nakonec svůj projekt F1 odpíská. Stáj se totiž potýká s problémy při získávání špičkových pracovníků do Hinwilu, kde má základnu. Navíc permanentně vyvstávají otázky, zda probíhají investice potřebné k soupeření s těmi nejlepšími dostatečně rychle.

V tuto chvíli stále není Audi 100% vlastníkem Sauberu, a proto posilují spekulace, že by byl Döllner ochotný akcie švýcarského týmu prodat. Načasování přitom nemůže být vhodnější. FOM nedávno zamítla vstup Michaelu Andrettimu a zájemců o místo ve F1 je více než dost. Vhodný investor by tak umožnil Audi vyváznout z této situace bez finanční a částečně i marketingové újmy.

Zdroj: Autosport, Bild

Reklama

Oblíbené