Spojte se s námi


Motorsport

Velký krok do budoucnosti! MotoGP publikovalo nové a revoluční technické regule platné od sezóny 2027

Fantastické závody, rekordní vyrovnanost startovního pole a dechberoucí příběhy. Tak se v posledních pár měsících a letech prezentuje nejvyšší třída MS silničních motocyklů MotoGP.

Publikováno

dne

Fantastické závody, rekordní vyrovnanost startovního pole a dechberoucí příběhy. Tak se v posledních pár měsících a letech prezentuje nejvyšší třída MS silničních motocyklů MotoGP. A právě na tyto vlastnosti chce šampionát pozitivně navázat v rámci nově publikovaných technických regulí s platností od sezóny 2027. Jaké změny a úpravy čekají fanoušky, inženýry a experty a jak promění tvář a celkovou podobu nejprestižnějšího šampionátu na dvou kolech?

Přestože letošní sezóna má za sebou teprve čtvrtý podnik a rok 2027 je relativně stále v nedohlednu, seriál MotoGP, společně s Mezinárodní motocyklovou federací (FIM) a promotérem Dornou, s pohodlným předstihem publikoval seznam nových technických regulí platný právě od sezóny 2027. Ty nejzásadnější představil seriál na svých oficiálních stránkách.

Změny v pohonné jednotce a jejího provozu

V prvé řadě dojde k úpravě objemu motoru z nynějších 1000cc na 850cc. Podobný krok učinilo MotoGP již s příchodem sezóny 2007, kdy tehdejší motory o velikosti 990cc zmenšilo na „osmistovky“ s cílem zpomalit stále zrychlující stroje. K tomu ovšem nedošlo, v té době nové motocykly stále dosahovaly podobných maximálních rychlostí a naopak jejich síla v zatáčkách narostla.

Obdobně brání MotoGP i chystané změny motorů pro sezónu 2027. Nejen, že si šampionát slibuje celkové zpomalení motocyklů, ale také větší udržitelnost a efektivitu pohonných jednotek. Tím se dosáhne limitací maximálního vývrtu válce z 81 na 75 milimetrů a omezení počtů motorů ze sedmi kusů na šest, pakliže kalendář pro daný ročník čítá nanejvýš 20 závodů. V případě 21 či 22 velkých cen získají týmy možnost nasadit sedmou jednotku.

Další změnu spojenou s aktivitou uvnitř prototypů MotoGP představuje zmenšení palivové nádrže. Od sezóny 2027 mohou jezdci a týmy do něj nalít pouze 20 litrů palivo namísto aktuálních 22. Do sprintových závodů přijde limit 11 litrů pohonných hmot, které již budou 100 % ekologicky udržitelné.

Změny vně motocyklu a konec přídavných systémů

Jeden z hlavních motivací pro úpravu technických regulí je regulace stále komplikovanější a sofistikovanější aerodynamiky na motocyklech. Ta se od sezóny 2027 stane mnohem přísněji kontrolovaná, nicméně nadále zůstane zakořeněnou součástí filosofie designu.

Přední část motocyklu se přesune o 50 milimetrů směrem k jezdci a šířka přední kapotáže, na které se nachází nyní již neodmyslitelná přední křídla, se zkrátí také o 50 milimetrů. Týmům tak zůstane pracovní prostor na přídi o 550 milimetrech oproti dnešním 600 milimetrům, jak reportuje server The Race. Zároveň se aerodynamika na zádi motocyklu přiřadí k jeho monitorovaným částem. Stejně jako s ostatními aerodynamickými prvky mohou zde stáje nasadit pouze jednu úpravu za sezónu.

Tím list úprav a modifikací nekončí. Pomocné speciální systémy upravující světlou výšku motocyklu při průjezdu zatáčkami (ride-height devices) a při odpichu ze startovního roštu (holeshot devices) od sezóny 2027 kompletně zmizí. Všechny výše zmíněné kroky mají záměr přesunout zodpovědnost více směrem k jezdci a umožnit větší množství předjížděcích manévrů, a tudíž akce na trati.

Na závěr připadnou změny i do oblasti dat získanými GPS přístroji. Každý tým po každé jízdě obdrží GPS data od všech svých soupeřů. Nová podoba koncesí, zavedená minulý rok, bude nadále pokračovat v takřka nezměněné podobě. Těmito opatřeními se dosháne zejména větší bezpečnosti a vyrovnání konkurenceschopnosti celého startovního pole.

Ústřední změny v technických pravidel MotoGP počínaje sezónou 2027 si můžete prohlédnout v níže přiloženém přehledném videopříspěvku.

Zdroje: MotoGP, The Race, X

Reklama

Oblíbené