Motorsport
Potomci slavných z Formule 1 chtějí do kokpitu. Končí však v menších závodech
Fin Mika Häkkinen chce přivést svou dceru do Formule 1. Říká, že geny se nezapřou a spousta dětí bývalých pilotů Formule 1 už nyní závodí v juniorské sérii nejrůznějších druhů formulí. Slavné jméno ovšem není zárukou úspěchu.
Fin Mika Häkkinen chce přivést svou dceru do Formule 1. Říká, že geny se nezapřou a spousta dětí bývalých pilotů Formule 1 už nyní závodí v juniorské sérii nejrůznějších druhů formulí. Slavné jméno ovšem není zárukou úspěchu.
Šestadvacetiletý Max Verstappen – úřadující mistr světa ve Formuli 1 je také synem bývalého pilota Formule 1. Jeho otci Josi Verstappenovi je jednapadesát let a startoval ve sto šesti závodech Formule 1. V roce 1994 také pracoval po boku Michaela Schumachera v Benettonu. Samotné jméno ale není ve Formuli 1 zárukou úspěchu.
Mimochodem, Verstappen senior nikdy žádný velký závod nevyhrál. Ale naučil se, co to znamená být úspěšný. Navázal potřebné kontakty a toho všeho využil k posílení kariéry svého syna. Verstappenova škola je považována za obzvlášť tvrdou, jak potvrzuje i nynější mistr světa Formule 1 Max: „Ze všech lidí, s nimiž jednám, je to právě můj táta, kdo mě nejvíce kritizuje.“
Formule 1 je nejen vrcholový sport, ale i byznys – tedy geny, jméno, kontakty. Ale nic z toho není zárukou místa v přední třídě motoristického sportu. Po dvou letech ve Formuli 1 v Haasu je čtyřiadvacetiletý Mick Schumacher (24) zpět „jen testovacím pilotem“. A to i přesto, že je synem mistra světa Michaela Schumachera. Jiní se tak daleko ani nedostali – Mathias Lauda, syn Nikiho Laudy se ve světě formulí a motorsportu neprosadil.
Juan Manuel Fangio II., jehož strýc Juan Manuel Fangiobyl byl mistrem světa ve Formuli 1, jezdil sice v roce 1973 v závodech Formule 1, ale pouze v argentinském šampionátu, nikoli v mistrovství světa Formule 1.
Co dcera slavného otce Ella Häkkinenová, dokáže se stát první úspěšnou ženou ve Formuli 1? Počet synů, dcer, bratrů a synovců bývalých jezdců Grand Prix Formule 1 je více než dvacet. Mnoho z nich ale již opustilo přímou cestu do Formule 1. David Schumacher například řídí závodní automobily v německém seriálu cestovních vozů DTM, Eduardo Barrichello, syn pilota Formule 1, jezdí brazilský automobilový šampionát.
Ale Mika Häkkinen vkládá naděje do dcery Elly, která už závodí v evropských kartingových (motokárových) sériích. „Musím si dávat velký pozor na to, co teď říkám, abych na svoji dceru nevytvářel příliš velký tlak,“ řekl legenda F1, ale s úsměvem dodal: „ Motoristické závodění dnes hledá ženy, chce ženy.“ A závodění opravdu miluje dívky v kokpitech formulí.
Dostat se jednoho dne do Formule 1 je samozřejmě velmi těžká cesta. Pokud tam ale chce, musí udělat vše, co může, a velmi tvrdě pracovat. Ella Häkkinenová by byla první ženou, která by se pokusila kvalifikovat v závodě Formule 1 od dob Giovanny Amatiové v týmu Brabham-Judd v roce 1992.
Další Fin, čtyřiačtyřicetiletý Kimi Räikkönen se dokonce stěhuje za závodními ambicemi svého osmiletého syna Robina ze Švýcarska do Itálie. Tam je motokárová scéna nejprofesionálnější, tratě a povětrnostní podmínky jsou nejlepší. „Dokud ho to bude bavit, budu ho podporovat,“ říká mistr světa Formule 1 z roku 2007 o svém synovi.
Mnohem dále je například osmnáctiletý Sebastián Montoya. Je součástí juniorského týmu Red Bullu. Zda tomu tak zůstane i v roce 2024, se teprve uvidí.
Sedmnáctiletý Ital Brando Badoer je již mladým jezdcem McLarenu. Je v popředí Formule Regional Europe, která se řadí těsně pod Formuli 3. Badoer je považován za rychlý jako šíp. Technické znalosti má skvělé a není divu, jeho otec Luca Badoer (52) je jezdcem s největším počtem závodů Formule 1 bez bodu.
Zajímavá je i rodina Fittipaldi. Čtyři z této „famílie“ už byli ve Formuli 1 – více než z jakékoli jiné rodiny. Emerson Fittipaldi byl dvojnásobným mistrem světa, bratr Wilson Fittipaldi měl v sedmdesátých letech minulého století vlastní tým ve Formuli 1 a sám jezdil závody Grand Prix. Wilsonův syn Christian byl pilotem Formule 1 v 90. letech a Emersonův vnuk Pietro Fittipaldi byl ve stáji Haas, i když jel „jen“ dva závody v roce 2020. Pietro (27) a i bratr Enzo (22) budou v roce 2024 řídit IndyCar.
Další potomci bývalých jezdců Formule 1
Arthur Leclerc (23), bratr jezdce Ferrari Charlese (26), je aktuálně v šampionátu formule 2 až na 15. místě.
Charlie Wurz (17), syn Alexandra Wurze (49), jezdí delší dobu ve formuli 3, neměl zvlášť dobrý rok, ale byl extrémně rychlý jako jezdec motokár.
Juji Noda (17), dcera Hidekiho Nody (54), řídila závodní formuli už v devíti letech. Ale to byla spíše reklamní kampaň. Zatím se nedostavily žádné úspěchy. V ženské sérii W Series se umístila mezi ženami v roce 2022 až na čtrnáctém místě. Nyní trénuje v Boss Grand Prix se závodním vozem o výkonu více než 500 koní.
Kariéra Enza Trulliho (18), syna Jarna Trulliho (49), se v Evropě zastavila, nyní exceluje v Super Formula Lights v asijských automobilových velmocích. Trulli se chce dostat do Formule 1 přes Japonsko.
Giuliano Alesi (24), syn Jeana Alesiho (59), se také vydal do Japonska a v roce 2021 vyhrál svůj druhý závod Super Formule – naprosto překvapivě. Letos během sezony přišel o kokpit. Jeho budoucnost v motoristickém sportu je ale nejistá.
Matthew Brabham (29), vnuk Jacka Brabhama, pravidelně jezdí v Indy NXT juniorské sérii Indycar. Cílem už není Formule 1, ale spíše kokpit na plný úvazek v IndyCar
Zdroj: F1 Insider, Formula 1
-
Fotbalpřed 3 dny
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Bundesligapřed 1 dnem
VIDEO: Neuvěřitelný gól Hložka proti Lipsku. Takto si pohrál s obráncem a nádherně zavěsil
-
Chance Ligapřed 3 dny
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Chance Ligapřed 2 dny
Baník chce v zimě přivést reprezentanta! Ostravský klub je údajně připraven zaplatit miliony za útočníka s vynikající bilancí