Motorsport
Číslo 1 vládne! Bagnaia dvojnásobným mistrem světa MotoGP po dramatickém závodě ve Valencii, riskující Martín spadl
MotoGP za sebou zanechalo neuvěřitelnou a navěky památnou sezónu. Francesco Bagnaia a Jorge Martín se letos naposled střetli na trati Ricarda Torma nedaleko španělské Valencie. 26letý Ital nakonec po příliš riskantní jízdě Martína z šesté pozice na startu získal třetí titul mistra světa už ve třetím kole velké ceny.
MotoGP za sebou zanechalo neuvěřitelnou a navěky památnou sezónu. Francesco Bagnaia a Jorge Martín se letos naposled střetli na trati Ricarda Torma nedaleko španělské Valencie. 26letý Ital nakonec po příliš riskantní jízdě Martína z šesté pozice na startu získal třetí titul mistra světa už ve třetím kole velké ceny. Bagnaia obhájil korunu sedmým vítězstvím sezóny před stájovými kolegy Fabiem Di Giannantoniem a Johannem Zarcem.
Sezóna MS silničních motocyklů dospěla ke svému grandióznímu závěru. Osm měsíců, 19 podniků, 38 bodovaných závodů, ale jen 14 bodů stálo mezi jezdci Ducati Peccem Bagnaiou, úřadujícím mistrem světa, a Jorgem Martínem.
Výhodu před závěrečnou velkou cenou držel Bagnaia, kterému daroval pole position Maverick Viñales po penalizaci ve warm-upu, když po poruše motoru okamžitě neodstavil svou Aprilii. Italovi stačila pozice v top 5 nezáleže na výsledku Martína, naopak Španěl musel dokončit závod na pódiu.
Martín vkročil do poslední dvojice závodů ideálně, a to devátým vítězstvím ve sprintu, které naprosto opanoval v druhé polovině sezóny. Bagnaia naopak nadále od své hororové nehody v Katalánsku nedokázal navázat na sobotní formu v první půlce sezóny. Lídr MS dojel na pátém místě, což zkrouhlo jeho náskok v čele na zmiňovaných 14 bodů.
Dramatická úvodní kola
Bagnaia odstartoval z první pozice, avšak statistika připsala pole position Viñalesovi, pro kterého zbyla druhá řada za Johannem Zarcem a Jackem Millerem a před Bradem Binderem a Martínem.
Odpichy KTM během sezóny patřily tradičně mezi ty nejlepší, avšak v posledních závodech byly překryty stejně skvělými starty pro jezdce Ducati. Nicméně tentokrát se ukázali tak, jak se sluší a patří, jak Miller, tak Binder vjeli do první zatáčky a seřadili se za Bagnaiou. Mezi ně se rychle vklínil Martín, jenž měl na mysli pouze jednu věc – vítězství.
Martín nejen, že musel zvítězit, ale také musel doufat, že jeho rival v boji o titul dokončí mimo top 5. První krok k malému zázraku Martín dokonal manévrem na Bindera a velice rychle se zahákl za zadní kolo Bagnai.
Bagnaia si během druhého kola držel Martína za zády. Moc dobře věděl, že i kdyby jej Martín překonal, nepotřebuje si za každou cenu převzít vedoucí pozici zpátky a zbytečně riskovat souboji se Španělem.
Pád jednoho z protagonistů předčasně rozhodl šampionát
Velká cena Valencie doopravdy odstartovala, když na začátku třetího kola málem došlo ke kontaktu mezi Bagnaiou a Martínem. Při nájezdu do první zatáčky přitáhl Martína slipstream od Ducati Bagnai a jen milimetry dělily oba jezdce od katastrofy. Martín nedobrzdil, vylétl do výběhové zóny a propadl se až na osmou pozici, kdežto Bagnaia unikl havárii podobně jako před týdnem v Kataru a udržel se ve vedení velké ceny.
Martín již před závodem musel doufat v chybu svého přímého soupeře, ale naopak chyboval sám. Titul mistra světa se mu vzdálil o další velký kus. Závodník Pramacu se nicméně nevzdal, snadně předjel Álexe Márqueze a posunul na sedmé místo.
Hned v souboji o další pozici s Viñalesem se však Martín natrápil. Pilot tovární Aprilie jej po dvou pokusech o manévr dvakrát podjel a až střet mezi Zarcem a Marcem Márquezem umožnil Martínovi se konečně dostat před Viñalese, jenž se vyhýbal zápasící dvojici před ním.
Martínovi to ale bylo málo. Již o dvě zatáčky později si chtěl vyšlápnout i na Marca Márqueze, který před pár sekundami přišel o pozici vůči Zarcovi. Martín se pokusil vměstnat mezi apex a hondu osminásobného mistra světa. Došlo ale k pohromě…
Martín vjel do zadního kola Márquezovy Hondy, která jej prudce vyhodila do vzduchu a do štěrkové zóny. V téže chvíli upadl i sám Martín, který si, avšak pochopitelně, nevybíravou, agresivní, avšak i bojovnou a odvážnou jízdou prohrál letošní bitvu o titul šampiona MotoGP.
Bagnaia se tak již v šestém kole oficiálně stal dvojnásobným mistrem světa v nejprestižnější kategorii bez ohledu na jeho finální výsledek ve Velké ceně Valencie. Již bez tlaku a obav přenechal svou první pozici Binderovi a později i Millerovi.
Tovární KTM tak vedla před Bagnaiou, zatímco v garáži Pramacu utěšovali všichni představitelé a mechanici týmu zlomeného Martína, jenž se neubránil nefalšovaným slzám. I přes přespříliš velkou snahu zvrátit situaci ve svůj prospěch prokázal 25letý rodák z Madridu, že se s ním musí počítat i do příští sezóny.
Dvojitá pohroma pro KTM, dvojitý dárek pro Bagnaiu
Druhá polovina závodu se nesla očekáváním, jestli Bagnaia si šetří pneumatiky na závěrečný útok, či nyní už staronový mistr světa pouze dojíždí. V desátém kole upadli týmový kolega Bagnai Enea Bastianini a Augusto Fernández. Na trati tak kroužilo již pouze šestnáct závodníků.
Na Bagnaiu se mezitím zavěsil Zarco, avšak rozdíl mezi nimi nikdy nespadl natolik, aby Francouz dokázal Itala kdekoliv pokořit. Bindera a Millera v čele dělila sekunda, tentýž rozdíl panoval i mezi Millerem a Bagnaiou.
Ve čtrnáctém kole nicméně chyboval lídr Binder, když přepálil jedenáctou zatáčkou a nedobrovolně si projel penalizační uličku na jejím výjezdu. Jihoafričan se rázem octl na šestém místě, což jej vytočilo natolik, že o dvě kola později vrazil do boku Álexe Márqueze po velice ostrém útoku na pátou pozici.
Za tento „manévr“ obdržel Binder od ředitelství závodu povinný pokles o jednu pozici, na což však dvojnásobný vítěz závodu MotoGP zareagoval předjetím čtvrtého Viñalese. Hned vzápětí 28letého Španěla pustil před sebe, což stewardi vyhodnotili jako fér krok od Bindera, ačkoliv měl správně přenechat pátou pozici Di Giannantoniovi původně za ním.
Mizérie pro KTM však pokračovala pádem Millera v rychlé desáté zatáčce, což darovalo Bagnaiovi zpět vedení ve velké ceně. Millera napodobil o kolo později Rins, když nezvládl průjezd první zatáčkou.
Do boje o vítězství se tak zničehonic opět nachomýtl Bagnaia se Zarcem za jeho zadním kolem. Vedoucí dvojici však i nadále dělila stále stejná rezerva pohybující se okolo půl sekundy.
Famózní závěr famózní sezóny
Ačkoliv Binder unikl dalšímu trestu, i přes výjezd mimo trať jel ze všech ostatních jezdců nejrychleji a nyní na třetí pozici stíhal Bagnaiu se Zarcem. Oproti tomu se Viñales propadal, a to hlavně kvůli měkké zadní pneumatice, která už nedokázala dále generovat potřebnou přilnavost. Nepřekvapivě tak Viñales poztrácel pozice vůči stájovým kolegům Aleixi Espargaróvi a Raúlu Fernándezovi i na yamaze jedoucímu Francu Morbidellimu.
Koho ale opět polila živá voda stejně jako minule v Kataru, byl Di Giannantonio, jenž si pět kol před koncem poradil s Binderem a mílovými kroky stíhal Zarca a Bagnaiu. V hloubi pole mezitím havaroval Pól Espargaró. Na moment se nacházelo na trati pouze třináct jezdců, Španěl ovšem zvedl svůj stroj a pokračoval s takřka kolem ztráty.
Z dvousouboje na čele se rychle stala bitva tří „ducatistů“. Di Giannantonio v rozmezí dvou kol smazal veškerou ztrátu na Zarca, v předposledním kole si jej namazal na chleba a už si chystal i Bagnaiu, kterého již nemusel nijak šetřit.
Bagnaia mohl v poklidu přenechat Di Giannatoniovi svou pozici lídra závodu. Mistr světa sezóny 2023 ale jako pravý šampion udržel své pronásledovatele za sebou, nedovolil svému krajanovi jakýkoliv pokus o manévr a zvítězil v poslední velké ceně letošního ročníku. Bagnaia si připsal sedmé vítězství sezóny a osmnácté v MotoGP před Di Giannantoniem a Zarcem.
Krátká statistika na závěr
26letý Bagnaia se stal třetím jezdcem v moderní éře MotoGP, který dokázal obhájit titul mistra světa po Valentinu Rossim a Marcu Márquezovi. Zároveň Bagnaia obhájil číslo 1 na kapotě svého motocyklu, což se naposledy podařilo Micku Doohanovi v roce 1998.
Bagnaia ukončil sezónu o 20 velkých cenách s celkovým počtem 467 bodů. Jedná se sice o rekordní sumu, je však potřeba připomenout, že pro letošek seriál zavedl sobotní sprinty s polovičními body. Pakliže by se sprinty odebraly z celkového součtu a braly se v potaz pouze nedělní velké ceny tak, jak to platilo každou sezónu od roku 1949, Bagnaia by nashromáždil celkem 327 bodů.
75. sezóna MS silničních motocyklů dospěla ke svému konci. Ta 76. odstartuje 8. března pátečními tréninky na okruhu Lusail v Kataru. Na jezdce MotoGP, Moto2 a Moto3 čeká rekordní počet 22 podniků, včetně nové destinace v podobě Kazachstánu a navrátilce v podobě španělského Aragónu.
Výsledky Velké ceny Valencie MotoGP (závod 20/20, 27 kol = 108,135 km; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 40:58.535
2. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +0.176
3. Johann Zarco (Fra., Ducati) +0.360
4. Brad Binder (RJA, KTM) +2.347
5. Raúl Fernández (Špa., Aprilia) +4.636
6. Álex Márquez (Špa., Ducati) +4.708
7. Franco Morbidelli (Ita., Yamaha) +4.736
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +8.014
9. Luca Marini (Ita., Ducati) +9.486
10. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +10.556
Finální pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 20/20; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 467 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 428
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 329
4. Brad Binder (RJA, KTM) 290
5. Johann Zarco (Fra., Ducati) 221
6. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 206
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 204
8. Luca Marini (Ita., Ducati) 201
9. Álex Márquez (Špa., Ducati) 177
10. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) 172
Zdroj: MotoGP
-
Fotbalpřed 1 dnem
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Fotbalpřed 4 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 4 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord