Spojte se s námi


Motorsport

Blog F1: Co to zase ve Ferrari předvedli? O titulu už nemůže být řeč, návrat Red Bullu z dávných časů. Co ukázala VC Belgie?

Komentář: Dominantní Verstappen, tragický McLaren, skvělý Alonso a Ferrari pro smích – asi takto by se dala bezpečně interpretovat Velká cena Belgie. V našem klasickém drobnohledu si opět rozebereme konkrétní závod, v tomto případě čtrnáctý podnik letošní sezóny na okruhu Spa-Francorchamps.

Publikováno

dne

Komentář: Dominantní Verstappen, tragický McLaren, skvělý Alonso a Ferrari pro smích – asi takto by se dala bezpečně interpretovat Velká cena Belgie. V našem klasickém drobnohledu si opět rozebereme konkrétní závod, v tomto případě čtrnáctý podnik letošní sezóny na okruhu Spa-Francorchamps.

Dominantní výkon Verstappena, návrat do dávných časů nadvlády Red Bullu

Ačkoliv startoval ze čtrnácté pozice kvůli výměny komponent na pohonné jednotce, už ve 12. kole se dostal do čela Velké ceny Belgie. A vyjma situací, kdy Verstappen stavěl u svých mechaniků, už první místo nepustil.

Jeho tempo a naprostá dominance mohla fanouškům Red Bullu připomenout časy, kdy za rakouský tým závodil ještě Sebastian Vettel. Německý jezdec vyhrál od roku 2010 do roku 2013 čtyři mistrovské tituly v řadě a v lecčem bylo toto vítězství podobné, jak ostatně po závodě sám pronesl šéf Red Bullu Christian Horner.

Verstappen byl skutečně jako utržený ze řetězu, když v závodě zajížděl vcelku pravidelně rychlejší časy než jeho soupeři, a to o sedm až osm desetin sekundy. V některých částech závodu byl nizozemský pilot rychlejší dokonce o celou jednu sekundu, než jeho nejbližší pronásledovatelé.

Ve výjezdovém kole s čerstvými pneumatikami dokonce zajel kolo, které bylo o 2,3 vteřiny rychlejší, než jaké zajel jeho týmový kolega Sergio Pérez na druhém místě!

Verstappen má situaci pevně ve svých rukou

Úřadující šampion tak nemohl dát jasněji najevo, že si jde tvrdě za obhajobou titulu. A můžeme předpokládat, že o titulu je již rozhodnuto. Red Bull má aktuálně nejlepší a nejrychlejší monopost na startovním roštu. Ferrari navíc odmítá dělat jakékoliv změny a v každém závodě vyrábí nepochopitelné chyby. Mercedes se stále vrací do hry.

Teplejší podmínky v den závodu rovněž Red Bullu prospěly, jelikož jeho vůz už v průběhu sezóny trpěl na drolení předních pneumatik. Verstappen tak snadněji udržel pneumatiky v ideálním teplotním okně, čímž také ukázal, jak skvěle s nimi umí pracovat.

Úřadující mistr světa totiž ze čtveřice pilotů (Verstappen, Leclerc, Bottas, Sainz), kteří měli obutou červenou sadu pneumatik, na této specifikaci vydržel nejdéle. Vyjma Cunody pak všichni piloti startovali na žluté, střední směsi pneumatik.

Navzdory výměně komponentů a startu z druhé poloviny startovního pole tak Red Bull nejenže nezaznamenal žádnou ztrátu, ale získali ve VC Belgie dokonce double. Verstappen má navíc v útrobách svého monopostu nové díly, což se projeví na rychlosti a tempu i v dalších závodech. A to je jeden z dalších důvodů, proč má Red Bull boj o titul pevně ve svých rukou.

Scuderia Ferrari a Velká cena Belgie

Ferrari a Charles Leclerc za sebou nemají povedený víkend. Jezdecká chyba monackého pilota v tréninku, kdy vyjel z tratě a narazil do bariéry, jakoby předznamenala další trápení Ferrari. Dlužno dodat, italský tým měl ve Velké ceně Belgie také pořádnou dávku smůly.

Leclerc totiž startoval o jednu pozici za Verstappenem a zejména v prvních kolech se držel těsně za ním. Po zhasnutí všech pěti světel se toho však na trati událo tolik, že pilot Red Bullu musel strhnout folii z hledí své helmy už v tak brzkém čase. A ona folie se shodou okolností dostala do brzdového kanálku vozu Charlese Leclerca.

Abych dal na srozuměnou, piloti F1 mají na svých helmách tři vrstvy folie, které postupně během závodu strhávají, a tím udržují hledí čisté. A Verstappen jednu z nich strhl už po úvodu Velké ceny Belgie.

Leclerc tak musel zajet do boxů, jelikož kvůli zachycené folii na jeho Ferrari docházelo k přehřívání brzd. Druhá věc také je, že v důsledku přechodu na střední (žlutou) sadu pneumatik Leclerc vůbec nevyužil schopností nejrychlejší červené sady gum. Italský tým tak musel přejít na jinou strategii.

To ale není takový problém, jako alibismus, který Ferrari předvádí v průběhu letošní sezóny. I v živém přenosu jsme pak mohli sledovat, jak se tým, který má k dispozici obrovské množství dat a detailní telemetrii, ptá, jakou strategii by Leclerc vlastně chtěl aplikovat.

Nutno podotknout, Ferrari udělalo nemalou chybu i v kvalifikaci, když Leclercovi namísto použité červené sady pneumatik nasadili zcela novou. Do závodu tak italské stáji nezbyla žádná čerstvá sada nejměkčí specifikace gum.

43. kolo – další velká chyba v podání Ferrari

Strategickou katastrofu však Ferrari předvedlo v samotném závěru Velké ceny Belgie. Italská stáj v předposledním kole povolala pátého Leclerca do boxů pro použitou nejměkčí sadu pneumatik označenou červenou barvou.

Úmysl byl zcela jasný – přezout na tuto nejrychlejší specifikaci gum a následně se pokusit zajet nejrychlejší kolo závodu. Za to totiž Formule 1 uděluje jeden extra mistrovský bod. Ferrari si ale pravděpodobně nevypočítalo náskok pátého Leclerca na šestého Alonsa, který činil 19 vteřin.

To však byl ve Spa hraniční čas pro zastávku v boxech. Alonso tak ve 43. kole Leclerca předjel a posunul se na pátou pozici. Monačan ve službách Ferrari mu však v posledním 44. kole ono předjetí vrátil.

Ovšem kvůli pětisekundové penalizaci za překročení maximální rychlosti v boxech Leclerc ve výsledkové listině spadl za Alonsa na šesté místo. A to by se nestalo, kdyby Ferrari svého pilota ve 43. kole zkrátka ponechalo na závodní dráze. Ba co víc, Leclerc překročil povolenou rychlost o pouhý 1 km/h, a to při zastávce v onom předposledním 43. kole.

Ferrari je pro smích, ale…

Na sociálních sítích je Ferrari ze strany svých fanoušků masivně pranýřováno, Italové jsou mnohým příznivcům F1 dokonce pro smích. A ono se není čemu divit, v pozávodním rozhovoru se jim totiž vysmál i samotný Fernando Alonso.

Když jsem viděl Charlese ve 43. kole před sebou, byl jsem překvapený, že jel do boxů. Ale to je v pořádku. Ferrari dělá mnoho zvláštních věcí a tohle byla v jejich podání jen další z nich,“ uvedl Alonso.

Na druhou stranu, Leclerc po startu z patnácté pozice dokončil Velkou cenu Belgie na šestém místě a i přes výměnu komponent na jeho pohonné jednotce získal v závodě 9 pozic.

Jeho španělský kolega Sainz dojel třetí a zaznamenal sedmé pódium v letošní sezóně. Dále je také zapotřebí poznamenat, že kromě třech odstoupení pokaždé dojel v nejlepší pětce. Leclerc kromě třech vypadnutí nedojel nikdy hůře než šestý.

Faktem ale zůstává, že tohle vše by se dalo považovat za slušné výsledky, kdyby Ferrari do nové éry nevstupovalo s jasně nejlepším monopostem, samo se nepřipravovalo o body, nemělo ambice na titul a jejich šéf Mattia Binotto nepředváděl takový alibismus, jaký momentálně předvádí.

Mercedes se po letní pauze hledá

Německá stáj přivezla do Belgie velký balík vylepšení, ovšem jakoby je tým okolo Lewise Hamiltona nedokázal plně aktivovat. V kvalifikaci dokonce sedminásobný mistr světa ztratil na nejrychlejšího Verstappena 1,8 sekundy. Šéf Mercedesu Toto Wolff poté rozezleně přiznal, že tohle byl nejhorší kvalifikační výsledek za posledních deset let.

Jak už ale v průběhu této sezóny Mercedes ukázal, v závodě dokáže zejména Hamilton vyčarovat mnohem lepší tempo. Britský pilot ale tentokrát odstoupil už po prvním kole, a to v důsledku kolize s Alonsem. Zajímavým faktem ovšem je, že Russell v závodě dokázal zajíždět srovnatelné, ba i lepší časy než Sainz a Pérez. A to jak střední, tak tvrdé sadě gum.

I přesto nicméně Russell stupně vítězů nevybojoval. Plusem pro Mercedes je ale to, že se oproti Ferrari neustále dokážou zlepšovat a na své neúspěchy rychle reagovat. A to je jeden z aspektů, proč bude souboj o druhé místo v Poháru konstruktérů ještě velmi zajímavý.

Tragický McLaren

Podle informací FIA přivezla britská stáj z Wokingu do Belgie zatím svůj největší upgrade. Nové zadní křídlo, přepracovaná podlaha a přední odpružení – to byly úpravy, které měly MCL36 udělat o něco konkurenceschopnějším autem.

Jenže to se nestalo a McLaren působí, že je ztracenější než kdy dřív. Sága okolo Daniela Ricciarda týmu rovněž neprospívá a zrovna tohle je téma, které se okolo McLarenu řeší asi ze všeho nejvíce. Nový koncept a angažování Oscara Piastriho dává tomuto týmu do budoucna přece jen nějakou naději, uvidíme ale, s čím McLaren příští rok přijde.

Není totiž tajemstvím, že práce na vozech pro následující sezónu už odstartovaly, a to nejen v McLarenu. Pokud však McLaren prohraje s Alpinem bitvu o čtvrté místo v Poháru konstruktérů, bude to znamenat výraznou ztrátu prostředků do rozpočtu stáje.

Alonso nejlepší ze zbytku světa

Okolo Alpinu a Alonsa už se toho napsalo opravdu hodně. A to především s ohledem na přestupový kolotoč, který se v letní přestávce rozjel naplno. Španělská legenda totiž oznámila přestup do Astonu Martin, Piastri rovněž nemá zájem v Alpinu působit a doufá v přesun do McLarenu.

Jak se ale momentálně zdá, je na tom Alpine co do výkonů a závodního tempa mnohem lépe než McLaren. Alpine má totiž slušnou rychlost na rovinkách, o čemž jsme se v Belgii mohli přesvědčit. Alonso si dojel pro konečné páté místo, Esteban Ocon pro sedmé. A byť je Alpine stále továrním týmem, byl to pro francouzskou stáj podařený víkend.

Kromě výsledků totiž Alpine získal spoustu dat od svých jezdců. Do Belgie totiž francouzský tým přivezl přepracovanou podlahu a přemístili brzdové potrubí tak, aby méně zasahovalo do aerodynamiky vozu a tím zefektivnili práci zadního křídla.

Ocon pak ze startu z šestnácté pozice získal celkem devět pozic a předvedl několik skvělých předjížděcích manévrů.

Spa-Francorchamps

Důležitou zprávou pro fanoušky Formule 1 je, že okruh v malebném prostředí ardenských lesů zůstane v kalendáři mistrovství světa i v příští sezóně. A to díky ztroskotání veškerých jednání s představiteli Jihoafrické republiky v rámci pořádání Velkých cen F1 ve městě Kyalami.

I přesto se ale stále předpokládá, že se na africký kontinent Formule 1 přece jen vrátí, a to už v roce 2024. A vzhledem k velkému marketingovému růstu královny motorsportu a čím dál většímu zájmu dalších zemí hostit závody F1 není jasné, jaká budoucnost legendární okruh Spa-Francorchamps čeká.

Zdroj: F1

Reklama

Oblíbené