Spojte se s námi


Motorsport

Bod za nejrychlejší kolo v F1 končí. FIA rozhodla o změnách pravidel pro příští sezónu, častěji se představí i nováčci

Mítink Světové rady Mezinárodní automobilové federace (FIA) přinesl pro svět motorsportu několik podstatných změn. Mezi nejzávažnější z nich patří zrušení extra mistrovského bodu za nejrychlejší kolo v nedělním závodě F1. Volné tréninky také častěji spatří mladíky za volantem nejrychlejších monopostů světa. Týmy získají povinnost nasadit nováčky do sedla vozů dvakrát za sezónu oproti nynější jediné instance.

Publikováno

dne

Mítink Světové rady Mezinárodní automobilové federace (FIA) přinesl pro svět motorsportu několik podstatných změn. Mezi nejzávažnější z nich patří zrušení extra mistrovského bodu za nejrychlejší kolo v nedělním závodě F1. Volné tréninky také častěji spatří mladíky za volantem nejrychlejších monopostů světa. Týmy získají povinnost nasadit nováčky do sedla vozů dvakrát za sezónu oproti nynější jediné instance.

  • Nová sportovní pravidla vejdou v platnost počínaje příští sezónou F1
  • Bod za nejrychlejší kolo v hlavním závodě bude od roku 2025 zrušen
  • Každá stáj bude ve volných trénincích nucena dát prostor nováčkům dvakrát namísto jednou

Konec bodu za nejrychlejší kolo

Do konce letošní sezóny F1 zbývá posledních šest velkých cen. A po čtvrtečním mítinku Světové rady Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nyní jasné, že se během prosincového závodu v Abú Dhabí bude sport loučit s jedním zásadním pravidlem, jež svým způsobem obohatilo velké ceny královny motorsportu.

Jeden mistrovský bod, jenž se po nedělním závodě předává jezdci v top 10 s nejrychlejším kolem, vymizí ze sportovních regulí F1 počínaje sezónou 2025. Ztratí se tak jistý element velkých cen, který se hlavně na konci závodů častokrát postaral například o vtipné vysílačky či o pozdní neočekávané drama na trati. Důkazem budiž rádiová komunikace Valtteriho Bottase v Nizozemsku či prokaučování jedné pozici v cíli u Charlese Leclerca v Belgii.

Vytratí se tak pravidlo, jež FIA implementovala do seriálu F1 v sezóně 2019 za účelem opepření konců velkých cen. Ve výsledku ovšem tento faktor spíše daroval bod zdarma pro piloty, kteří se nacházeli daleko před pronásledovateli za sebou. Ovšem na druhou stranu konce závodů doopravdy občas získaly pozornost komentátorů a fanoušků, když někteří jezdci do toho šlápli v posledních kolech, aby si tento bod uzmuli pro sebe.

V ročníku 2019 se extra bod za nejrychlejší kolo nepředstavil ve Formuli 1 poprvé. Historie sportu pamatuje období mezi lety 1950 až 1959, kdy se taktéž rozdával každou velkou cenu jeden bod navíc. Nicméně tehdy získal tento extra bod kdokoliv, kdo zajel nejrychlejší kolo závodu nezáleže na pozici.

Mladíci získají více prostoru ukázat se světu F1

Vedle změny v bodovacím systému F1 rozhodla FIA také o upravení pravidla týkající se mladých jezdců aspirující na sedačku v královně motorsportu. Od nadcházející sezóny všechny stáje nasadí minimálně dvakrát ve volných trénincích jezdce s nedostatečnou hodnotou zkušeností za volantem formule 1.

Doteď platilo, že každý jezdec na plný úvazek všech týmů musí v pátečních jízdách uvolnit své místo minimálně jednou. Ve výsledku tak celkem čtyřikrát každá stáj posadí do monopostu jezdce aktuálně nezávodícího v F1.

Závěr sezóny se tak s největší pravděpodobností stane mnohem zajímavější. Jelikož týmy preferují nováčky ve svých monopostech spíše až na konci roku, tento standard by se tak od příštího roku mohl prodloužit více do prostřední části kalendáře. Zároveň také mladí talenti získají větší balík zkušeností s jízdou ve voze F1, což by mělo také zaručit větší připravenost těchto jezdců do budoucna.

FIA ve své zprávě po mítinku Světové rady zmiňuje spoustu dalších východisek, na kterých se její členové tento týden dohodli. Celý seznam změn napříč motoristickými disciplínami a novinek vstupující v platnost od roku 2025 si můžete přečíst na oficiálním webu FIA.

Zdroje: F1, FIA

Reklama

Oblíbené