Spojte se s námi


Serie A

AS Řím již pomohl k nalezení pěti pohřešovaných dětí! Pokračovat v kampani na sociálních sítích hodlá i nadále

Publikováno

dne

AS Řím vždy patřil mezi pomyslné průkopníky různých kampaní na sociálních sítích. Nicméně během letošního letního přestupového období to celek z hlavního města Itálie dokázal posunout na nový level. Do té doby k fotkám při oznámení přestupů na sociální sítě klub přidával fotky s historií naší planety, od léta je to však jinak. Ke každému oznámenému přestupu je přidána fotka pohřešovaného dítěte. Tímto způsobem se našlo již pět zmizelých. Jak ale nápad na tuto kampaň vůbec vznikl a jaký je příběh v jejím pozadí?

Příběh začíná u muže se jménem Peter Boxell, jehož příběh skvěle zpracovalo médium BBC. Před 31 lety mu totiž zmizel patnáctiletý syn Lee. Napříč tisícovkám hodin policejní práce, ročnímu rozkopávání tamního hřbitova i kostela a čtyřem zveřejněním případu v pořadu Crimewatch však nedošlo k jeho nalezení. V roce 2017 pak otec pohřešovaného, Peter, dokázal s pěveckým sborem dojít do finále pořadu Británie má talent, když zde nazpívali chorál s názvem Missing people, tedy Pohřešovaní lidé.

V populární soutěži na obrazovce v pozadí probíhala jména a portréty pohřešovaných lidí. Doposud má píseň z této show na YouTube přes 12 milionů shlédnutí. Možná i díky tomu se dočkal Peter Boxell poměrně nečekané pomoci v létě 2019, kdy jej kontaktovalo vedení klubu AS Řím. Konkrétně šéf klubové strategie Paul Rogers, který byl zřejmě nadšen z videoklipu, neboť něco podobného zná z minulosti – jeho oblíbená kapela Soul Asylum v devadesátých letech natočila klip k písni Runaway Train, v němž jsou zobrazeny tváře a jména pohřešovaných lidí. Několik se jich díky klipu našlo.

A podobně se tedy prezentuje i klub, v němž pracuje – AS Řím. Při videích, v nichž oznamuje římský celek nové posily, je vždy obraz rozdělen na dvě poloviny. Vlevo bývá nová posila, vpravo portrét pohřešovaného dítěte, jméno, státní příslušnost pohřešovaného a také číslo, na jaké se v případě informací mohou případní svědci obrátit. Třebaže se fanoušci zpočátku trochu podivovali, proč k radostné události, jakým přestup bývá, jest přidáváno i něco tak negativního, dokázali si zvyknout a naopak si tento způsob oznamování posil rychle vysloužil pouze kladné reakce.

Nutno podotknout, že Římané se na sociálních sítích v této záležitosti činili. Italský celek zveřejnil 109 případů pohřešovaných osob v celkem 72 videích napříč 12 různými státy. A co je fantastické? Že se našlo 5 ze zmíněných zmizelých dětí! „Jedno nalezené dítě je geniální, ale pět dětí? To je neuvěřitelné! Byl to od klubu úžasný nápad a je to něco, co jsem si nedokázal představit ani ve svých snech,“ prozradil nadšeně Peter Boxell, který se doposud vyrovnává se ztrátou svého syna, přičemž již smířeně připouští, že by již mohl být po smrti.

Vedení klubu spolupracuje hned s několika organizacemi, jenž pátrají po zmizelých dětech, napříč dvanácti státy, například z USA, Velké Británie, Itálie, Španělska a Keni. Zajímavá domluva na spolupráci dle Rogerse, šéfa strategie AS Řím, byla především s americkým Národním centrem pro pohřešované a zneužívané děti. Jednak společnost byla nadšena z nápadu, což je pozitivní. Co však Rogerse negativně překvapilo? „Většina značek a organizací se snaží od podobných věcí distancovat, jelikož pohřešované děti jsou velmi citlivým tématem a možná s tím nechtějí být spojovány,“ bylo mu řečeno.

Odpověď však měl jasnou. „Chceme pomáhat a jsme si tím stoprocentně jisti. Cítili jsme, že i kdybychom nepomohli nikoho nalézt, minimálně tak zvýšíme povědomí o daných případech a o tom, že se takové věci dějí. Stejně tak o organizacích, které se takovými problémy zabývají,“ nechal se slyšet člen vedení klubu z hlavního města Itálie.

A zvyšování povědomí o této věci je skutečně potřeba. Ve Velké Británii zmizí ročně 140 000 dětí, přičemž se jich většina najde v prvních 24-48 hodinách a zhruba 1 % z nich se pohřešuje i rok po zmizení, což je stále 1 400 dětí. U nás, v České republice, pak policie vyhlašuje pátrání zhruba po 500 dětech, přičemž 98 % se jich většinou najde. Stále je však každá pomoc vítána, aby se procento nalezených dostalo co nejvýše to je jen možné. I proto je, především v celosvětovém měřítku, pomoc od AS Řím veledůležitá.

Co se pak nalezených dětí týče, tak jak již bylo zmíněno výše, je jich 5. Jednalo se o dvě dospívající dívky z Londýna, jednoho chlapce z Belgie a další dvě dítka z Keni. To vše díky obrovskému dosahu videí, která klub zveřejňuje. Videa s obsahem, v nichž byly zveřejněny ztracené osoby, shlédlo přes 9 milionů lidí. Vedení Říma pak navíc potvrdilo, že v tomto způsobu pomáhání rozhodně hodlá pokračovat i v zimním přestupovém období. Tudíž doufejme, že tato forma pomoci se dočká co největšího úspěchu a dočkáme se dalších objevených dětí.

A jak to vlastně s těmito videi funguje? V první řadě nutno podotknout, že přestupy jsou zkrátka virální záležitostí a vždy se dostávají do popředí. Tudíž není lepšího momentu, kdy do videa podobnou věc vložit, chceme-li zvýšit pozornost na ni upřenou. V řadě druhé pak záleží, odkud hráč do klubu přichází. V případě, že přišli hráči z Anglie, jako tomu bylo u Smallinga, Zappacosty či Mkhitaryana, tak ve videích byly převážně děti pohřešované v Anglii, neboť se očekávalo, že právě v Anglii budou příspěvky nejvíce sledovány.

Podobně fungoval klip výše zmíněné kapely Soul Asylum, který měl vícero verzí dle toho, kde se vysílal. Tudíž vysílání v Americe informovalo o pohřešovaných dětech v USA, ve Velké Británii to pak logicky bylo o britských dětech. A třebaže nelze s jistotou říci, že se děti našly díky těmto videím, minimálně rozšíření povědomí vždy může udělat své.

„Chtěli bychom na tyto věci upozorňovat častěji, ale jindy, než u oznámení přestupu, se to nedočká takové pozornosti. Avšak když vám zavolají, že se nějaké dítě našlo? Je to lepší než vyhrát jakýkoliv zápas. A jak jinak se lidi dozví o pohřešovaných dětech? Většina fotbalových fanoušků nesleduje stránky s pohřešovanými lidmi, takto se dostanou informace k novému publiku,“ nechal se slyšet Rogers, šéf strategie římského AS.

Avšak hned po radosti z nalezení se musí správci sociálních sítí klubů činit. Jakmile totiž je pohřešovaná osoba nalezena, uplatňuje se co nejrychleji tzv. právo „být zapomenut“. To znamená, že ze sociálních sítí i všech možných záznamů musí býti vymazány veškeré informace a stopy o totožnosti pohřešovaného. Videa tedy pak musí být ořezána, aby v nich nalezené osoby nebyly. To vše s cílem zajistit dítěti takový život, aby nebylo stigmatizováno svým zmizením.

Nicméně jistá je jedna věc. AS Řím, třebaže se jedná o známý klub, nemůže spasit celý svět. Většina klubů zřejmě nebude mít na sociálních sítích takový dosah. Kdyby se však do podobné kampaně zapojily kluby jako Manchester United, Barcelona, Real Madrid, Liverpool a další giganti, mohlo by to mít velký globální úspěch.

Minimálně ke dni 25. května, kdy jest Mezinárodní den pohřešovaných dětí, by se kluby z celého světa mohly sjednotit pro dobrou věc. A třeba bude vedení Říma něco takového iniciovat, kdoví. Každopádně si za toto zaslouží celek z hlavního města Itálie obrovskou pochvalu a nezbývá než doufat, že přibude více klubů, které budou chtít pomáhat buď stejným, podobným či jakýmkoliv jiným způsobem.

Reklama

Oblíbené