Motorsport
Souboj titánů. Bagnaia přemohl Martína v dechberoucí VC Malajsie, i přes desáté vítězství sezóny se však jeho sen o obhajobě titulu rozplývá
Fantazie v Malajsii! Kandidáti na titul mistra světa Jorge Martín a Francesco „Pecco“ Bagnaia se postarali na okruhu v Sepangu o bitvu titánů, která v úvodních kolech závodu zvedala všechny ze sedadel. Velkolepý souboj, při němž šlo o mnohé, nakonec ovládl 27letý Ital
Fantazie v Malajsii! Kandidáti na titul mistra světa Jorge Martín a Francesco „Pecco“ Bagnaia se postarali na okruhu v Sepangu o bitvu titánů, která v úvodních kolech závodu zvedala všechny ze sedadel. Velkolepý souboj, při němž šlo o mnohé, nakonec ovládl 27letý Ital a dojel si pro již desáté vítězství v hlavním závodě MotoGP. I přesto se ale Bagnaia nachází před závěrečným víkendem sezóny 24 bodů za Martínem, kterého dělí jen kousek od zisku letošní koruny šampiona v premier class.
- Pecco Bagnaia a Jorge Martín si to rozdali v úchvatném souboji o vítězství ve VC Malajsie
- Bagnaia ovládl hlavní závod MotoGP na Sepangu, ovšem jeho obhajoba titulu visí na vlásku
- Martín se druhým místem v cíli přiblížil slávě, před poslední podnikem sezóny vede o 24 bodů
Stejně jako v loňské sezóně se příběh boje o titul mistra světa MotoGP točí okolo dvojice Jorge Martín a Pecco Bagnaia. Oba závodníci dorazili na okruh Sepang v rámci VC Malajsie, devatenáctého podniku z dvaceti, se španělským závodníkem 17 bodů před úřadujícím šampionem. I přes deváté nedělní vítězství v Thajsku ztrácel Bagnaia na lídra MS zejména kvůli většímu počtu odstoupení ve sprintových závodech.
Nejdůležitější kvalifikace sezóny nejen, že potvrdila Martína a Bagnaiu jako zasloužené kandidáty na titul, ale i stvrdila jejich převahu nad zbytkem pole. Italsko-španělské duo naložilo takřka jednu sekundu na třetího Álexe Márqueze s Bagnaiou na důležitém pole position.
Dvojnásobnému mistru světa premier class již s ohledem na stav v šampionátu nezbývalo vlastně nic jiného, než ideálně zvítězit ve všech zbývajících závodech. Jeho šance na obhajobu titulu však dostaly obrovský úder ve třetím kole sprintu. Bagnaia upadl a po následném vítězství Martína v krátkém závodu se Italova ztráta v šampionátu jezdců vyšplhala na 29 bodů.
Jorge Martínovi tak spadl do klína první matchpoint k titulu mistra světa. Matematika před zahájením nedělní velké ceny, vypsaném na 20 kol, hovořila celkem jasně. Bagnaia mohl dovolit Martínovi zvítězit i v hlavním závodě, musel však hned dojet za ním. Jiné permutace také hrály roli, každopádně pokud by Martín dokázal skórovat devět bodů a více nad Bagnaiou, titul mistr světa by šel do Španělska.
Červená vlajka následována soubojem sezóny
Ačkoliv se Ducati letos stará o snad nejdominantnější výkon jedné stáje v historii MotoGP, tato dominance italské továrny pomáhala celoročně stavět Bagnaiu, Martína a další své jezdce vždy do předních řad startovních roštů. VC Malajsie nebyla výjimkou, a tak se mohli fanoušci těšit na potenciální nervy drásající souboj mezi hlavními kandidáty na titul startující hned vedle sebe.
Bagnaia vyrážel z pole position a i přes tvrdé brzdy do první zatáčky a neústupnou jízdu kolo na kolo s Martínem si Ital udržel vedoucí pozici. Závod ovšem postihla hromadná nehoda továrních jezdců KTM Jacka Millera a Brada Bindera společně s yamahou Fabia Quartarara v druhé zatáčce. O několik sekund později vyvěsilo ředitelství závodu pro potřebu okamžité doktorské asistence pro Millera červenou vlajku.
Zatímco se Quartararo a Binder do později restartovaného závodu vrátili (ovšem s Jihoafričanem mimo dění na konci prvního kola), Miller navštívil po hrůzostrašném momentu v druhé zatáčce místní zdravotnické centrum. Naštěstí pro fanoušky Australana zachytily kamery Millera v dobrém stavu procházejícího se po boxové uličce.
