Motorsport
Představení týmů F1: Mercedes sní o návratu na vrchol! Jaké jsou jeho šance pro letošní sezónu?
Do startu dlouho očekáváné 74. sezóny Formule 1 zbývá už jen pár dní. Je tedy nejvyšší čas představit týmy, které se jí zúčastní. V rámci dalšího dílu naší série se zaměříme na tým, jenž se v posledních několika letech zapsal do historie sportu jako jedna z nejdominantnějších značek své doby.
Do startu dlouho očekáváné 74. sezóny Formule 1 zbývá už jen pár dní. Je tedy nejvyšší čas představit týmy, které se jí zúčastní. V rámci dalšího dílu naší série se zaměříme na tým, jenž se v posledních několika letech zapsal do historie sportu jako jedna z nejdominantnějších značek své doby. Řeč je o Mercedesu, který po zavedení nových regulí přišel o status takřka nepřemožitelné stáje. Během loňské sezóny se musel spokojit až s celkovým třetím místem v Poháru konstruktérů. Dokážou se německé vozy vrátit v sezóně 2023 zpět na výsluní?
Mercedes v roce 2022
Ten, kdo mezi sezónami 2014 až 2020 zanevřel na Formuli 1 kvůli zdánlivě nikdy nekončící dominanci Mercedesu a rozhodl se ze zvědavosti zkontrolovat aktuální stav věcí, se musí nyní velice podivovat, kde to skončil tým s tak přesvědčivými výkony ještě pár let zpátky.
Mercedes si prožil během loňské sezóny očistec. Všichni před začátkem ročníku 2022 ujišťovali sami sebe a všechny ostatní, že tým takového kalibru se nenechá nachytat příchodem nových technických pravidel a zůstane i nadále v popředí startovní pole. Šokující řešení v podobě téměř neexistujících bočnic to zprvu naznačovalo.
Čistě statisticky řečeno, Mercedes se udržel mezi třemi nejlepšími týmy, nebyl to však ten Mercedes, na který jsme byli celá ta léta zvyklí. Sedminásobný šampion Lewis Hamilton a mladá střela George Russell, jenž nahradil osvědčeného „wingmana“ Valtteriho Bottase, sice zaznamenali sedmnáct umístění na stupních vítězů.
Do jejich klína přistálo však pouhé jedno vítězství. Velká část zmíněných pódií přišla pouze i díky odstoupení vozů Red Bullu a Ferrari.
Jejich forma v závěru sezóny nicméně slibovala postupný návrat na nejvyšší příčky. Double při VC Brazílie dával naději všem příznivcům, že inženýři konečně přicházejí konceptu vozu W13 na kloub. A že se jednalo pouze o přechodný rok a Mercedes bude rázem počínaje letošní sezónou zpátky na vrcholu.
Sázka na zkušenost
Oproti několika týmům v poli se Mercedes nerozhodl pro žádné změny v jezdeckém složení. Německá stáj započne s Hamiltonem již jedenáctou sezónu a zároveň si podržela služby Russella, jehož výkony loni vlastně nikoho příliš nepřekvapily.
Rodák z King’s Lynnu už ohromoval všechny okolo během svého angažmá ve Williamsu. Když k tomu přidáme fantastické vítězství ve VC Brazílie, není divu, že v něm Mercedes potenciálně vidí svou příští hvězdu.
Naproti tomu to nevypadá, že bychom měli Hamiltonovi dát v brzké době sbohem. Osmatřicetiletý Brit se i nadále cítí ve vynikající formě a několikrát dal najevo, že se do závodnického důchodu ještě nechystá.
Návrat k „Černým šípům“, charakteristika W14
Stáj z Brackley představila svůj vůz 15. února. Nejvýraznější změnou se na W14 stal přechod z dlouhodobějšího hlediska tradiční stříbrné barvy na černou, se kterou jezdily vozy Mercedesu v sezónách 2020 a 2021.
Pomiňme ale zbarvení monopostu a přesuňme se na strukturální stránku nového W14, jež lze považovat spíše za evoluci loňského vyzyvatele. Letošní Mercedes si ponechal úzké bočnice a vysoce odkrytou zadní část podlahy.
Mark Hughes pro oficiální web F1 si však všiml změn v oblasti spodní části zmíněných bočnic, které ztučněly v přídi a které se prodloužily směrem dozadu. Celkově tak již nepřiléhají přímo ke krytu motoru.
Vedle toho Mercedes adoptoval řešení výše položených chladičů. Můžeme tak spatřit chladicí „trubici“, jež vyčnívá od místa zakončení svatozáře a pokračuje až směrem k samotné zádi auta.
To podle Hughese značí, že Mercedes zvolil cestu evoluce místo revoluce u W14. Vypadá to, že se rozhodl držet svůj design monopostu, než aby přešel na cestu Red Bullu či Ferrari. Dává to smysl, jakoukoliv výraznou změnu v konceptu vozu by Mercedes musel v zásadě začít úplně od znova, což s ohledem na tempo vývoje u ostatních nepřipadá v úvahu.
Web RacingNews365 dále popsal minoritní změny na předním křídle, respektive na jeho klapkách, které jsou nyní spojeny. Komůrky v spodní část nosu se zvětšily, což má přinést více vzduchu pod auto.
Závěrem
Mercedes si prožil na své poměry trpkou loňskou sezónu. Pokud tým nevychytá první rok nových regulí, často se stává, že se takováto stáj těžko vyškrábe zpět na pozice, na které byla zvyklá.
Pro jednu z nejúspěšnějších značek historie F1 nicméně nemusí předchozí věta nutně platit. Mercedes má pod sebou bezpochyby velice zručné inženýry a mechaniky. Ba co víc, jezdecká dvojice v podobě Hamiltona a Russella je pravděpodobně nejlepší ze všech, což zaručeně slibuje pokračovaní pro Mercedes velmi silné závěrečné části loňské sezóny.
Německá automobilka tak nejspíše započne sezónu 2023 za Red Bullem a Ferrari, vůbec je však nemůžeme vyloučit z potenciálního souboje o pódia či vítězství v závodech.
Zdroje: F1, RacingNews365, Mercedes-AMG Petronas F1
-
Fotbalpřed 16 hodin
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Chance Ligapřed 17 hodin
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Fotbalpřed 4 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 4 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord