Motorsport
Stejné chyby, které stály Masiho práci. FIA zvrátila výsledek VC USA čtyři dny po jejím skončení.
Svůj asi nejlepší výkon sezóny předvedl v Austinu Fernando Alonso. Ten se po kolizi se Strollem probojoval až na sedmé místo. To mu ale o pár hodin později odebráno.
Svůj asi nejlepší výkon sezóny předvedl v Austinu Fernando Alonso. Ten se po kolizi se Strollem probojoval až na sedmé místo. To mu ale o pár hodin později odebráno.
Na popud stáje Haas bylo totiž zkoumáno, zda byl Alonsův vůz způsobilý závodit. Při oné bouračce se mu totiž poničilo pravé zrcátko, to po několika kolech upadlo.
Argument Haasu, že monopost nebyl v bezpečném stavu, byl nakonec uznán. Pilotovi Alpine byla udělena penalizace 30 sekund.
Už tehdy se Haasu nelíbilo, že se tato situace musí řešit až protestem po závodě. Jeho pilot, Kevin Magnussen, byl letos totiž kvůli bezpečnosti vozu povolán vedením závodu do boxu hned třikrát.
Nebyla by to ale Formule 1, kdyby nepřišel další zvrat. Alpine podal svůj vlastní protest. Ne proto, že by si myslel, že Alonsův vůz byl v pořádku. Protestoval právo Haasu na protest.
Americká stáj totiž podala svůj protest 24 minut po vypršení limitu, ve kterém se smí podávat protesty. FIA dala stáji Alpine za pravdu a vrátila tak Alonsovi zpět sedmé místo ve VC USA.
Masiho nahradili, změna se ale neděje
Precedens měla FIA jasně nastavený, poškozenému auto je ukázána černo-oranžová vlajka a musí tedy zajet do boxů, kde auto opraví. V případě Magnussena to fungovalo třikrát a vždy velmi rychle, naposledy v Singapuru.
Proč tedy nebyla černo-oranžová vlajka ukázána Pérezovi, který odjel prvních šest kol s poničeným křídlem? A proč také nebyl povolán do boxů Alonso, kterému na autě dlouhou dobu plandalo zrcátko? A proč byl penalizován pouze jeden z nich?
Pérez podle sportovních komisařů mohl v závodě pokračovat, jelikož jeho vůz byl bezpečný poté, co mu plandající součástka z auta upadla úplně. Proč mu ale vedení závodu předtím neukázalo černo-oranžovou vlajku nevysvětlili.
V případě Alonsa komisaři uznali, že plandající zrcátko na jeho autě bylo nebezpečné. Stejně tak je nebezpečné závodit jen s jedním zrcátkem, pravidla navíc jasně říkají, že vůz musí mít zrcátka dvě.
Rozhodnutí by mělo být snadné. Sportovní komisaři vidí na trati nebezpečné auto, řeknou tedy týmu ať ho opraví. Místo toho se bezpečnost vozů řeší dlouhé hodiny po závodě a výsledky závodu se rozhodují v kanceláři.
Haas navíc tvrdí, že na bezpečnost Alonsova monopostu upozorňoval vedení závodu dvakrát v průběhu Velké ceny. Vedení závodu jen odpovědělo, že situaci zkoumá.
Chris Medland, žurnalista F1, celý incident přirovnal k VC Abú Dhabí 2021. Tehdy chyba Masiho rozhodla přímo o titulu mistra světa. Na menší škále se podle něj vedení závodu dopouští úplně stejných chyb.
Doufejme tedy, že se vytoužené konzistence v rozhodování dočkáme co nejdříve.
Zdroj: FIA, Motorsport
-
Fotbalpřed 12 hodin
VIDEO: Fanynka Kolumbie při zápase ukázala prsa, získala si potlesk celé tribuny
-
Chance Ligapřed 13 hodin
Sparta chystá velký přestup. Lars Friis žádá posilu z ostravského Baníku. Ve hře jsou až dva miliony eur
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord