Spojte se s námi


Motorsport

Bastianini se dočkal ve VC Velké Británie MotoGP prvního double vítězství, Martín druhým místem zpátky v čele šampionátu

Desátý závod letošní sezóny MotoGP na britském Silverstone ovládl Enea Bastianini na továrním stroji Ducati. Po svém debutovém triumfu v sobotním sprintu si připsal své premiérové dvojité vítězství. Na stupních vítězů jej doplnili stájoví kolegové Jorge Martín a Francesco „Pecco“ Bagnaia, kterému vydrželo vedení v šampionátu jezdců pouze jediný závodní víkend.

Publikováno

dne

Desátý závod letošní sezóny MotoGP na britském Silverstone ovládl Enea Bastianini na továrním stroji Ducati. Po svém debutovém triumfu v sobotním sprintu si připsal své premiérové dvojité vítězství. Na stupních vítězů jej doplnili stájoví kolegové Jorge Martín a Francesco „Pecco“ Bagnaia, kterému vydrželo vedení v šampionátu jezdců pouze jediný závodní víkend.

Po druhé větší přestávce od závodů mistrovství světa se seriál MotoGP přestěhoval na bývalé letiště v britském Silverstone. Závodníky všech třech tříd včetně premier class čeká v následujících šestnácti týdnech celkem jedenáct velkých cen. 5,9 km dlouhý okruh, jenž hostí VC Velké Británie s několika přerušeními od roku 2010, se řadí do žebříčku nejdelších tratí šampionátu na první místo.

Přítomné fanoušky na trati i miliony diváků u obrazovek potěšili jezdci a jejich týmy historickými zbarveními kombinéz a strojů na počest 75. výročí seriálu. To vše však stáje vytáhly až na neděli. Předtím v sobotu dopoledne ovládl kvalifikaci ve standardních barvách Aleix Espargaró na aprilii.

V následném sprintu na deset kol zvítězil Enea Bastianini z tovární Ducati poté, co porazil Jorgeho Martína. Lídr MS Pecco Bagnaia spadl a dovolil tak Martínovi přitáhnout se na něj v průběžných tabulkách na jediný bod.

Bagnaia vstříc pátému vítězství v řadě, dvojitá pohroma týmových kolegů

Po třetím místě v sobotním sprintu si Espargaró chtěl spravit chuť a v hlavním závodě získal druhou možnost navázat na loňský nedělní triumf. Po zhasnutí startovních světel se nicméně do vedení prodral Bagnaia následovaný týmovým kolegou Bastianinim a Martínem. Naopak Espargaro musel vzdát své pozice nejen vůči zmíněné trojici, ale také i vůči Marcu Márquezovi, jenž se vydal do hlavního závodu ze sedmého místa.

O pár zatáček později nicméně došlo k dvojité katastrofě satelitního týmu Aprilie Trackhouse. Oba jeho jezdci Raúl Fernández a Miguel Oliveira na stejném místě upadli, naštěstí vyvázli bez zranění. Na skvělý výsledek z minulého závodu na německém Sachsenringu ovšem svými pády nenavázali.

Zpátky na čele se poleman Espargaró na moment vrátil před Márqueze a chvíli tlačil i na třetího v pořadí Martína, ale bez úspěchu. V druhém kole se rozsvítilo na obrazovkách oznámení o trestu dvojitého dlouhého kola pro Franca Morbidelliho. Italský kolega Martína v týmu Pramac totiž sundal hned po startu do sprintu Marca Bezzecchiho. Morbidelli se po absolvování penalizace octl v moři bohužel hond a yamah, již tradičních backmarkerů MotoGP.

Ještě v druhém kole z dvaceti vypsaných se dopustil chyby Bastianini, kvůli které přepustil druhou pozici Martínovi. Naopak díky této minele získal lídr závodu Bagnaia několik důležitých desetin sekundy k dobru. V následujícím okruhu jeho náskok činil půl sekundy na Martína, Bastianini mezitím přišel o pozici i vůči Espargarovi.

Martín stíhá Bagnaiu, Bastianini se vrací do hry

Po citelné chybě Bagnai ve sprinu, po níž přišel o důležité body do šampionátu, se však Ital v první polovině VC Velké Británie zuby nehty držel před Martínem. 27letý, dvojnásobný mistr světa premier class nijak neunikal soupeřům a umožnil dotírajícímu Martínovi studovat jeho jízdu. Do možného souboje o vítězství se chtěl přidat i Espargaró.

Jak 35letý Španěl, tak ale celá vedoucí skupina se však nijak nehrnula do bojů o pozice. Alespoň nějakou zajímavou podívanou divákům předváděli Fabio Di Giannantonio a Álex Márquez v boji o šesté místo. Italsko-španělské duo se mezi sedmým a osmým kolem takřka neodtrhli od sebe a starali se o jeden předjížděcí manévr za druhým.

Po konci tohoto pohledného souboje fanoušci nemuseli počkat dlouho na pokračování parádně rozjeté VC Velké Británie. Martín se v desátém kole odpoutal od nátlaku Espargara a nebezpečně přitáhl na zadní kolo Bagnaiovy ducati. Zdálo se, že Bagnaia již nedokázal vymáčknout ze svých pneumatik maximum, se kterým naopak lépe pracoval Martín.

V jedenáctém kole se Bastianini konečně prodral před Espargara a se zahájením druhé poloviny závodu opět zahájil svůj tradiční výpad. O kolo později došlo k výměně na čele. Bagnaia již nedokázal odolávat tlaku Martína, který jej předjel v třetí zatáčce. Na tom samém místě se však v dalším okruhu dopustil Martín chyby, kterou však Bagnaia nepotrestal. Díky tomuto zdržení se na vedoucí dvojici svižně přitáhl Bastianini.

Bastianini jednoznačně nejrychlejší, zaznamenává první kariérní double

Po ztrátě vedení v hlavním závodě se pro Bagnaiu už jen jednalo o limitaci škod. Jeho pokus o odplatu vůči Martínovi ovšem málem skončil tragédii, když při průjezdu sedmou zatáčkou na moment ztratil kontrolu nad předním kolem. Po této svízelné chvilce, kdy mohl Ital podruhé za sebou vyjít ze závodu s prázdnou, sice Bagnaia zachránil své šance, přišel tím však i o pozici nad kolegou Bastianinim.

Do konce závodu už zbyly vyřešit dvě nejistoty. Bastianini se po zisku druhého místa vydal vstříc Martínovi a Márquez hledal, jak a kde se dostat před Espargara na čtvrté místo. Osminásobný šampion se dokázal po nezdařeném pokusu o manévr v patnáctém kole rychle oklepat a následujícím kole překonal jezdce tovární aprilie. Útok na pódium nicméně musel Márquez oželet. I po ztrátě tempa mohl kroužit Bagnaia v poklidu. Jeho rezerva na svého budoucího týmového kolega dosahovala v jeden moment maxima čtyř sekund.

Zde již bylo o pozicích, dá se říci, rozhodnuto. Extrémní závěrečné tempo Bastianiniho však nenechalo Martína si odpočinout. Naopak, Ital se tři kola před koncem zahákl za zadní křidélka satelitní ducati. Netrvalo ale ani příliš dlouho a Martín se dopustil stejné chyby jako ve dvanáctém kole. K přímému souboji o vítězství sice nedošlo, ale Bastianini konečně pořádně profitoval ze své tradiční rychlosti na konci závodu.

Bastianini navázal na premiérový triumf v sobotním sprintu a v Silverstonu si zařídil první vítězství sezóny v nedělním závodě před Martínem a Bagnaiou, jehož vedení v šampionátu jezdců nemělo po VC Německa dlouhého trvání. Čtvrté místo zaznamenal Márquez, pátou pozici si v samotném závěru vybojoval Di Giannantonio před Espargarem.

Výsledky Velké ceny Velké Británie MotoGP (závod 10/20, 20 kol = 118,000 km; pouze top 10):

1. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 39:51.879
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +1.931
3. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +5.866
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) +6.906
5. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +7.736
6. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +9.514
7. Álex Márquez (Špa., Ducati) +9.741
8. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +14.016
9. Pedro Acosta (Špa., KTM) +16.386
10. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +23.609

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 9/20; pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 241 bodů
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 238
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 192
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) 179
5. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 130
6. Pedro Acosta (Špa., KTM) 122
7. Brad Binder (RJA, KTM) 114
8. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 104
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 99
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) 92

Zdroje: MotoGP, X

Reklama

Oblíbené