Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: Letošní cíl Williamsu nemůže být jasnější – odraz z posledního místa!

Zimní přestávka se kvapem blíží ke svému konci a pouhé dny nás dělí od začátku 74. ročníku Mistrovství světa Formule 1. V rámci třetího dílu naší série článků o týmech F1 pro letošní rok se zaměříme na tým Williams.

Publikováno

dne

Zimní přestávka se kvapem blíží ke svému konci a pouhé dny nás dělí od začátku 74. ročníku Mistrovství světa Formule 1. V rámci třetího dílu naší série článků o týmech F1 pro letošní rok se zaměříme na tým Williams. Loni obsadila stáj s bohatou historií v královně motorsportu poslední pozici v Poháru konstruktérů. U týmu s novým šéfem a částečně novým jezdeckým složením si tedy nelze klást pro letošek jiné cíle než posun pryč z chvostů tabulek!

Williams v roce 2022

Formule 1 vstoupila loňskou sezónou do zbrusu nové éry, která se vyznačovala drastickými změnami v technických regulích. Pohledem do historie sportu zjistíme, že se mnohokrát podařilo na začátku těchto ér jednomu či více týmů poskočit polem vzhůru, ať už se jednalo o chytrý výklad nových pravidel, či o navázání spolupráce s úspěšným partnerem.

Williams tajně doufal, že naváže na ročník 2014, ve kterém se v F1 představily hybridní šestiválce. Tradiční stáj přešla z motorů Renault na motory od Mercedesu a výsledky byly hned znát. Z týmu z nižší části středu pole se rázem stal tým bojující místy i o vítězství v závodech.

Williams poskočil z devátého místa v roce 2013 na celkové třetí místo v rozmezí jediného roku. Postupně však začala stáj ztrácet na konkurenceschopnosti. Bohužel, v posledních pěti sezónách čtyřikrát zakončila sezónu na posledním místě.

Kýžený výkonnostní comeback se loni neodehrál a Williams v jezdeckém složení Alexander Albon a Nicholas Latifi zaznamenal tři devátá místa a dvě desátá. S celkovým výsledkem osmi bodů ztratili na deváté AlphaTauri poměrově propastných 27 bodů.

Navrátilec Albon neohromil, ale nezklamal, zatímco Latifi pokračoval ve slabých výkonech. Pro tým se jednalo o poslední kapku a s hříšníkem z VC Abu Dhabí 2021 rozvázal kontrakt.

Návrat amerického jezdce do F1

Spojené státy hrají v F1 čím dál větší roli. Stále větší tamní publikum, více závodů. Do mixu se od letošní sezóny přidává i Logan Sargeant, jenž se stane prvním jezdcem z USA od roku 2015. Čtvrtý muž celkového pořadí loňské sezóny F2 si vysloužil své místo vynikajícími výkony především na Silverstonu a Red Bull Ringu. Zde si v obou případech dojel pro triumf v rámci hlavního závodu.

Sargeant se postaví zkušenějšímu Albonovi, jemuž angažmá ve Williamsu na první pohled loni svědčilo, hlavně s ohledem na jeho předchozí zkušenosti v Red Bullu. Přestože jeho výsledky se nemusejí zdát příliš solidní, thajský jezdec objektivně zametl s Latifim, který po třech sezónách s týmem dal F1 sbohem.

Charakteristika monopostu

Williams představil svůj vůz 6. února v Silverstonu. Podle analýzy Marka Hughese na oficiálním webu F1 se Williams drží trendu, který loni nastavil Red Bull a který se letos ujal i u designů několika dalších týmů.

Co lze spatřit na FW45, jsou změny v oblasti bočnic a uspořádání chladičů. Přední část bočnic je oproti loňskému vozu štíhlejší. Williams touto změnou přesouvá centrum přívodů vzduchu do podlahy o něco dozadu, což v teorii znamená stabilnější záď a tudíž silnější vůz při průjezdech zatáčkami.

Podobně jako například letošní podoba Mercedesu i Williams adaptoval řešení přesunutí chladičů více dozadu. To dokazuje vystouplá trubice položená po stranách krytu motoru. Účelem této inovace je vedle již zmíněného zvětšení prostoru pod bočnicemi zvýšení úrovně chlazení do zadní části vozu.

Server Motorsport také popsal změny na předním křídle, které zároveň přirovnal k řešeními aplikovanými Haasem a AlphaTauri v loňské sezóně.

Nový šéf a sponzor

Vlastník týmu Williams F1 Dorilton Capital, jenž se stará o chod stáje od roku 2020, kdy jej nadobro opustila rodina Williamsových, sáhl do nejvyšších sfér a rozhodl se vyměnit v postu šéfa týmu Josta Capita za bývalého šéfa strategie u Mercedesu Jamese Vowlese.

Postupně se však z Vowlese stal v Mercedesu člověk, který se podílel na celkovém běhu týmu, který s jeho pomocí získal osm konstruktérských titulů za sebou. Tato zkušenost by měla být Williamsu velice nápomocná v cestě minimálně do středu pole.

Williams také oznámil během představování svého vozu spolupráci s několika novými partnery včetně olejářské společnosti Gulf, jež se stala novým sponzorem týmu.

Závěrem

„Filozoficky se jedná o evoluci,“ popsal vedoucí oddělení výkonu vozidla Dave Robson Willaims FW45. Nelze tedy s ohledem na tento komentář předpokládat, že by se měla stáj svými výkony vychylovat od normálů loňské sezóny.

Přesto nový koncept, nový šéf a částečně nové jezdecké složení dává fanouškům tohoto historického týmu naději v lepší zítřky. Ostatně, v případě Williamsu již nelze jít příliš hlouběji, alespoň s ohledem na loňský celkový výsledek. Pokud tedy letos má nějaký tým ideální příležitost zavelet k útoku na vyšší příčky, pak je to právě Williams.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené