Spojte se s námi


Motorsport

MotoGP v roce 2024: Vše, co je potřeba znát a vědět před novou sezónou! Kdo má největší šanci zdolat mistra světa Pecca Bagnaiu?

Fanoušci nejrychlejších strojů na dvou kolech se konečně dočkali. Seriál MotoGP tento víkend odstartuje svou celkově 76. sezónu, přičemž MS silničních motocyklů jako takové v červnu oslaví 75 let své existence. V nejprestižnější kategorii se podruhé za sebou pokusí ubránit číslo 1 Francesco „Pecco“ Bagnaia. Kdo vše se bezpochyby nejočekávanější sezóny v historii zúčastní? Kam se MotoGP letos podívá? A co nového se pro letošní sezónu zavedlo?

Publikováno

dne

Fanoušci nejrychlejších strojů na dvou kolech se konečně dočkali. Seriál MotoGP tento víkend odstartuje svou celkově 76. sezónu, přičemž MS silničních motocyklů jako takové v červnu oslaví 75 let své existence. V nejprestižnější kategorii se podruhé za sebou pokusí ubránit číslo 1 Francesco „Pecco“ Bagnaia. Kdo vše se bezpochyby nejočekávanější sezóny v historii zúčastní? Kam se MotoGP letos podívá? A co nového se pro letošní sezónu zavedlo?

Za pár dní vypukne další, tentokrát 76. dějství seriálu MotoGP. 22 jezdců, 11 týmů a 5 továren se utkají v rekordním počtu 21 víkendů. Cirkus mistrovství světa se snad tentokrát podívá premiérově do Kazachstánu, zatímco argentinská velká cena si dává pro letošek pauzu. Avšak ještě než se vrhneme na představení letošní sezóny, krátce se podíváme na to, co vše se odehrálo v sezóně minulé.

Příběh loňské sezóny MotoGP

Vítěznou sezónu 2023 odstartoval dvojitým vítězstvím v sobotním sprintu a nedělní velké ceně úřadující mistr světa Pecco Bagnaia. Na svou americkou pouť v Argentině a USA však nevzpomíná v dobrém. V obou případech Ital spadl a celkem zahodil cenných 45 bodů.

Bagnaia se po těchto nezdarech úctyhodně vzchopil a v následujících sedmi velkých cenách pobral dva sobotní a čtyři nedělní triumfy. Mimo incident s Maverickem Viñalesem ve francouzském Le Mans až do sprintu v Katalánsku vždy dokončil závody na pódiu. Díky této skvělé šňůře výsledků nabral na již druhého v pořadí Jorgeho Martína 66bodový náskok.

Otřesná havárie v barcelonském hlavním závodě nicméně obrátila šampionát vzhůru nohama. I přesto, že Bagnaia v několika dalších velkých cenách stále většinově dojížděl na stupních vítězů, Martín díky nedotknutelné formě ve sprintech stáhl a dokonce předběhl Bagnaiu v celkovém pořadí po sobotě během VC Indonésie.

Martín však sám v Lomboku havaroval, přičemž Bagnaia zvítězil, což vrátilo Itala do vedení v šampionátu, které až do konce sezóny nepustil. Zatímco Martín nadále kraloval ve sprintech, Bagnaia konzistentně pobíral solidní body díky umístěním na nedělním pódiu. Kolize Martína a Marca Márqueze ve VC Valencie definitivně stvrdila Bagnaiu jako třetího jezdce v moderní éře MotoGP, kterému se zdařilo obhájit titul mistra světa.

Kdo na čem pojede?

Složení jezdeckého pole se v přestávce mezi sezónami změnilo na několika frontách. Jedná se však zejména pouze o přestupy stálých závodníků do jiných týmů či stájí, kdežto do MotoGP přichází jen jedno nové jméno.

Ducati pro rok 2024 opět posiluje svou osmičlennou armádu, do níž přichází jedna z největších ikon celé 75leté historie sportu. Osminásobný šampion Marc Márquez po 11leté štaci s továrním týmem Hondy přestoupil do Gresini Racing po bok svého bratra Álexe.

U dalších dvou satelitních týmech Ducati proběhly jezdecké změny. Nově přejmenovaná Pertamina Enduro VR46 sebrala k sobě a vedle Marca Bezzecchiho překvapení posledních závodů minulé sezóny v podobě Fabia Di Giannantonia. Ani Pramac Ducati nezůstal pozadu, úřadujícímu vicemistru světa Jorge Martínovi přiřadil z Yamahy jiného vicemistra světa Franca Morbidelliho.

Naopak žádná změna nenastala v tovární Ducati. Dvojnásobný šampion premier class Pecco Bagnaia a Enea Bastianini povedou stáj z italské Boloni k další dominantní cestě vstříc všem třem titulům mistrů světa mezi jezdci, týmy a konstruktéry.

KTM sice oproti loňsku nijak příliš neproměnila své složení čtyř závodníků, jako jediná však dává šanci zbrusu novému jménu v MotoGP. A není to ledajaké jméno, do týmu GasGas nastoupí možná budoucí legenda sportu, v 19 letech již dvojnásobný mistr světa Pedro Acosta. Do role „testmana“ byl dosazen Pól Espargaró, zatímco Augusto Fernández, Jack Miller a Brad Binder si ponechali svá místa z minulé sezóny.

Aprilia se již vůbec nerozhodla zariskovat s novými tvářemi. Aleix Espargaró a Maverick Viñales v továrních barvách a Miguel Oliveira a Raúl Fernández v satelitních dresech budou reprezentovat továrnu, která se v posledních několika letech stala reálným adeptem na titul mistra světa. Proběhla pouze změna vlastníků a jména satelitního týmu, z bývalého CryptoData RNF se stal Trackhouse Racing vedený americkými investory.

Yamaha a Honda stále mají těžké období

Yamaha nadále prožívá od stále relativně čerstvého triumfu v roce 2021 velice těžké období. Loni japonská stáj nevyhrála ani jednu velkou cenu, což se jí naposledy stalo v roce 2003. I přes aktuální výkonnostní pozici v rámci startovního pole nadále Yamaze věří Fabio Quartararo, který letos vytvoří spolupráci s několikanásobným vítězem závodů MotoGP Álexem Rinsem.

Honda si musí říkat, že už to horší být nemůže a jejich budoucnost musí směřovat pouze jen vzhůru. Nejen, že loni opět skončili v tabulce konstruktérů poslední, opustila jej i jejich hvězda Marc Márquez. Místo něho Honda, respektive její tovární sekce, angažovala z Ducati Lucu Mariniho.

Stejně tak i satelitní LCR dala šanci jezdci z jiné továrny. Johann Zarco naváže na tři závody dlouhou zkušenost s LCR z roku 2019. Kolegy Mariniho a Zarca budou dělat stálice v podobě Joana Mira, respektive Takaakiho Nakagamiho.

Ostatně v níže vloženém videopříspěvku si můžete všech 22 závodníků prohlédnout v jejich letošních kombinézách.

Co se změnilo pro letošní sezónu MotoGP?

Mimo příchod Acosty a přesuny některých jezdců do jiných týmů proběhly změny pro ročník 2024 i v jiných oblastech. Nejzásadnější novinka pro tuto sezónu bezpochyby lze řadit zavedení nové koncesní tabulky o čtyřech třídách.

Ducati jakožto vítězná stáj byla zařazena do třídy A, ve které platí jistá omezení v počtu celkového množství použitelných gum na sezónu a úplná nemožnost jakékoliv divoké karty do závodů. KTM a Aprilii patří třída B, díky které tyto továrny mohou nasadit do velkých pár strojů navíc. Honda a Yamaha spadá do třídy D, která umožňuje japonským stájím takřka neomezené testování.

Za zmínku stojí také i nástup přísnějších trestů za porušování minimálních tlaků v pneumatikách. Za obdobné prohřešky, za které jezdci loni obdrželi časové penalizace, měla přistát letos na jejich hlavu rovnou diskvalifikace.

Těsně před startem VC Kataru však se rozhodlo o zmírnění pravidel. Jezdci opět budou trestáni časovým přídavkem k jejich celkovému času během závodu. Pro sprint a hlavní závod se zavedly penalizace o hodnotě osm, respektive šestnáct sekund. Dodavatel gum Michelin dále usnadnil situaci jezdcům a týmům a nastavil povolenou hodnotu z 1,88 barů loni na 1,80 barů pro letošek.

Další významnou změnu představoval výpadek VC Argentiny z letošního kalendáře MotoGP. Důvodem pro zrušení jediného závodu na jihoamerickém kontinentu jsou tamní problémy politického a socioekonomického rázu zvýrazněné nedávným příchodem nového argentinského prezidenta. Celkový počet velkých cen se tak z plánovaných 22 snížil na stále rekordních 21 podniků.

V níže přiloženém příspěvku si můžete prohlédnout upravený program velkých cen pro letošní sezónu, která návratem do tradice vypukne tento víkend v Kataru. Podaří se Gresini Ducati trojitý pouštní triumf jedním z bratrů Márquezových? Či úřadující šampion Bagnaia odstartuje ročník 2024 stejně jako ten loňský doublem?

Zdroj: MotoGP, Crash.net, X

Reklama

Oblíbené