Restartovaná VC Malajsie na 19 kol znovu spatřila Bagnaiu a Martína kolo na kolo do první zatáčky a opět s Italem ve vedení. Ačkoliv se zdálo, že se 26letý Španěl nikde nebude honit, Martín famózně zaútočil na továrního jezdce Ducati v šesté zatáčce. Bagnaia se sice ubránil prvotnímu riskantnímu manévru Španěla, v následujících kolech však Ital podstoupil s Martínem úchvatnou a dechberoucí přestřelku.
Úvodní tři kola nepoznala závodníka, který by vedl VC Malajsie na déle jeden celý okruh. Místy se dokonce prohodily pozice na čele několikrát během tří, čtyř zatáček. Bagnaia a Martín se starali o souboj sezóny, každý s odlišnou, ale stejně žhavou motivací porazit svého soupeře. Nakonec až v průběhu čtvrtého kola se situace na čele uklidnila. Bagnaia odskočil Martínovi na více než půl sekundy s Marcem Márquezem těsně za touto dvojicí.
Bagnaia drží vítězstvím slabé naděje na titul, Martín blízko slávě
V nájezdu do šestého kola se Martín definitivně odpoutal od lídra závodu na rozdíl takřka jedné sekundy. Márquez kroužící na třetím místě poklidně sledoval situaci před sebou. Za ním sváděla krátkou bitvu dvojice Enea Bastianini a Franco Morbidelli. Jejím vítězem se nakonec stal první jmenovaný, který však na stupně vítězů po souboji se svým italským krajanem ztrácel již přes dvě sekundy.
Bagnaia sice úspěšně setřásl Martina, pro své šance na titul si však nepřímo přál, aby se Márquez na Martína dotáhl a ideálně jej předjel. V sedmém kole však tato naděje vyhasla poté, co osminásobný šampion upadl v poslední zatáčce okruhu. Márquez nasedl zpátky na stroj a vrátil se do závodu na pozici mimo body. Další pomoc ale Bagnaia nemohl příliš očekávat. Nyní třetí Bastianini ztrácel na Martína už takřka čtyři sekundy.
V témže okruhu, ve které chyboval Márquez, havarovali i Morbidelli s Joanem Mirem. Daleko od pádu nebyl ani Bastianini, jenž se málem nevešel do hranic závěrečné zatáčky. To jej poslalo další sekundu a půl od Martína, což s přispěním zvětšujícího se polštáře mezi vedoucím duem bez dalšího boje formálně rozhodlo o pořadí na pódiu.
Kamery sice následovaly po významnou dobu jezdce v těsných skupinách uprostřed pole, další dramatické momenty však VC Malajsie nenabídla. Martín vytáhl čtyři kola před koncem růžky a na chvíli se přiblížil Bagnaiovi pod rozdíl dvou sekund.
Pár nezvládnutých průjezdů zatáčkami ze strany Španěla nicméně stvrdily Bagnaiovo letošní desáté vítězství v hlavním závodě MotoGP. Martín dokončil druhý před Bastianinim, Álexem Márquezem a Pedrem Acostou. Bagnaia tak i přes tento počin nadále ztrácí půdu pod nohama v boji o titul. Jorge Martín drží před závěrečným podnikem sezóny (nejspíše konaném v Barceloně) zásadní 24bodový náskok.
Výsledky Velké ceny Malajsie MotoGP (závod 19/20, 20 kol = 110,860 km; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 38:04.563
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.141
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +10.484
4. Álex Márquez (Špa., Ducati) +12.230
5. Pedro Acosta (Špa., KTM) +13.699
6. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +16.245
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +19.447
8. Álex Rins (Špa., Yamaha) +20.611
9. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +21.994
10. Augusto Fernández (Špa., KTM) +22.174
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 19/20; pouze top 10):
1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 485
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 461
3. Marc Márquez (Špa., Ducati) 369
4. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 368
5. Pedro Acosta (Špa., KTM) 209
6. Brad Binder (RJA, KTM) 206
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 189
8. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 165
9. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) 161
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) 155
Zdroj: MotoGP, X
-
Tenispřed 1 dnem
Nahoře bez nebo s raketometem. Tenistky WTA v roce 2024 zářily i mimo kurty
-
Fotbalpřed 4 dny
Skandál v Turecku. Uniklo video, kde si fotbalová rozhodčí užívá se starším kolegou. Ze zákazu činnosti si mladá žena nic nedělá, stala se hvězdou sociálních sítí
-
Chance Ligapřed 2 dny
Připravuje se Slavia na odchod Kinského? Baník kvůli tomu má přijít o svou jedničku. V podstatě hotovo, říká Podroužek
-
Chance Ligapřed 3 dny
Největší posilu zimy už Sparta přivedla. Má technické i fyzické parametry, aby se na Letné prosadil, chválí univerzála bývalý trenér