Spojte se s námi


Motorsport

Je konec? Martín zasazuje vítězstvím v malajském sprintu ránu Bagnaiovi, úřadující mistr světa pádem zredukoval své šance na titul

Šampionát pádů, jak jej označil nedávno úřadující šampion Francesco „Pecco“ Bagnaia, se postaral o nejnovější divoké pokračování ve sprintu MotoGP při VC Malajsie. 27letému Italovi se po zisku zničujícího pole position dramaticky snížily šance na obhajobu titulu pádem poté, co po startu ztratil vedení vůči jeho přímému soupeři o titul Jorgemu Martínovi.

Publikováno

dne

Šampionát pádů, jak jej označil nedávno úřadující šampion Francesco „Pecco“ Bagnaia, se postaral o nejnovější divoké pokračování ve sprintu MotoGP při VC Malajsie. 27letému Italovi se po zisku zničujícího pole position dramaticky snížily šance na obhajobu titulu pádem poté, co po startu ztratil vedení vůči jeho přímému soupeři o titul Jorgemu Martínovi. Lídr MS navíc výrazně posílil své naděje triumfem v sobotním krátkém závodě. Martín před nedělní velkou cenou rázem vede o 29 bodů a je blízko zisku svého prvního titulu mistra světa.

  • Pecco Bagnaia si pádem ve sprintu při VC Malajsie MotoGP zkomplikoval obhajobu titulu
  • Zásadní chyby svého rivala Jorge Martín náležitě využil a zvítězil před Márquezem a Bastianinim
  • Náskok lídra MS vystřelil na 29 bodů, již v neděli se Martín může stát mistrem světa

Jde do tuhého. VC Malajsie představuje předposlední podnik letošní sezóny MotoGP. Jorge Martín a Pecco Bagnaia vstupovali do devatenáctého víkendu ročníku 2024 s rozdílem 17 bodů mezi nimi. Závěrečné čtyři závody dělily tuto dvojici od potvrzení nového (či staronového) mistra světa s nadějnou jistotou existence dvacátého o finálového klání i přes zrušení VC Valencie vlivem zničujících a tragických povodní v tamním regionu.

Již v sobotní dopolední kvalifikaci se očekával tuhý boj s časem obou protagonistů. Jak moc ale Martín a Bagnaia uskočili v posledních minutách Q2, bylo doslova šokující. Jezdec továrního týmu Ducati nejprve sledoval, jak jej jeho španělský konkurent zdolal v prvních pokusech o více než půl sekundy.

Bagnaia ovšem zatnul zuby a kolem jeho života porazil Martína o dvě desetiny sekundy s časem 1:56.337, jenž zdemoloval zbytek startovního pole. Třetí Álex Márquez ztratil takřka celou sekundu na vítěze kvalifikace.

Šok. Bagnaia padá z druhé pozice, Martín rázem blizoučko titulu

Několik minut před startem sprintu vypsaném na deset kol se nad okruhem Sepang lehce rozpršelo. Všech 22 závodníků ale kapky deště nerozhodily a ani pokračující přeháňka nikoho nepřiměla zabočit do boxů pro náhradní stroj během zahřívacího kola.

Prvotní odpich ze startovního roštu a dlouhý nájezd do první zatáčky logicky představovali stěžejní moment nejen průběhu celého sprintu, ale potenciálně i jeho výsledku. Jak Bagnaia z pole position, tak Martín startující vedle něj, vyrazili výborně, ovšem vnitřní stranu, a tudíž výhodnější pozici, si při úvodním brždění uzmul Španěl před Italem.

Martín tak vkročil do sprintu nejlépe, jak mohl, a v prvním kole vedl Bagnaiu, jehož následovali Marc Márquez a Enea Bastianini. Mladší z Márquezových se po startu lehce propadl, v nájezdu do druhého kola nicméně kroužil na stále solidním pátém místě.

Zatímco se hrozba deště vytratila stejně rychle jako déšť samotný, Bagnaia se v těchto okamžicích držel zuby nehty Martínovi. Ačkoliv měl staršího Márqueze přimáčknutého za sebou, Martínův původní náskok několika desetin se zmenšoval a v třetím kole již rodák z Milána plánoval veledůležitý útok na první pozici.

Co se však nestalo. Bagnaia v deváté zatáčce snahou udržet se za Martínem příliš najel na vnitřní obrubník. Jeho stroj ztratil balanc, přední kolo jeho tovární ducati se zavřelo a Bagnaia před zraky milionů se odklouzal z trati pryč. Tímto momentem spadly Italovy naděje na obhajobu titulu na téměř absolutní nulu.

Bagnaia na kolenou, Martín v sedmém nebi

Třetí kolo sprintu MotoGP při VC Malajsie obrátilo veškeré predikce a veškerý diskurs okolo příběhu boje o titul vzhůru nohama. Martín nadále vedl tentokrát před Márquezem a nově Bastianinim. Celý zbytek sprintu však kamery průběžně zachycovaly skleslého Bagnaiu opírajícího se o bariéry či sklíčeně procházejícího boxovou uličkou a do garáže, jejíž vrata se po jeho vstupu do ní rychle uzavřela.

Ostatní momenty krátkého závodu naprosto zastřely myšlenky, co se to v třetím kole sprintu stalo a co to znamená. Martín na čele se držel pod jednu sekundu před Márquezem, Bastianini se s podobnou ztrátou na třetí pozici se nijak nehonil. Čtvrtý Álex Márquez nestíhal tempu lídrů, od malého pódia jej v půlce závodu dělily již více než dvě sekundy.

Druhá polovina sprintu se už nepřinesla žádné velké momenty, jakoby veškeré drama ukradlo jeho třetí kolo. V sedmém okruhu se Pedro Acosta v boji o osmé místo vyhýbal v poslední zatáčce chybujícímu Jacku Millerovi. V následujícím kole odstoupil Johann Zarco poté, co jeho technika vypověděla službu.

To vše ale nehrálo takřka žádnou roli oproti tomu, kdo sobotní sprint v Malajsii ovládl a kdo jej nedokončil. Martín dokroužil bez problémů na první pozici před Márquezem a Bastianinim a jeho náskok v čele šampionátu odstřelil na 29 bodů.

26letý závodník týmu Prima Pramac Ducati je tak před nedělní grand prix blízko zisku titulu mistra světa. Španělovi stačí zopakovat vítězství a pokud Bagnaia nedokončí hlavní závod druhý, Martín se s předstihem stane letošním mistrem světa MotoGP.

Výsledky sprintu při Velké ceně Malajsie MotoGP (10 kol = 55,430 km; pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 19:49.230
2. Marc Márquez (Špa., Ducati) +0.913
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +2.010
4. Álex Márquez (Špa., Ducati) +6.575
5. Fabio Quartararo (Fra., Yamaha) +7.917
6. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +8.957
7. Brad Binder (RJA, KTM) +11.015
8. Jack Miller (Aus., KTM) +11.834
9. Pedro Acosta (Špa., KTM) +12.091
10. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +12.840

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 465
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 436
3. Marc Márquez (Špa., Ducati) 365
4. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 352
5. Brad Binder (RJA, KTM) 206
6. Pedro Acosta (Špa., KTM) 198
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 180
8. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 165
9. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) 159
10. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 143

Zdroje: MotoGP, X

Reklama

Oblíbené