Motorsport
Tommi Mäkinen: Finská legenda. Jaký je příběh jednoho z nejúspěšnějších závodníků WRC?
Tommi Mäkinen je považován za jednu z ikonických postav mistrovství světa v rallye. Během své kariéry dosáhl ohromujících úspěchů a získal čtyři po sobě jdoucí mistrovské tituly. Jeho technické dovednosti, odhodlání a přirozený talent ho katapultovaly mezi legendy nejen rallye, nýbrž celého motorsportu.
Tommi Mäkinen je považován za jednu z ikonických postav mistrovství světa v rallye. Během své kariéry dosáhl ohromujících úspěchů a získal čtyři po sobě jdoucí mistrovské tituly. Jeho technické dovednosti, odhodlání a přirozený talent ho katapultovaly mezi legendy nejen rallye, nýbrž celého motorsportu.
Mäkinen se narodil 26. června 1964 ve finském městě Puuppola. Jeho profesionální závodní kariéra začala v roce 1985, kdy se poprvé zúčastnil finského mistrovství. Tehdy si své první závodní auto, Ford Escort RS2000, koupil za vlastní peníze.
V roce 1986 absolvoval celkem dvacet soutěží, o dva roky později se stal mistrem Finska ve třídě Group N. Konkrétně s vozem Lancia Delta HF 4WD. Mistrovství světa v rallye se poprvé účastnil v roce 1987, připsal si však pouze jeden start. A to ve finské rallye, kterou nedokončil.
V dalších letech zasahoval do podniků mistrovství světa spíše sporadicky. V roce 1992 se přidal k týmu Nissan Motorsports Europe, v jehož barvách odjel čtyři podniky. Po sezóně se tým ze světového šampionátu stáhl.
V roce 1994 získal své první vítězství ve světovém šampionátu, když triumfoval na Rallye Turecko s vozem Mitsubishi Lancer Evo II. Skutečný průlom přišel pro Mäkinena v roce 1995, když se připojil k továrnímu týmu Mitsubishi Ralliart.
Čtyři mistrovské tituly v řadě
Během následujících čtyř let dominoval světovému šampionátu rallye a vyhrál čtyři po sobě jdoucí mistrovské tituly v letech 1996, 1997, 1998 a 1999. Tím se stal prvním jezdcem v historii, kterému se podařilo dosáhnout celkového prvenství čtyřikrát za sebou.
Nutno podotknout, titul z ročníku 1996 byl pro Mäkinena o to cennější, když porazil svého dlouholetého rivala Colina McRaeho. Ten v barvách Subaru získal titul v roce 1995 a ve své době byl jedním z nejlepších závodníku světové rallye.
Sezónu 2000 zahájil po zisku čtyř titulů v řadě velice úspěšně, když triumfoval v Monte Carlu. Páté celkové prvenství za sebou ale nezískal, v konečném zúčtování jej totiž předstihl další Fin – Marcus Grönholm (Peugeot).
V tomto roce ostatně Mitsubishi vyrobilo silniční verzi slavného Lanceru Evolution VI v edici „Tommi Mäkinen“, a to samozřejmě jeho předchozích úspěchů. U japonského týmu Mäkinen setrval až do konce sezóny 2001, na jejímž konci skončil v šampionátu jezdců třetí za Richardem Burnsem a McRaem.
Právě k ročníku 2001 se váže jeden památný moment, a to když na Korsice velice ošklivě havaroval. Na tuto nehodu doplatil jeho spolujezdec Risto Mannisenmäki, který utrpěl zlomeninu páteře. V autě totiž zůstal zaklíněný hlavou dolů až do příjezdu záchranářů.
Pro Mannisenmäkiho to byl prakticky konec kariéry, Mäkinen musel zbytek ročníku odjezdit s náhradními spolujezdci. A faktem zůstává, že i tohle dopomohlo Burnsovi k premiérovému a poslednímu titulu ve WRC.
Přestup k Subaru
V roce 2002 se Mäkinen přesunul k týmu Subaru. Oba ročníky, tedy 2002 i 2003, už ale zakončil až na osmém místě, přičemž za dva roky dosáhl pouze na jedno vítězství. I přes zisk celkem pěti pódií se však na konci sezóny 2003 rozhodl ukončit svou profesionální kariéru.
Po ukončení aktivní kariéry se Mäkinen zaměřil na rozvoj mladých talentů. V roce 2004 například založil vlastní společnost s názvem Tommi Mäkinen Racing Oy Ltd, jejíž cílem bylo právě podporovat piloty směřující do světové rallye.
Pohledem do novodobější historie, v roce 2017 se stal šéfem týmu Toyota Gazoo Racing, který se úspěšně vrátil do WRC. Dlužno dodat, prezident Toyoty Akio Toyoda jej do té funkce jmenoval už v roce 2015. V ročníku 2018 Mäkinen japonskému týmu dopomohl k triumfu v Poháru konstruktérů, respektive k prvnímu titulu od roku 1999.
V roce 2020 společnost TGR Europe koupila tým Tommi Mäkinen Racing a jeho aktiva, čímž se dostal pod kontrolu výrobce. Posléze se slavný finský závodník stal poradcem Toyoty Gazoo Racing.
Závěrem…
Mäkinen je považován za jednoho z nejlepších jezdců rallye všech dob. Jeho technické dovednosti, agresivní, ale precizní jízda, schopnost přizpůsobit se různým povrchům, odhodlání a i taktický přístup k závodění mu zajistily nezaměnitelné místo v historii motorsportu.
Je jedním z těch jezdců, kteří ve světě motorsportu zanechali trvalé stopy a jejich jméno je natrvalo zapsáno do srdcí fanoušků po celém světě. Čtyřikrát ovládl Rallye Monte Carlo, rovněž čtyřikrát také finskou rallye, třikrát švédskou. Stal se čtyřnásobným mistrem světa, dosáhl na 24 vítězství a získal 45 pódií.
Zdroje: WRC, FIA, Motorsport stats
-
Fotbalpřed 8 hodin
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Chance Ligapřed 9 hodin
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord