Motorsport
Sébastien Loeb: Ikona motorsportu a absolutní rekordman světa rally
Kdo někdy slyšel slovo rally, musel slyšet i jméno Sébastien Loeb. Pro fanoušky motorsportu jsou téměř synonyma. Mezi lety 2004 a 2012 byl absolutním hegemonem tohoto sportu a připsal si 9 titulů mistra světa v řadě. Na kontě má také 80 vítězství v kategorii WRC, což z něj činí nejlepšího jezdce v historii této soutěže.
Kdo někdy slyšel slovo rally, musel slyšet i jméno Sébastien Loeb. Pro fanoušky motorsportu jsou téměř synonyma. Mezi lety 2004 a 2012 byl absolutním hegemonem tohoto sportu a připsal si 9 titulů mistra světa v řadě. Na kontě má celkem 80 vítězství v kategorii WRC, což z něj činí nejlepšího jezdce v historii této soutěže.
Sébastien Loeb se narodil 26. února roku 1974 na východě Francie ve městě Haguenau. I nejlepší pilot všech dob se na vrchol musel propracovat postupně. Se závoděním začal ve 21 letech, doma v juniorském šampionátu. V roce 1996 absolvoval 1. závod v absolutní klasifikaci.
Obrovsky důležitý okamžik nastal o rok později. Jeho spolujezdcem se stal Daniel Elena. Ti dva si neuvěřitelně sedli a tato perfektně fungující symbióza trvala 25 let. Hned úvodní sezóna v tomto složení přinesla 3 vítězné závody v poháru vozů Peugeot 106.
V roce 1998 přesedl Loeb do Citroënu Saxo Kit Car. V následující sezoně už v kategorii nenašel přemožitele a získal tak 1. titul. Úvodní start v mistrovství světa přišel hned příští rok na Katalánské rally. Kvůli havárii ale soutěž nedokončil. Další závod na Korsice už ale dokončil a vyhrál svou třídu A6.
Do nového tisíciletí vstoupila posádka Loeb/Elena vítězstvím francouzského šotolinového mistrovství s vozem Toyota Corolla WRC. S tímto vozem se zúčastnil také dvou závodů MS. Zřejmě nejdůležitější okamžik kariéry nastal v roce 2001. Loeb se stal továrním jezdcem týmu Citroën Sport.
S vozem Saxo Kit Car vyhrál juniorské mistrovství světa. V tom dospělém zatím spíše sbíral zkušenosti. On i samotný tým. Učil se s novým závodním náčiním, Xsarou WRC. V těchto letech byli na vrcholu borci jako Marcus Grönholm, Richard Burns, nebo Petter Solberg.
Během pár let se Loeb obrovsky vypracoval a všichni věděli, že jeho vítězství z toho nejcennějšího šampionátu je jen otázkou času. Ten čas nepřišel v roce 2003, kdy sice Loeb ovládl 3 podniky, ale v součtu mu na celkový titul chyběl jeden jediný bod. Nejtěsnějším možným rozdílem tak titul slavil Petter Solberg.
V roce 2004 nastala 15 let trvající série. Pokud jste se chtěli stát mistry světa v rally, museli jste se jmenovat Sébastien a být Francouz. Právě v tomto roce nastoupil na trůn Loeb. S vozem Xsara WRC se stal mistrem světa 3x. V roce 2007 přesedlal na vůz Citroën C4 WRC, ve kterém slavil celkové vítězství 4x. Osmý a devátý titul vybojoval s vozem Citroën DS3 WRC.
Ten poslední se datuje do roku 2012. Přestože v tomto roce byl stále naprosto suverénní a ovládl 10 ze 14 podniků oznámil, že od příští sezony už nebude startovat ve všech závodech a tím se samozřejmě vzdal možnosti dalšího titulu. Na řadu tak přišel jeho jmenovec, který je neméně kvalitním pilotem a úspěchy, kterých zatím Ogier dosáhl jsou téměř srovnatelné s těmi Loebovými.
Loeb snad nestárne. Všechny o tom přesvědčoval i v dalších nekompletních sezonách. Začal pracovat v Citroënu a chtěl tak dále rozvíjet značku, mezi WRC vozy. Občas ale odhodil sako a oblékl závodní kombinézu. V roce 2013 se zúčastnil 4 závodů a 2 z nich dokázal vyhrát. Po poslední z těchto soutěží řekl, že se loučí s velkým závoděním.
Další rok opravdu nezávodil. V roce 2015 se však vyskytla nabídka zajet si legendární rally Monte Carlo a nabídce neodolal, což není nic zvláštního. Co ale přinejmenším zvláštní bylo, byla rychlost s jakou Loeb do závodu vstoupil. Loeb si do auta na rychlostní zkoušce sedl po více než roce a právě úvodní RZ vyhrál o půl minuty před úřadujícím mistrem světa Ogierem.
Další průběh byl velice vyrovnaný a francouzští piloti se mezi sebou přetahovali o sekundy do doby, než Loeb havaroval. I tak celý rallyový svět obdivoval, jak rychle dokázal jet po tak dlouhé pauze.
Následující roky se Loeb začal věnovat i dálkovým závodům a také rallycrossu, kde se mu sice celkem daří, ale není to rally. Právě v rally se nepravidelně ukazuje i dnes. Vystřídal celou řadu týmů i aut.
V letech 2015-2020 se objevil na několika málo závodech, opravdu jen sporadicky. Loni nenastoupil vůbec, ale v aktuální sezoně se opět vrátil a hned úvodní Monte Carlo dokázal vyhrát. Na sedadle spolujezdce přitom neměl Daniela Elenu, ale Isabelle Galmiche. Stali se po 25 letech první smíšenou posádkou, která vyhrála závod MS.
Což je opravdu neuvěřitelné a jen to dokazuje, že je Loeb skutečně nejlepší rallyový jezdec historie. Jeho 9 titulů v řadě se zdá jako nepřekonatelný rekord. Blízko byl Ogier, ale jeho sérii přetrhl v roce 2019 Ott Tänak. Aktuálně má Ogier opět 2 titulové sezony za sebou, ale těžko si představit, že by ovládl dalších 7, aby rekord překonal. Pokud se to vůbec někdy povede, bude to za spoustu let.
Zdroj: WRC, Wikipedia
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Dva hvězdní mladíci na odchodu ze Slavie? Zájem o ně jeví jiný ligový klub
-
Chance Ligapřed 2 dny
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly