Spojte se s námi


Motorsport

Formule 1 spekuluje o zavedení aktivní aerodynamiky od roku 2026. Mohla by zpomalovat lídry závodu

Rok 2026 Formuli 1 přinese několik velkých změn. Kromě příchodu Audi, které nahradí Alfu Romeo a změn v pohonných jednotkách se spekuluje i o nových regulacích pro aerodynamiku. Ty by mohly zahrnovat „aktivní aerodynamiku“.

Publikováno

dne

Rok 2026 Formuli 1 přinese několik velkých změn. Kromě příchodu Audi, které nahradí Alfu Romeo a změn v pohonných jednotkách se spekuluje i o nových regulacích pro aerodynamiku. Ty by mohly zahrnovat aktivní aerodynamiku“.

Aktivní aerodynamika byla původně zamýšlena jako pomůcka pro efektivnější využití paliva. Vozy by tak mohli na trati měnit konfiguraci tak, aby měly co nejmenší odpor na rovinkách a největší přítlak v zatáčkách.

F1 ale začala o aktivní aerodynamice přemýšlet jako o náhradě za DRS. Místo otevřeného zadního křídla na rovinkách by stíhající vozy měly efektivitu křídla na rovince jen sníženou a v zatáčkách naopak zvýšenou.

Dalším využitím by mohlo být zpomalení lídra závodu, aby si nevybudoval nedostižitelný náskok.

V rozhovoru pro Autosport se k možné změně pravidel vyjádřil generální ředitel F1 Ross Brawn. „Aktivní aerodynamika je nyní největší neznámá o monopostech pro rok 2026. Stále ještě není rozhodnuté jak by byla implementována a zda může být implementována bezpečně.“

Brawn okomentoval i možnou náhradu DRS: „Vozy F1 už aktivní aerodynamiku napůl mají ve formě DRS. S plnou aktivní aerodynamikou se ale dá ovlivnit i vedoucí pilot. Když se jiný pilot přiblíží na určitou vzdálenost, auto před ním ztratí přítlak a on naopak přítlak získá. Dají se s tím dělat různé triky.“

V rámci přípravy na nové regulace se z Formule 1 přesunul FIA tým expertů včetně vedoucího aerodynamiky Jasona Sommervilla.

„Rozhodli jsme se nakonec, že je lepší celý tým přesunout k FIA, protože mají plný přístup k datům. Už jsme ve fázi implementace, takže Jason a jeho tým potřebují vidět reálná data monopostů, toho docílí jedině v FIA,“ dodal Brawn.

Jednalo by se tak o největší změnu v aerodynamice od roku 2011 kdy bylo představeno DRS.

Zdroj: Autosport

Reklama

Oblíbené