Spojte se s námi


Motorsport

Frustrovaný Hamilton, skvěle fungující symbióza v Red Bullu nebo znovuzrozený McLaren aneb Co ukázala VC Emilia Romagna?

Velkou cenu Emilia Romagna ovládl tým Red Bull Racing a ukázal tak, že je s nimi co do bitvy o titul stále třeba počítat. Závod v Imole každopádně opět nabídl mnohé – frustraci Mercedesu a Lewise Hamiltona, skvělý výkon Landa Norrise nebo hrubou chybu Charlese Leclerca v boji o veledůležité mistrovské body.

Publikováno

dne

Velkou cenu Emilia Romagna ovládl tým Red Bull Racing a ukázal tak, že je s nimi co do bitvy o titul stále třeba počítat. Závod v Imole každopádně opět nabídl mnohé – frustraci Mercedesu a Lewise Hamiltona, skvělý výkon Landa Norrise nebo hrubou chybu Charlese Leclerca v boji o veledůležité mistrovské body.

Čtvrtému podniku letošní sezóny dominoval Red Bull v čele s Maxem Verstappenem, jenž tak i díky Leclercově chybě v závěru závodu stáhl náskok pilota Ferrari na čele šampionátu na sedmadvacet bodů.

Jak tedy vypadá pořadí v šampionátu jezdců po čtyřech odjetých závodech? Na čele stále Leclerc, Norris přeskočil Hamiltona a naprosto skvělou práci předvádí Valtteri Bottas na Alfě Romeo či Kevin Magnussen na monopostu Haas.

Red Bull Racing – dominantní víkend a dokonalá symbióza

Velká cena Emilia Romagna ukázala, v čem momentálně spočívá síla Red Bullu. Zkušená dvojice pilotů, kteří tvoří vskutku dokonalý tým, větší vyrovnanost a skvělá práce s pneumatikami – právě tohle se v závodě na okruhu v Imole ukázalo jako klíčové.

Už po kvalifikaci se byl Leclerc osobně přesvědčit o tom, jak vypadají Verstappenovy přední pneumatiky – tohle totiž tvořilo rozdíl v časech mezi pilotem Red Bullu a Ferrari a byl to rovněž důvod, proč byl Verstappen od kvalifikace zkrátka lepším jezdcem.

Také ve sprintu měl nizozemský závodník pneumatiky v lepším stavu, zatímco ty na voze Charlese Leclerca se potýkaly s drolením.

Red Bull také upravil parametry předního křídla a přepracovali systém chlazení brzd. To je nicméně také odpověď na to, kde Red Bull našel opět o něco větší výkon a maximální rychlost. Zcela přesvědčivě to dokumentuje nejen Verstappenovo jasné vítězství, ale také fakt, že v posledních kolech závodu nebyl Leclerc i za použití DRS schopen předjet Sergia Péreze.

Dokonalá symbióza obou jezdců je pak dalším důvodem, proč Red Bull po takřka šesti letech dosáhl na double. Pérez si zkrátka v rakouské stáji zvykl a díky vstupu do nové éry má k dispozici auto, které je rychlé, a které potřebuje.

A ačkoliv by leckdo mohl čekat, že v důsledku vstupu do nové éry bude Pérez nějak sveřepě bojovat o post týmové jedničky, aktuálně to vypadá, že se tak děje, ba právě naopak. A právě to je ve formuli 1 poměrně vzácnou záležitostí, načež to může být faktor, který bude Red Bullu v dalším průběhu sezóny výrazně pomáhat v honbě za titulem.

Katastrofální víkend pro Ferrari

Rozložení sil jakoby se pro Velkou cenu Emilia Romagna zcela obrátilo. Ferrari mělo oproti závodu v Melbourne problémy s vyvážením monopostů, což nakonec vedlo k drolení pneumatik a o to horší výkonnosti.

Jak již píšeme výše, Leclerc se v důsledku toho nebyl schopen dostatečně přiblížit Sergiu Pérezovi, aby mohl nejenže zahájit ofenzivu na jeho pozici, ale rozdělit Red Bully na stupních vítězů.

Namísto toho přichází Leclercova obrovská chyba v zatáčce Variante Alta, kde jej obrubník doslova hodil do hodin. Leclerc následně sice byl schopen pokračovat v závodě, avšak kvůli poškození na jeho Ferrari musel zajet ke svých mechanikům.

Leclerc se po zastávce v boxech ocitl až na deváté příčce, do cíle závodu se každopádně dokázal dostat alespoň na šestou pozici.

Velkou smůlu měl také jeho týmový kolega Carlos Sainz, který se nejprve roztočil v páteční kvalifikaci a do sobotního sprintu odstartoval až z desáté příčky. Ve sprintu si sice polepšil o šest pozic, v nedělním závodě jej však v zatáčce číslo 3 sestřelil Daniel Ricciardo a Velká cena Emilia Romagna pro něj skončila.

To ale není vše, Sainz měl totiž nasazenou novou pohonnou jednotku. Španělský pilot tak navíc svému týmu nepřinesl prakticky žádná data. Italský tým ovšem s nějakým výraznějším upgradem vyčkává, načež větší technický balík podle posledních informací přivezou až do Miami a do Barcelony.

Závěrem, rozdíly mezi oběma týmy jsou stále minimální. Nicméně to bylo především nastavení vozu a práce s pneumatikami, co v Imole obě stáje rozdělilo.

Úchvatná práce McLarenu

„Byl to parádní závod, plně jsem si to zasloužili. Tým odvedl od Bahrajnu opravdu velký kus práce. Ve tvrdé dřině samozřejmě budeme pokračovat, nicméně tyhle podmínky miluji a jsem šťastný za pódium,“ zhodnotil Norris výkon svého vozu a týmu v pozávodním rozhovoru.

McLaren předvedl za měsíc a půl opravdu velké zlepšení. Po testech v Bahrajnu a prvním podniku sezóny (rovněž v Bahrajnu – pozn. red.) to vypadalo, že letošní sezóna dopadne velkým průšvihem.

Problémy s výkonem, přítlakem a chlazením brzd McLaren sužovaly i v druhém závodě sezóny na okruhu v Džiddě. Poté ale přišla Velká cena Austrálie, kdy se jezdci McLarenu umísili na pátém a šestém místě.

Vskutku ohromující obrat McLaren dokonal právě v Imole, kdy Norris získal své první pódium v letošní sezóně a v šampionátu jezdců překonal šestého Hamiltona. Právě vysoce talentovaný britský pilot ale krotí vysoká očekávání, alespoň co se dalších několika závodů týče.

Podle něj potřebují v McLarenu nadále tvrdě pracovat, a to jak na výkonu či maximální rychlosti, tak se zaměřit i na pomalé zatáčky, kde vůz MCL36 stále oproti ostatním mírně zaostává.

Stále větší otazník pak visí nad Ricciardem. Australský pilot dokončil Velkou cenu Emilia Romagna na osmnáctém místě a pokračuje ve svých výkonech z minulého roku. Samotný šéf McLarenu Zak Brown se netají tím, že okolo Ricciarda pomalu, ale jistě houstne atmosféra.

Frustrace Mercedesu a Lewise Hamiltona

Vloni bojoval s Verstappenem o mistrovský titul, letos od něj dostal kolo. Sedminásobný mistr světa co do psychického rozložení není ve vůbec dobré situace, a to nejen kvůli výkonnosti svého vozu.

Tvrdou pravdou ale zůstává, že i čtvrté místo George Russella ve Velké ceně Emilia Romagna je výsledek nad očekávání. Mercedes se totiž stále potýká s velkými problémy ohledně porpoisingu.

Hamilton dokonce letošní vůz s označením W13 přirovnal k jeho McLarenu z roku 2009. Proč je vlastně ale porpoising takový problém? Nutno podotknout, Hamilton doposud stále nenašel správné nastavení auta, přičemž problém s „houpáním“ je na jeho vozu tak masivní, že do zatáčky musí brzdit daleko před ideálním brzdným bodem.

V tom opačném případě se jeho Mercedes potkává s výraznou nedotáčivostí a monopost pak je velmi těžce ovladatelný. Tým dokonce „dosáhl“ na nejhorší kvalifikační výsledek za posledních deset let.

Russell poté na tiskové konferenci poznamenal, že na okruhu v Imole zažil dosud nejsilnější porpoising a stěžoval si na bolesti na hrudi a problémy se zády. Mercedes také nebyl schopen zahřát pneumatiky pro jeden rychlý kvalifikační pokus.

„Ahoj Lewisi. Omlouvám se za to, co jsi musel dneska řídit. Vím, že to auto je neovladatelné a není to výsledek, který bychom si zasloužili. Budeme na tom pracovat, ale tohle byl opravdu hrozný závod,“ zaznělo od Tota Wolffa v týmové rádiové komunikace bezprostředně po závodě.

Dalším ukazatelem toho, jak velké problémy s porpoisingem se v Mercedesu potýkají je zvýšení světlé výšky. Ani to však nepřineslo kýžený výsledek, byť ano, Russell dokázal zajet na skvělém čtvrtém místě.

V druhém tréninku bylo také dobře vidět, jak to za Hamiltonovým vozem doslova jiskří, kdežto Russell se s tak velkým jiskřením nepotýkal. Důvodem je nastavení obou monopostů, což také Russellovi umožňuje zajíždět lepší výsledky než jeho týmový kolega.

Alexander Albon & Fernando Alonso & Mick Schumacher

V minulém závodě získal bod, nyní podal další skvělý výkon. Alexander Albon se stal jednoznačným lídrem Williamsu, který nejenže přináší solidní výsledky, ale týmu na základě jeho jízdního stylu poskytuje i cenná data.

Velkou cenu Emilia Romagna zakončil těsně za hranicemi bodované desítky na jedenáctém místě. Naproti tomu skutečně velkou smůlu má Alonso. V minulém závodě dojel až sedmnáctý, ačkoliv měl na dosah vskutku solidní umístění a celý závodní víkend v Melbourne měl velmi solidní rychlost.

No a při posledním podniku se o jeho vyřazení postaral Schumacher, který do něj už ve třetí zatáčce najel a poškodil Alonsovi pravou bočnici. V sedmém kole musel španělský pilot v důsledku velkého poškození na jeho Alpinu odstoupit.

Právě Schumacher, který mohl reálně zabojovat o své první body v letošní sezóně, se ale opět dopustil chyby a už na startu závodu bylo jasné, že z toho zase nic pořádného nebude. Ačkoliv fanoušci a experti očekávali před sezónou zcela jiný průběh, je to Kevin Magnussen, který svého týmového kolegu svými výkony aktuálně drtí.

První body pro Aston Martin, solidní výkon Cunody

Na své první body v letošní sezóně dosáhl tým Aston Martin. Navzdory velkému trápení v minulých závodech se Sebastian Vettel umístil jako sedmý v pořadí, první bod zapsal také Lance Stroll, jenž uzavřel bodovanou desítku.

Působivý výkon v Imole podal také Júki Cunoda na monopostu AlphaTauri. Ten italský okruh velmi dobře zná a na jeho jízdě to také bylo dobře znát. Za konečné místo si připsal šest mistrovských bodů.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené