Spojte se s námi


Motorsport

Představení týmů F1: Ferrari s novým šéfem a spolehlivějším vozem touží napravit loňské chyby. Mají na titul?

Nová sezóna Formule 1 už klepe na dveře a je tak nejvyšší čas na představení deseti týmů, které v ní budou soutěžit. V tomto díle se zaměříme na jedinou stáj, která se šampionátu účastní už od jeho úvodní sezóny v roce 1950 – Ferrari. Legendární italský tým má po loňském druhém místě v Poháru konstruktérů jasný cíl, a to vítězství.

Publikováno

dne

Nová sezóna Formule 1 už klepe na dveře a je tak nejvyšší čas na představení deseti týmů, které v ní budou soutěžit. V tomto díle se zaměříme na jedinou stáj, která se šampionátu účastní už od jeho úvodní sezóny v roce 1950 – Ferrari. Legendární italský tým má po loňském druhém místě v Poháru konstruktérů jasný cíl, a to vítězství.

Ferrari v sezóně 2022

Ferrari do loňské sezóny vstoupilo fantasticky. Po prvních třech závodech vše nasvědčovalo tomu, že italská stáj seriózně zabojuje o první titul od roku 2007. Jediný, kdo se červeným monopostům rychlostně vyrovnal byl Red Bull, jehož monoposty zaznamenaly v úvodních třech podnicích sezóny hned 3 DNF.

Pak ale přišla dominantní série Red Bullu. Rakouská stáj vyhrála šest závodů v řadě (pět z nich Max Verstappen). Během těchto šesti závodů sice Charles Leclerc získal čtyřikrát pole position, ale žádnou z nich nepřetavil ve vítězství a pouze jednou se postavil na stupně vítězů.

Tvrdou ránu dostalo Ferrari nejdříve v Barceloně, kdy Leclerc pro mechanické potíže odstoupil ze závodu, když vedl s více než třináctivteřinovým náskokem. Právě po tomto závodě se Red Bull a Verstappen dostali na první příčky v obou šampionátech.

Druhou ranou poté bylo odstoupení obou vozů z VC Ázerbajdžánu. Po opakovaných problémech bylo Ferrari nuceno snížit výkon pohonné jednotky, aby s jistotou dokončovalo závody. Z boje o titul se stal souboj o druhé místo s Mercedesem.

Ačkoli nakonec Ferrari nebylo ani jednomu titulu blízko, oproti sezóně 2021 zaznamenala italská stáj obrovský skok kupředu. Letos se ale s druhým místem rozhodně nespokojí.

Změna šéfa týmu i strategického ředitele

Stáj z Maranella se po nepovedeném závěru loňské sezóny rozhodla pro změnu na pozici šéfa týmu. Mattiu Binotta nahradil Frédéric Vasseur. Čtyřiapadesátiletý Francouz do té doby zastával stejný post v týmu Alfa Romeo.

Podle očekávání došlo i ke změně strategického ředitele. Iñaki Rueda byl za svůj výkon na této pozici v průběhu sezóny mnohokrát kritizován. Ferrari totiž často ztrácelo body po zvláštních strategických rozhodnutích, jako například v Monaku, kdy byli ve stejný moment povoláni do boxů oba piloti týmu.

Ruedu, který se přesune na jinou roli přímo v továrně v Maranellu, nahradí na boxové zídce Ravin Jain. Šestadvacetiletý Brit indického původu se ve světě Formule 1 pohybuje už od roku 2013 a již téměř 7 let pracuje přímo ve Ferrari ve strategickém týmu.

Design SF-23

Ferrari se svého specifického konceptu vozu nevzdalo. Není se čemu divit, loňský F1-75 vybojoval dvanáctkrát pole position, v čisté rychlosti tedy problém Ferrari nespočíval.

Na první pohled se tak zdá nový monopost velmi podobný tomu loňskému. Široké bočnice připomínající vanu v upravené variantě zůstaly. Vedoucí oddělení pro výrobu šasi, Enrico Cardile, ale pro oficiální web F1 popsal zásadní změny ve stavbě vozu.

„Náš vůz pro rok 2023 je evolucí toho, se kterým jsme závodili loni, ale ve skutečnosti je kompletně redesignovaný. Z aerodynamického hlediska jsme zvýšili vertikální přítlak, abychom splňovanli nové regulace a zároveň dosáhly požadovaných charakteristik pro vyváženost vozu.“

Letošní vůz má také velmi odlišné přední křídlo od toho loňského. Nový design připomíná přední křídlo, které zkusil na svůj W13 namontovat v průběhu sezóny Mercedes. Tehdy toto křídlo nebylo v souladu s pravidly a bylo Mercedesu zakázáno, letos díky novým úpravám pravidel mohlo Ferrari design využít.

To nejdůležitější z vývoje ale proběhlo v pohonné jednotce. Ferrari nutně potřebovalo zlepšit její spolehlivost a Vasseur věří, že se tento nelehký úkol jeho týmu podařilo splnit. Monoposty by tak mělo být možné opět nastavit na plný výkon stejně, jako v první části loňské sezóny.

Co se zbarvení týče, u Ferrari nikdy není pochyb. Ikonickou červenou letos doplňuje více černých detailů, stejně jako většina týmů se tak pokusí ušetřit trochu váhy na laku. Zadní křídlo ponese nápis Ferrari, stejný jaký byl k vidění na speciální edici loňského vozu pro VC Itálie, tentokrát ale v bílé barvě namísto žluté.

Jezdecká dvojice zůstává stejná bez určené jedničky

V sestavě pilotů Ferrari žádnou změnu neprovedlo. Stejně jako v minulém roce nezačne tým s jasně stanovenou jedničkou týmu. Vasseur chce oba piloty podporovat stejně dokud nebude nutné pomoci jednomu v poháru jezdců.

I když loni Carlos Sainz za Leclercem výrazně zaostal, věří, že mu v nové sezóně bude vyrovnaným partnerem. Dle jeho slov nebyl ještě připravený bojovat o titul a zároveň mu nevyhovoval způsob, jakým se vůz musel řídit.

S novým monopostem doufá, že najde znovu svou formu a navrátí se ke konzistentním výkonům, díky kterým v roce 2021 Leclerca porazil.

Zdroj: F1, Motorsport, RacingNews365, Scuderia Ferrari

Reklama

Oblíbené