Motorsport
Bitva titánů! Martín porazil Bagnaiu a Bindera v neskutečném thajském trháku, rozdíl na čele MotoGP činí 13 bodů
Závod sezóny! Letošní bitva o titul mistra světa v seriálu MotoGP nabírá na neuvěřitelných obrátkách. Jorge Martín po triumfu v sobotním sprintu VC Thajska zdolal v hlavním závodě Brada Bindera po fascinující bitvě o vítězství.
Závod sezóny! Letošní bitva o titul mistra světa v seriálu MotoGP nabírá na neuvěřitelných obrátkách. Jorge Martín po triumfu v sobotním sprintu VC Thajska zdolal v hlavním závodě Brada Bindera po fascinující bitvě o vítězství. Lídr šampionátu Francesco „Pecco“ Bagnaia po vyčkávací jízdě na třetím místě zachránil druhou pozici po pozávodním trestu pro Bindera za překračování limitů tratě. Náskok Itala se po Martínově čtvrté výhře v nedělní velké ceně snížil na 13 bodů.
Letošní bouřlivá sezóna MotoGP se nezadržitelně chýlí ke svému grandióznímu finiši. Sedmnáctý podnik MS silničních motocyklů se uskutečnil v exotickém Thajsku na Mezinárodním okruhu Chang, jenž se poprvé představil v roce 2018.
Než se jezdci vydali do nedělního 26kolového maratonu, o den dříve se odehrál sprint, jehož vítězem se popáté v řadě stal Jorge Martín. Pecco Bagania si připsal pouhé tři body za sedmé místo, což zkrouhlo jeho náskok v čele šampionátu na 18 bodů.
MotoGP? Spíše Moto3 2.0
Martín vyrážel do 26kolové velké ceny z pole position. Stejně jako ve sprintu čelil hned po odpichu ze startovního roštu útoku Lucy Mariniho, nakonec si však Španěl pozici lídra úhajil. Naopak Bagnaia oproti sobotní jízdě vydělal po startu pár pozic a zařadil se na čtvrté místo za Aleixe Espargara z Aprilie.
Za Martínem se soupeřilo na několika frontách. Espargaró si vyšlápl na Mariniho v souboji o 2. místo a Binder nevybíravě předjel Bagnaiu, který se propadl na šestou pozici.
Espargarovi nestačilo druhé místo a pokusil se zaútočit na lídra Martína, nicméně nedošlo k vzájemné výměně pozic. Mezitím se Bagnaia angažoval do bitvy s Álexem Márquezem, který viditelně měl tempo hodné dojezdu na stupních vítězů.
Následujících několik kol diváci sledovali famózní bitvy napříč startovním polem, které spíše připomínaly závody Moto3. Martín ve srovnání se závody v Indonésii a Austrálii nedokázal odpoutat od zbytku pole, jeho náskok v celém průběhu VC Thajska nečinil více než půl sekundy.
Binder se vyšvihl ve čtvrtém kole před Mariniho a o kolo později si poradil i s Espargarem, který zničehonic ztratil několik desetin sekundy. Mezitím nastal střet trojice Espargaro, Marini a mladší z Márquezů, který umožnil Binderovi nerušeně vyhlásit útok na vedoucího Martína.
Ticho před bouří
V šestém kole došlo k prvním odstoupení závodníka, když do boxů zamířil smolař sezóny Miguel Oliveria pro technické problémy. Přestože Espargaro začal závod na okruhu Chang výborným způsobem, během pár kol ztratil pozice vůči Bagnaiovi a Marcu Márquezovi.
Espargaro se propadal, kdežto Bagnaia stoupal své tempo a v 10. kole se přehnal přes Mariniho na 4. místo. Startovní pole MotoGP se konečně roztrhalo až v této době, což přineslo uklidnění bojů o pozice. Binder však i nadále studoval jízdu Martína, jenž dělal co mohl, aby udržel Jihoafričana za sebou s alespoň minimálním odstupem.
Prostřední část VC Thajska se vyznačovala strategickými přeludy. Bagnaia se odpoutal od Mariniho, na Álexe Márqueze však prozatím nestačil. Situaci mu však 27letý Španěl usnadnil, když spadl při průjezdu 10. zatáčkou v 13. kole závodu.
Chyba Márqueze na šedočervené ducati promovala Bagnaiu nejen na pódiové příčky, ale také umožnila Italovo pronásledování vedoucí dvojice. Již v následujícím kole se Bagnaia přitáhl na druhého Bindera, což vytvořilo trojčlennou skupinu bojující o vítězství. Bylo zřejmé, že se tato skupina dále nerozšíří, jelikož čtvrtý Marini ztrácel již více než sekundu.
Bitvy o pozice naštěstí úplně nevymizely. Marini si to rozdával s outsiderem v boji o titul a týmovým kolegou v jedné osobě Marcem Bezzecchim. Necelých 10 kol před koncem Bagnaia lehce odpadl, avšak Binder stále nedokázal najít recept na Martína. O něco více vzadu bojovali Fabio Quartararo s Marcem Márquezem o to, kdo se stane vítězem v minizávodě jezdců japonských značek.
Dechberoucí závěr VC Thajska
Sedm kol před koncem závodu došlo k prvnímu vážnému ohrožení první pozice Martína. Binder se pokusil o manévr do 8. zatáčky, Martín mu však jeho pokus oplatil hned v následující zákrutě. Díky této konfrontaci se Bagnaia opět přiblížil na rozdíl cirka půl sekundy.
Binder se nehodlal vzdát a v dalším okruhu to opět zkusil na druhého muže v celkovém pořadí. Opět to však nepřineslo pro jezdce tovární KTM ovoce. Naopak Bagnaia málem uzmul druhou pozici, zatím mu však nebylo přáno.
Drama se každým kolem významně stupňovalo. Ve 22. kole z 26 konečně Binder překonal Martína a převzal vedení VC Thajska. Za nimi Marini podlehl útokům Quaratara a Márqueze a spadl na osmé místo. Tři kola před koncem odstoupil další stroj Aprilie, tentokrát se jednalo o Mavericka Viñalese.
Zpátky na čele závodu, Martínovi se dvě kola do konce povedl odvetný manévr na Bindera do 3. zatáčky. Bagnaia se neúspěšně pokusil vytěžit posun před minimálně jednoho ze svých soupeřů. Málem se mu však podařil manévr sezóny, když se pokusil předjet jak Bindera, tak Martína vnějškem do poslední zatáčky. Martín jej však vynesl mimo stopu a udržel si vedení až do šachovnicové vlajky.
Martín zvítězil prvotně před Binderem a Baganiou. Nakonec přistála na 28letém Jihoafričanovi penalizace ztráty jedné pozice za porušení traťových limitů v posledním kole. Binder se tak propadl za Bagnaiu na třetí místo. Se ztrátou dvou sekund dorazil do cíle na čtvrté pozici Bezzecchi, kterému se tak takřka dozajista uzavřela možnost už tak šokujícího zisku titulu mistra světa.
Po závodě rozdalo ředitelství závodu ještě jednu penalizaci, a to Aleixi Espargarovi za druhé provinění, co se týče porušení povolených tlaků v pneumatikách. Třísekundová penalizace jej seslala na celkové osmé místo.
Výsledky Velké ceny Thajska MotoGP (závod 17/20, 26 kol = 118,404 km; pouze top 10):
1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 39:40.045
2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) +0.253
3. Brad Binder (RJA, KTM) +0.114 (*ztráta jedné pozice za traťové limity)
4. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +2.005
5. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) +4.550
6. Marc Márquez (Špa., Honda) +5.362
7. Luca Marini (Ita., Ducati) +6.778
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +7.303 (*trest za prohřešek nepovoleného tlaku pneumatik)
9. Fabio di Giannantonio (Ita., Ducati) +7.569
10. Johann Zarco (Fra., Ducati) +9.377
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2023 (po závodě 17/20; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 389 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 376
3. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) 310
4. Brad Binder (RJA, KTM) 249
5. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 198
6. Johann Zarco (Fra., Ducati) 194
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 170
8. Luca Marini (Ita., Ducati) 164
9. Fabio Quaratararo (Fra., Yamaha) 145
10. Jack Miller (Aus., KTM) 144
Zdroj: MotoGP
-
Fotbalpřed 1 dnem
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Fotbalpřed 4 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 4 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord