Spojte se s námi


Motorsport

Gresini opět pouštními králi! Nezaměstnaný Di Giannantonio poprvé vítězí ve VC MotoGP, Bagnaia jednou rukou na trofeji šampiona

To byl ale závod! MotoGP napsala další velký příběh, když Fabio di Giannantonio, jenž neví, jestli vůbec nastoupí do příští sezóny, získal ve Velké ceně Kataru své první vítězství v kariéře jezdce MotoGP. Lídr šampionátu Francesco „Pecco“ Bagnaia si dlouho držel vedení, nakonec nechal svému krajanovi ochutnat příchuť první pozice v nedělním hlavním závodě.

Publikováno

dne

To byl ale závod! MotoGP napsala další velký příběh, když Fabio di Giannantonio, jenž neví, jestli vůbec nastoupí do příští sezóny, získal ve Velké ceně Kataru své první vítězství v kariéře jezdce MotoGP. Lídr šampionátu Francesco „Pecco“ Bagnaia si dlouho držel vedení, nakonec nechal svému krajanovi ochutnat příchuť první pozice v nedělním hlavním závodě. Jorge Martín prožil katastrofální velkou cenu, dokončil až desátý a nechal si před posledním podnikem ve Valencii odskočit Bagnaiu na 21 bodů v průběžném pořadí.

Napětí se dá krájet. Krevní tlaky fanoušků stoupají. Něco takového tu už dlouho nebylo. Minimálně celý motocyklový svět sleduje letos jednu z nejšpičkovějších bitev o titul mistra světa nejprestižnější kategorie mistrovství světa mezi úřadujícím šampionem Francescem „Pecco“ Bagnaiou a Jorgem Martínem.

Španělský vyzyvatel z týmu Pramac Ducati předvedl v katarském sprintu oslňující jízdu a osmým vítězstvím v sobotu utnul ztrátu na italského stájového rivala přesně o polovinu. Bagnaia vstoupil do předposledního víkendu ročníku s 14bodovým náskokem. Před startem 22kolové Velké ceně Kataru si však držel takřka bezvýznamnou, 7bodovou rezervu.

Do závodu vyráželi Bagnaia a Martín vedle sebe, z čtvrtého, respektive pátého místa. Pole position si vyjel podruhé v této sezóně Luca Marini. První řadu obsadily rok staré satelitní stroje Ducati, zatímco v druhé řadě stály pouze nejnovější boloňské střely.

Famózní start jednoho adepta na titul, otřesný start pro druhého

Bagnaia s Martínem se postavili na startovním roštu vedle sebe na čtvrté, respektive páté místo. Před nimi stáli stájoví kolegové v čele s Lucou Marinim. Bagnaiovi se podařil neskutečný odpich a převzal vedení do první zatáčky před Marinim a Fabiem Di Giannantoniem. Přesně opačnou zkušenost si okusil Martín, kterému se zvedlo přední kolo a protočilo kolo zadní, což jej poslalo dolů až na osmou pozici.

Podobně jako ve sprintu zaznamenal dobrý start Marc Márquez, jenž se octl v sendviči strojů Ducati na pátém místě. Během prvního kola odstoupil náhradník za Álexe Rinse v LCR Hondě Iker Lecuona pro technické problémy.

Bagnaia si vytvořil po prvním okruhu lehký náskok na své pronásledovatele převážně na strojích Ducati. Do této řady vedoucích jezdců se nachomýtli zmiňovaný Marc Márquez a Brad Binder na tovární ktm, kteří si nic nedarovali v boji o pátou pozici. Mezitím soupeřil mladší z Márquezů a Di Giannantonio, jenž nemá jisté místo v MotoGP, o poslední pozici na stupních vítězů.

Kdo se netypicky neskutečně trápil, byl Martín. Stejně, co prožíval jeho rival v boji o titul Bagnaia ve sprintu, když nedokázal držet tempo lídrů, tak se Španěl místo toho, aby odčinil svůj zahozený start, spíše bránil závodníkům za sebou v čele s Maverickem Viñalesem. Naštěstí pro něj měl kolem sebe týmového kolegu Johanna Zarca, který mu po své chybě přenechal své sedmé místo.

Během následujících dvou kol se nicméně dokázal Martín vzchopit a velice rychle dojel a předjel Marca Márqueze, od něhož si převzal šestou pozici. Na čele v tento moment se nadále předjížděli Álex Márquez s Di Giannantoniem. Ital se nakonec zařadil na třetí pozici a o několik zatáček později si poradil i s Marinim. Před sebou už měl jen o cirka půl sekundy lídra Bagnaiu.

Další propad Martína, Di Giannantonio tlačil na Bagnaiu

Binder opět dokazoval, že dokáže odpovídat na tempo dominantní Ducati. V šestém kole předjel Álexe Márqueze a nebyl daleko od druhého Di Giannantonia. Mezitím Martín ztratil momentum a začal významně ztrácet na jezdce před sebou.

Druhý muž celkového pořadí nabíral několik desetin na kolo. Nebylo tedy divu, že za ním jedoucí Viñales hledal jakoukoliv skulinku, jak se před Martína dostat.

V této fázi závodu se nicméně mohlo zdát, že probíhaly strategie neútočit na své krajany. Jak Ital Di Giannantonio, tak Španěl Viñales, doléhající na Martína, by za normálních okolností už dávno zaútočili. V obou případech však zatím nedocházelo k žádným manévrům.

V sedmém kole odstoupil Aleix Espargaró, který zážitky z Velké ceny Kataru co nejdříve vyhodí do kontejneru. Před závodem obdržel šestimístnou penalizaci na roštu a pokutu deset tisíc eur za plesknutí do helmy Franca Morbidelli. Ve sprintu se poté nachomýtl do hromadné nehody, ze které si odnesl menší zranění. A nakonec v neděli odstoupil po pouhých sedmi kolech.

Martín v polovině závodu nabral už dvousekundovou ztrátu na pátého Mariniho a nadále držel několik závodníků těsně za sebou. Viñalesovi nakonec došla trpělivost a v jedenáctém kole se dostal před Martína. O několik sekund přišel rodák z Madridu o další pozici, tentokrát vůči Fabiu Quartararovi. Rozčilený Martín se tak propadl na osmé místo, čímž postupně přicházel o cenné body a možná i o mistrovský titul.

Hned vzápětí se Martín ideálně nevešel do první zatáčky, z čehož profitoval Jack Miller. Ani kolega Zarco jej nedokázal ochránit před ostatními závodníky. Martín spadl na devátou pozici, což by rozevřelo nůžky mezi ním a Bagnaiou na 25 bodů, přičemž by se hrálo ve Valencii pouze o 37 bodů.

Na čele se však děly zajímavé věci. Dvojice Bagnaia a Di Giannantonio se odtrhla od zbytku pole a jejich náskok činil sedm kol před koncem přes čtyři sekundy. Jezdec Gresini nicméně nenechal lídra MS nikde poodjet, což naznačovalo, že má lepší tempo než pilot na továrním stroji.

Letošní osmý různý vítěz – nezaměstnaný jezdec vítězí v MotoGP!

Za vedoucí dvojici se přetahovali Binder, Márquez a Marini o bronzovou medaili. První jmenovaný se sice na pár kol držel na třetí pozici, nakonec ji však přepustil Marinimu a sám se zařadil až na páté místo za mladšího Márqueze.

Pět kol do konce obdržel Di Giannantonio na svou palubní desku kódovanou zprávu od svého týmu „Mapping 8“. Ze začátku se zdálo, že se jedná o pokyn ze strany Ducati, aby Fabio nijak neútočil na Bagnaiu.

Omyl! Poté, co se Martín octl na desátém místě za druhým továrním jezdcem Ducati Eneou Bastianinim, úspěšně zaútočil Di Giannantonio na Bagnaiu a převzal vedení VC Kataru.

Bagnaia se tři kola před koncem pokusil o opětovný manévr, přitom ale málem Di Giannantonia sestřelil, když nedobrzdil a vylétl z tratě. Chybělo málo a mohlo dojít k obrovské pohromě pro Bagnaiu v boji o titul, ke kterému byl velice blízko.

Di Giannantonio přežil takřka kamikaze útok Bagnai, po němž vyrostl interval mezi vedoucím duem na tři sekundy. Naštěstí pro Bagnaiu měl třetího Mariniho zpátky o dvě sekundy. Do podobné situace se dostal Zarco, který v boji ve skupině o Martínovo 10. místo lehce ťukl do Marca Márqueze. Nakonec naštěstí nedošlo k žádnému pádu.

Stejně jako před rokem tým Gresini ovládl VC Kataru. Rok po premiérovém triumfu Eney Bastianiniho si svůj debut na nejvyšším stupínku na pódii vyzkoušel 25letý Fabio Di Giannantonio. Bagnaia dojel druhý před Marinim, čtvrté místo bral Viñales před Binderem.

Bagnaiovo druhé a Martínovo desáté místo tak před posledním závodem ve Valencii nastavilo scénář následovným způsobem. Bagnaia jeden víkend před koncem sezóny vede o 21 bodů před Martínem. Pakliže získá Ital čtyři body v sobotním sprintu, obhájí tak titul mistra světa jako první jezdec Ducati v historii MS.

Výsledky Velké ceny Kataru MotoGP (závod 19/20, 22 kol = 118,360 km; pouze top 10):

1. Fabio di Giannantonio (Ita., Ducati) 41:43.654
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +2.734
3. Luca Marini (Ita., Ducati) +4.408
4. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +4.488
5. Brad Binder (RJA, KTM) +7.246
6. Álex Márquez (Špa., Ducati) +7.620
7. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) +8.239
8. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +11.509
9. Jack Miller (Aus., KTM) +14.819
10. Jorge Martín (Špa., Ducati) +14.964

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 19/20; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 437 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 416
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 326
4. Brad Binder (RJA, KTM) 268
5. Johann Zarco (Fra., Ducati) 204
6. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 198
7. Luca Marini (Ita., Ducati) 194
8. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 192
9. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) 167
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) 165

Zdroj: MotoGP

Reklama

Oblíbené