Spojte se s námi


Motorsport

Verstappen boří vlastní rekordy! Pérez na domácí půdě zklamal, Velkou cenu Mexika ovlivnila obrovská nehoda

Autódromo Hermanos Rodríguez v srdci hlavního města Mexika nabídl solidní podívanou. Max Verstappen vyhrál v Mexiku potřetí v řadě a překonal svůj vlastní rekord co do počtu vítězství v sezóně.

Publikováno

dne

Autódromo Hermanos Rodríguez v srdci hlavního města Mexika nabídl solidní podívanou. V posledních dvou letech mohli fanoušci oslavovat domácího favorita Sergia Péreze na stupních vítězů. Letos jim však muž přezdívaný „Checo“ radost neudělal, když v závodě nedokončil ani jedno kolo. Jeho týmový kolega Max Verstappen vyhrál v Mexiku potřetí v řadě a překonal svůj vlastní rekord co do počtu vítězství v sezóně.

Pořadí na startu se od výsledků kvalifikace lehce pozměnilo. Júki Cunoda se po dříve avizované penalizace za výměnu komponentů posunul na předposlední místo. Logan Sargeant se postavil až za japonského závodníka kvůli desetimístném trestu za předjíždění pod žlutými vlajkami. Po změně nastavení vozu musel z boxové uličky startovat Lance Stroll.

Valná většina pole zvolila ke startu žlutě označenou, středně tvrdou směs pneumatik. Na nejtvrdší sadu vsadili Alex Albon a Esteban Ocon. Lando Norris se po nevydařené kvalifikaci potřeboval co nejrychleji propracovat na bodované pozice, nasadil tak nejměkčí směs.

Pérez si domácí závod dlouho neužil

Zaváhání Ferrari na startu využil Verstappen, jenž byl bok po boku s Charlesem Leclercem daleko před první zatáčkou. Po druhém boku si musel z prvního místa startující Monačan hlídat i druhý Red Bull, jako raketa totiž vystřelil i domácí hrdina Sergio Pérez.

Mexičan se chtěl protáhnout na první místo po vnější straně, nenechal ale dostatečný prostor Leclercovi s Verstappenem a tvrdě narazil do předního kola monopostu Ferrari. Z kolize si odnesl výrazné poškození bočnic a zadní nápravy. V boxové uličce se tak jeho tým po krátké kontrole rozhodl vůz ze závodu vyřadit.

Leclerc z úvodního kola také neodešel bez újmy. Z předního křídla mu upadla koncová destička. Na aerodynamiku vozu to ale nemělo tak negativní efekt, aby se vyplatilo zajet do boxů pro nové křídlo.

Verstappen stejně jako před dvěma lety převzal vedení po startu ze třetího místa hned v první zatáčce. Nizozemci už pak nedělalo problém odpoutat se od zbytku pole a vytvořit si pohodlný náskok.

Až do 11. kola odolával Daniel Ricciardo útoku Lewise Hamiltona. Australan v monopostu, jenž v letošní sezóně vybojoval jen 10 bodů, nakonec nedokázal za sebou sedminásobného šampiona udržet při nájezdu do první zatáčky.

Netrvalo dlouho a Hamilton už dýchal na záda Carlosi Sainzovi. Hamilton ale na španělského pilota ani pořádně nezaútočil, než zamířil do boxů pro výměnu pneumatik.

Sainz zajel pro nové gumy o 7 kol později, když se vrátil zpět na trať, ztrácel na pilota Mercedesu 6,7 vteřiny. Velké množství času na Hamiltona ztratil i Leclerc. Ten vyměnil pneumatiky o kolo později a povolil Britovi přiblížit se na rozdíl menší tří vteřin.

Červené vlajky závod rozpůlily

Ve 33. kole zradila zadní náprava v rychlé sekci zatáček Kevina Magnussen. Dánský pilot naštěstí z bouračky vylezl bez zranění, jeho vůz ale zůstal v bariérách na padrť s hořícími brzdami. I kvůli nutnosti oprav bariér byly vyvěšeny červené vlajky.

Přerušení závodu přišlo jako na zavolanou pro Ferrari. Italská stáj mohla Leclercovi vyměnit přední křídlo bez ztráty času a zároveň smazat více než dvacetivteřinovou ztrátu na Verstappena.

Pozdější restart závodu z pevných pozic zvládl Verstappen na jedničku. Hamilton nevyužil měkčí směsi pneumatik ani výhodu slipstreamu a zůstal na třetím místě.

Téměř celý dosavadní proces ztratil Norris. Po restartu se propadl z bodované 10. příčky až na pozici číslo 14.

Na středně tvrdých pneumatikách vyvíjeli na piloty Ferrari tlak závodníci Mercedesu. Hamilton svou bitvu s Leclercem vyhrál ve 40. kole. Russell se se Sainzem trápil tak dlouho, až jeho měkčí pneumatiky přišly o svoji rychlostní výhodu.

Strhující boj o 7. místo sváděli Oscar Piastri s Júkim Cunodou. Jejich souboj vyvrcholil ve 49. kole, Cunoda se snažil pustit svůj vůz po vnějšku a skřípnul Australana na vnější straně.

Rychlost McLarenu dokazoval Norris dechberoucí jízdou z chvostu pole. 15 kol před koncem předjel svého týmového kolegu, v 60. kole se nádherným manévrem dostal před Ricciarda na 6. místo. Norrisovi se povedlo předjet i Russella na netradičním místě v zatáčce číslo 6.

Druhý týden za sebou nedokončil závod Fernando Alonso. Druhá polovina sezony Aston Martinu vůbec nevychází, závod nedokončil ani Stroll po kolizi s Valtterim Bottasem.

Verstappen svým 51. vítězstvím v kariéře překonal další rekord. Konkrétně se jedná o rekord v počtu vítězství v jedné sezóně, který již sám držel. Loňskou laťku 15 vítězství posunul na 16.

Stejně jako v letech 2022 a 2021 se po pravici Verstappena na stupních vítězů na stadionu Foro Sol postavil Hamilton. Ztrátu na Péreze v poháru jezdců tak i díky bodu navíc za nejrychlejší kolo závodu snížil na 20 bodů.

Sedmé místo Ricciarda znamenalo pro tým AlphaTauri odlepení ode dna. Posun na osmé místo by pro tým na konci sezóny mohl znamenat 20 milionů dolarů navíc. Dva body za 9. místo si z Mexika veze Albon. Poslední bod získal pro Alpine Esteban Ocon.

Zdroj: F1TV, Twitter / X

Reklama

Oblíbené