Spojte se s námi


Motorsport

Verstappen překonal historický rekord F1, domácí miláček Pérez na pódiu! Kdo vyhrál strategickou bitvu v Mexiku?

Strategická bitva – asi takto by se dala interpretovat Velká cena Mexika, jakožto dvacátý podnik letošní sezóny Formule 1. Vítězství může slavit Max Verstappen, jenž tímto počinem překonal historický rekord královny motorsportu! Na stupně vítězů se postavili také Lewis Hamilton a domácí miláček Sergio Pérez.

Publikováno

dne

Strategická bitva – asi takto by se dala interpretovat Velká cena Mexika, jakožto dvacátý podnik letošní sezóny Formule 1. Vítězství může slavit Max Verstappen, jenž tímto počinem překonal historický rekord královny motorsportu! Na stupně vítězů se postavili také Lewis Hamilton a domácí miláček Sergio Pérez.

395 902 – přesně tolik diváků sledovalo dvacátý podnik Formule 1 letošní sezóny, přičemž se jedná o divácký rekord na této trati.

Mnoho z nich samozřejmě přihlíželo hlavní události celého závodního víkendu, a tedy samotné Velké ceně Mexika. Do ní odstartoval z první řady Verstappen a George Russell, z třetího místa vyjížděl Hamilton. Kompletní složení startovního roštu si můžete prohlédnout v příspěvku níže.

Start Velké ceny Mexika

Navzdory očekávání mnoha fanoušků udržel po zhasnutí všech pěti světel Verstappen první příčku, přestože je to v Mexiku do první zatáčky vskutku daleko. Jedná se vlastně o nejdelší vzdálenost mezi startovní čarou a první zatáčkou v celém kalendáři F1.

Zezadu na něj ale tlačily oba Mercedesy. Úspěšnější start z dvojice Russell – Hamilton zaznamenal druhý jmenovaný, který se dostal na druhé místo. Mladý britský pilot se naopak propadl na čtvrté místo za Mexičana Péreze.

Špatný start zapsali Lando Norris a Valtteri Bottas, kteří se propadli z osmého místa na desáté, respektive z šestého na osmé. Naopak o pět míst výše se po startu posunul Lance Stroll. Pilot ve službách Astonu Martin startoval poslední a po pěti kolech se nacházel už na páté příčce.

Strategická bitva, důležité pit-stopy

Další průběh Velké ceny Mexika ovšem přinesl spíše strategickou bitvu, než-li tvrdé závodění přímo na závodní dráze.

Přesto však fanoušci na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez mohli sledovat napínavé a krásné souboje, které leckdy snesly i tvrdší měřítko. Byť nikoliv v takové míře jako v jiných závodech.

Za zmínku každopádně stojí souboj Pierra Gaslyho s Kanaďanem Strollem ze 14. kola. Francouzský závodník následně od ředitelství závodu inkasoval časový trest v podobě pětisekundové penalizace za vytlačení druhého jezdce mimo závodní dráhu.

Na čele se Hamilton snažil zuby nehty držet lídra Verstappena. Nutno podotknout, oba Mercedesy zde zajížděly srovnatelné, ba v mnohých případech i lepší časy než Red Bull. Stříbrné šípy byly dokonce především v první polovině závodu o sedm desetin sekundy až celou vteřinu rychlejší než vozy stáje Ferrari.

Pit-stop okénko otevřel v 18. kole Stroll, který si zajel pro čerstvou sadu nejměkčí sadu pneumatik označenou červenou barvou. Postupně pak do boxů zajížděli i další piloti, přičemž pořadí se, samozřejmě vyjma důvodu zastávek v boxech, nikterak dramaticky neměnilo.

Ocenit objektivně musíme práci Sebastiana Vettela, Alexe Albona, Gaslyho, Fernanda Alonsa, Daniela Ricciarda a Kuan-jü Čoua. Ti všichni vydrželi na dráze bez zastávky až do 38., respektive 46. kola.

Vettel absolvoval na měkké sadě 38 kol, stejně tak Albon na Williamsu s původně obutou střední směsí. Gasly si zajel pro nové pneumatiky po 39 kolech (rovněž původně střední směs). Alonso po 40 okruzích vyměnil střední specifikaci gum za tvrdou, Ricciardo s Čouem odjezdili na střední žluté sadě 44, respektive 45 kol. Tito piloti poté přezuli na nejměkčí specifikaci.

Znovuzrozený Ricciardo?

Nutno podotknout, zrovna Ricciardovi tato výměna pneumatik vyloženě sedla a byť už dávno není jezdcem Red Bullu, nýbrž McLarenu, tato specifikace mu skoro doslova „dala křídla“. V 51. kole se však Australanovi jeho přílišná snaha vymstila, když způsobil kolizi s Júkim Cunodou.

Ten následně svůj vůz odstavil kvůli poškozené bočnici a přednímu zavěšení. Ještě předtím ve 42. kole sledovali fanoušci krásný souboj mezi Estebanem Oconem a Bottasem.

Ricciardo ale nasadil vskutku zběsilé tempo, načež netrvalo dlouho a předjel i týmového kolegu Norrise.

V níže přiloženém twitterovém příspěvku si pak můžete prohlédnout, jak vypadalo pořadí Velké ceny Mexika v 57. kole, a tedy 15 kol před koncem.

Australský pilot McLarenu od ředitelství závodu za souboj s Cunodou obdržel desetisekundovou penalizaci, ve výsledku jej to ale mrzet nemuselo. Proč?

Ricciardo se totiž v 61. kole dostal před Alonsa, jehož překonal i týmový kolega Ocon, o kolo později předjel Ricciardo také stájového kolegu španělské legendy.

Dlužno dodat, Alonsův Alpine trpěl technickými potížemi spojenými s přehříváním a v důsledku selhání motoru odstavil v 65. kole svůj vůz. Žluté vlajky a virtuální safety car byly samozřejmostí.

V 66. kole už ale na trati opět vlály zelené vlajky. Jedno kolo před koncem Velké ceny Mexika si Russell zajel pro nejměkčí sadu pneumatik, se kterou následně zajel nejrychlejší kolo závodu (1:20.153). Jeden extra mistrovský bod v kapse.

Jezdcem dne se stal 33letý Ricciardo, jelikož si na sedmém místě dokázal najet na osmého Ocona dostatečný náskok k tomu, aby i při přičtení 10sekundové penalizace v cíli neztratil žádnou pozici.

Vítězem Velké ceny Mexika se stal Verstappen na Red Bullu, jenž tímto počinem překonal rekord Formule 1 co do počtu vítězství v jedné sezóně. Těch má nizozemský závodník na kontě už 14. Nejblíže mu aktuálně jsou Michael Schumacher (13 výher, 2004) a Sebastian Vettel (13 výher, 2013).

Na pódium jej doprovodili Hamilton s Pérezem. Konečné pořadí bodované desítky si můžete prohlédnout v níže přiloženém twitterovém příspěvku.

Zdroj: F1 TV

Reklama

Oblíbené