Spojte se s námi


Hokej

Státní znak nebo lev? Byznys a koncepce šly do ústraní, Hadamczik se chtěl vytáhnout

Není žádným překvapením, že když někde naběhne nové vedení, začnou se dít změny. Funguje to tak ve vládě, v různých firmách, ale také v hokejovém svazu. S příchodem nového prezidenta svazu Aloise Hadamczika se začaly dít v zákulisí velké věci.

Publikováno

dne

KOMENTÁŘ – Není žádným překvapením, že když někde naběhne nové vedení, začnou se dít změny. Funguje to tak ve vládě, v různých firmách, ale také v hokejovém svazu. S příchodem nového prezidenta svazu Aloise Hadamczika se začaly dít v zákulisí velké věci. Ta nejviditelnější pro běžného fanouška se vyjímá přímo na hrudi českých hokejistů.

Český národ je v posledních letech na vizuální vzhled  dresů čím dál tím přísnější a náročnější. V moderní době sportu už není soutěžní oděv jen prvek, jak rozeznat modrý tým od červeného. Je to identita, s dresy se pojí také hrdost. 

A to bez ohledu na to, jestli se bavíme o klubové úrovni nebo reprezentační scéně. Všechno zkrátka musí vypadat hezky a lahodit oku.

Když v roce 2018 představil hokejový svaz novou identitu, těžko byste na sítích mezi fanoušky hledali diskutovanější téma. Český hokej představil hlavu lva, která snesla velkou kritiku. Otázka je, jestli ta kritika patřila víc tomu, že po letech přišla prostě nějaká změna nebo lví hlava byla natolik ošklivá, že znehodnocovala hokejovou hrdost fanoušků.

Většina národa změnu nekompromisně odsoudila, přidala se i řada renomovaných hokejistů.

Marketing a byznys

Málokdo si však uvědomil, proč tato změna tehdy nastala. Důvodem nebylo negativně rozvášnit dav, ale vyšperkovat marketingovou část českého hokeje. Vytvořit identitu a hlavně ochrannou známku. Do té doby všelijaké supermarkety prodávaly nekvalitní repliky se stáním znakem. 

Tento znak zkrátka nešel nikterak ošetřit. Svazu tak utíkaly z prodeje suvenýrů velké peníze. Kdokoliv si mohl na dresy, kšiltovky, puky nebo trička plácnout státní symboly a tvářit se jako oficiální produkt. Ten byl s tím skutečně originálním snadno zaměnitelný.

Teď ale nastala velká změna. Nový svazový šéf Alois Hadamczik krátce po svém nástupu do funkce vyhlásil, že hodlá na dresy hokejistů vrátit státní znak. „Fanoušci si to přejí,” hlásil všude, kde se ho na to někdo zeptal.

Z různých průzkumů a anket skutečně vyšlo, že většina fanoušků je pro státní symbol na hrudi. To byla pro Hadamczika jen voda na mlýn. Uběhlo pár měsíců a národní tým se už opět na turnajích Euro Hockey Tour prohání se státním erbem.

Populistický tah, volají odborníci

Nebudeme polemizovat o tom, jestli je znak na dresu to nejdůležitější. V žádném případě není, veřejnost vždycky bude ze všeho nejvíce zajímat úspěch. 

Z marketingového hlediska je ale návrat státního znaku na dres krok zpátky. Obzvlášť po tom, co nové dresy zahodily pět let budování identity. Z designově zajímavého konceptu se podoba dresů vrátila deset let zpátky, kdy ještě koučoval národní tým sám Hadamczik. 

Ještě hůř to vypadá v tom konceptu, když mládežnické i ženské kategorie nastupují s motivem lva, zatímco mužská dospělá kategorie se státním znakem. Jako by tyto své kategorie vůbec nepatřily k sobě. A to svaz poslední roky téměř na každé tiskové konferenci hlásí, že chce napříč kategoriemi pracovat konzistentně. 

Celý proces vypadá tak nějak nedotažený. Současný Hadamczikův krok se tak spíš jeví, jako potřeba zavděčit se co největší části veřejnosti. Jako bezhlavý tah, který nemá žádný hlubší smysl. Práce grafiků za posledních pět let je fuč. 

Kdyby se alespoň na dresech zachovala ona vybudovaná identita. Když už bylo nutné dělat tak razantní kroky, bylo by dobré pověřit odborníky, aby pracovali se zaběhnutým vizuálem. Hadamczik sice prohlásil, že na nových dresech pracovali odborníci, ale při pohledu na trikoty nejde nic takového vidět.

Pravda, svět se sice nezblázní, ale je to škoda. 

Zdroj: Český hokej

Reklama

Oblíbené