Spojte se s námi


Motorsport

Jorge Martín přepisuje historii! 26letý Španěl se stal novým mistrem světa MotoGP, Bagnaia přes veškerou snahu podlehl

MotoGP slaví nového šampiona premier class. Španěl Jorge Martín nedopustil zázrak v Barceloně a třetím místem v cíli závěrečné velké ceny sezóny sesadil z trůnu nyní již bývalého mistra světa Francesca „Pecca“ Bagnaiu.

Publikováno

dne

MotoGP slaví nového šampiona premier class. Španěl Jorge Martín nedopustil zázrak v Barceloně a třetím místem v cíli závěrečné velké ceny sezóny sesadil z trůnu nyní již bývalého mistra světa Francesca „Pecca“ Bagnaiu. Přestože 27letý Ital triumfoval letos pojedenácté v nedělním hlavním závodě, příliš mnoho chyb během roku mu ve výsledku zlomilo vaz a nakonec ztratil ve finálním zúčtování deset bodů. Druhou příčku v cíli uzmul Marc Márquez, která jej poslala na třetí místo v šampionátu jezdců před Eneu Bastianiniho.

  • Jorge Martín se stal novým mistrem světa MotoGP, dopomohlo mu k tomu třetí místo v cíli
  • Pecco Bagnaia ovládl Solidarity VC Barcelony, ani jedenáct vítězství v neděli nestačilo k obhajobě titulu
  • Martín získal svůj druhý titul šampiona, poprvé v moderní éře MotoGP na satelitním stroji

39 závodů se již odjelo v letošní sezóně nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů. Více než 700 bodů bylo k mání pro potenciálního mistra světa MotoGP. I přes tyto vysoké počty vstoupila dvojice Jorge Martín a Pecco Bagnaia do závěrečné velké ceny ve španělské Barceloně s tak malým bodovým rozdílem, že až 40. a finálové klání muselo rozhodnout o letošním šampionovi premier class.

Dvacátý podnik ročníku 2024 se uskutečnil letos podruhé na 4,6 km dlouhém Circuit de Barcelona-Catalunya. Tento okruh převzal roli hostitele rozhodujícího závodu sezóny po povodněmi zasažené Valencie.

Finálová matematika zněla před hlavním závodem jednoznačně pro lídra MS Martína. Jeho náskok 19 bodů dovoloval 26letému Španělovi dokončit velkou cenu, vypsanou na 24 kol, do devátého místa, nezáleže na tom, na jaké pozici dojede Bagnaia. Úřadujícímu mistru světa naopak nezbývalo nic jiného, než výsledek v top 2, a doufat, že se Martín dopustí největší chyby své závodnické kariéry.

Sobotní kvalifikaci a následný sprint ovládl Bagnaia a získal si tak pro sebe důležitou, minimálně psychologickou výhodu do nedělního vyvrcholení. V první řadě se vedle Itala postavil loučící se Aleix Espargaró a osminásobný šampion Marc Márquez. Martín vyrážel do svého životního závodu ze čtvrté pozice.

Bagnaia udává tempo závodu, Martín drží bezpečné pódium

Osud letošního boje o titul mistra světa MotoGP nedržel v zásadě nikdo jiný než Martín. Bagnaia s výhodou pole position mohl udělat vše v jeho silách, vyhrát závod, ale ani to nemuselo stačit.

Bagnaia z první pozice na startu odstartoval výborně. To samé platilo jak pro Martína, tak pro Marca Márqueze a oba se po výjezdu z první zatáčky zahákli za ještě úřadujícího šampiona v tomto pořadí. Espargaró znovu nezvládl start a podobně jako ve sprintu ztratil několik pozic. Nakonec se po úvodním kole závodu utábořil na pátém místě za Bastianinim.

Martínovi stačilo dojet v top 9, tudíž jej vůbec nemohl rozhodit manévr Márqueze do první zatáčky na začátku druhého kola. Hned poté 26letý Španěl sledoval, jak se jezdec týmu Gresini Ducati zahákl za zadní kolo lídra závodu Bagnai.

V následujících pár okruzích si to o čtvrtou příčku rozdávali Espargaró s Bastianinim. Oba závodníky posouvala vpřed vlastní motivace. Pro Espargara se jednalo o vůbec poslední závod jeho kariéry, Bastianini stále figuroval v boji o celkové třetí místo v šampionátu jezdců.

Startovní pole bylo ovšem v úvodní čtvrtině závodu stále velmi kompaktní. Martín tak nemohl nijak usínat na vavřínech, skupina za ním dosahovala až k desátému Marcu Bezzecchim pouze 1,5 sek za Španělem.

Poklidné finále vystihuje příběh sezóny. Bagnaia na čele, Martín v jeho blízkosti

V sedmém kole se rozdíl mezi druhým Márquezem a třetím Martínem natáhl na jednu sekundu. Mezitím upadl Joan Mir na hodně, což perfektně vystihuje utrápenou Španělovu otřesnou sezónu na těžko ovladatelné hondě.

O chvíli nato nezvládl Bastianini svůj brzdný bod do první zatáčky. Tato chyba jej seslala do skupiny soupeřící o sedmou pozici mezi Franca Morbidelliho a Brada Bindera. Závěr první poloviny velké ceny většinově patřil soubojům o pozice právě těchto jezdců.

Na čele se v těchto chvílích nic zásadního neodehrávalo. Ačkoliv Bagnaia minul vrchol páté zatáčky v osmém kole, nadále vedl VC Barcelony před Márquezem. 31letý Španěl si těsnou jízdou za Italem detailně načítal jezdecký styl Bagnai do příští sezóny jakožto týmoví kolegové v továrním týmu Ducati.

Ani přelom do druhé poloviny závodu nenabídl výraznou akci na trati. Bagnaia i přes tlak Márqueze komfortně vedl, Martín bezpečně kroužil na třetí pozici se stále zvětšujícím náskokem na pronásledovatele za sebou.

Tento scénář vystihoval většinový průběh letošní sezóny. Když Bagnaia vítězil, Martín dokázal limitovat škody dojezdy na stupních vítězů. Reálně pouze Italovy výpadky rozhodly o tom, že se číslo 1 na kapotě nejspíše přesouvá z Ducati do Aprilie.

Martín třetím místem v cíli slaví titul, Bagnaia si jedenáctým vítězstvím zasluhuje srovnatelný respekt

Zatímco se čelo závodu uspokojovalo s vyjetými pozicemi, alespoň o nějakou tu zábavu se starali Bastianini a Acosta. První jmenovaný se po dřívější chybě prodíral polem a v sedmnáctém kole si poradil s Acostou v boji o šesté místo.

Právě 20letý nováček seriálu se v závěru závodu potýkal s výraznými problémy. Nejprve jej překonal Bastianini, poté i stájový kolega Binder, a nakonec i Morbidelli. To vše se odehrálo v jediném kole. Acosta se tak propadl na deváté místo a na extra mistrovský bod od jezdce KTM si smlsával i desátý Bezzecchi.

Konstantní rozdíly mezi jezdci v top 3 pár kol před koncem již potvrzovaly nejen příčky na stupních vítězů, ale i mistrovský titul. O čtvrté místo se ještě prali Espargaró s Álexem Márquezem. Druhý jmenovaný se nakonec prohnal přes veterána v předposledním kole.

To již však garáž Pramacu netrpělivě vyhlížela svého hrdinu Jorgeho Martína v cíli. Celý kontingent tohoto satelitního týmu se shromáždil v boxech a sledoval, jak se rodák z Madridu blíží svému životnímu úspěchu.

Bagnaia v posledním víkendu sezóny udělal vše, co mohl. Ovládl sprint, stáhl svou ztrátu na 19 bodů. Ale ani jedenácté vítězství v hlavním závodě mu neumožnilo obhajobu titulu. Bagnaia zakončil sezónu třetím nedělním triumfem za sebou před Márquezem, jenž zakončil ročník 2024 na celkovém třetím místě.

Všechny zraky ale v cíli mířily k novému mistru světa MotoGP. 26letý Jorge Martín se podruhé v životě stal šampionem po titulu v Moto3 z roku 2018. 32 pódiových umístění z 40 závodů a minimum výpadků mu především zařídilo to, že se stal prvním mistrem světa premier class na satelitním stroji.

Výsledky Solidarity Velké ceny Barcelony MotoGP (závod 20/20, 24 kol = 111,768 km; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 40:24.740
2. Marc Márquez (Špa., Ducati) +1.474
3. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.810
4. Álex Márquez (Špa., Ducati) +5.322
5. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +5.753
6. Brad Binder (RJA, KTM) +7.081
7. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +7.393
8. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +8.709
9. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +10.484
10. Pedro Acosta (Špa., KTM) +10.618

Finální pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 508
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 498
3. Marc Márquez (Špa., Ducati) 392
4. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 386
5. Brad Binder (RJA, KTM) 217
6. Pedro Acosta (Špa., KTM) 215
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 190
8. Álex Márquez (Špa., Ducati) 173
9. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) 173
10. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 165

Zdroj: MotoGP, X

Reklama

Oblíbené