Spojte se s námi


Motorsport

Co ukázala VC Austrálie? Red Bull v problémech, zlepšení McLarenu, první bod pro Williams a další

Velká cena Austrálie přinesla vskutku zajímavé výsledky a ukázala mnohé. Na první bod v sezóně dosáhl Williams, výrazného zlepšení dosáhl tým McLaren, naopak v problémech se nachází Red Bull. Recept na nápravu nenašel ani Mercedes, co vše nám tedy ukázal třetí podnik sezóny?

Publikováno

dne

Velká cena Austrálie přinesla vskutku zajímavé výsledky a ukázala mnohé. Na první bod v sezóně dosáhl Williams, výrazného zlepšení dosáhl tým McLaren, naopak v problémech se nachází Red Bull. Recept na nápravu nenašel ani Mercedes, co vše nám tedy ukázal třetí podnik sezóny?

Velká cena Austrálie překonala rekordy v návštěvnosti

Podrobněji jsme o divácké atraktivitě závodu v Melbourne psali v tomto článku. Pro formuli 1 a její fanoušky je nicméně příjemné opět připomenout, že branami Albert Parku prošlo napříč celým závodním víkendem na 420 tisíc lidí!

Třetí podnik letošní sezóny tak překonal rekord návštěvnosti z minulého roku, který držela Velká cena USA. Na tribuny v Austinu zavítalo 400 tisíc fanoušků.

Velká cena Austrálie 2022 také vytvořila nový rekord právě v tom smyslu, že se tento závod stal nejnavštěvovanější sportovní událostí, která se kdy v Melbourne konala.

Ředitelství závodu závadí změny, FIA chce tvrdší režim

Velká cena Austrálie ukázala pokus o jednoznačnou „hmatatelnou“ změnu v přístupu ředitelství závodu. FIA se zkrátka a dobře rozhodla v určitých oblastech zakročit.

Už před Velkou cenou Austrálie zakázal tento řídící orgán jízdu vedle sebe, pokud se na trati například v důsledku kolize nachází safety car. Dosavadní regule tak Maxi Verstappenovi umožňovaly jízdu přímo vedle jeho soupeře, to ovšem nová pravidla nedovolují a piloti se prostě a jednoduše musí řadit za sebou.

FIA se také snaží o zavedení jasnější filozofie během působení bezpečnostního vozu na trati. V důsledku velkých kontroverzí z Velké ceny Abú Dhabí musí být skutečně procedura safety caru provedena správně.

A tedy tak, že všichni piloti jedoucí o kolo (neboli se ztrátou jednoho či více kol na lídra závodu) dostanou zelenou k předjetí safety caru, odkrouží si ono jedno kolo a poté se připojí k ostatním pilotům. Jakmile se všechny monoposty seřadí do správného pořadí a trať bude bezpečná, může safety car zajet zpět do boxů, přičemž závod je za těchto okolností restartován.

Od roku 2005 pak platí pravidlo, že jezdci si do vozu nesmějí brát žádné šperky, respektive piercing či řetízky. Toto pravidlo nicméně FIA v Austrálii zpřísnila.

Williams zaznamenal svůj první bod v sezóně

Práce Alexandera Albona a jeho stratégů byla obdivuhodná. Thajský pilot startoval do závodu na nejtvrdší specifikaci pneumatik označených bílou barvou, což mu umožnilo zastavit až v pozdějším průběhu závodu.

Skvělou možnost měl Albon pro zastavení ve 39. kole, kdy ředitelství závodu aktivovalo stav virtuálního safety caru.

Ovšem namísto toho setrval na jeho pneumatikách sedmapadesát kol, ke svým mechanikům tak zajel až v posledním kole.

Pravidla totiž hovoří zcela jasně – jezdec v závodě musí obout alespoň dvě různé směsi pneumatik. Albona tím pádem ještě v posledním kole Velké ceny Austrálie čekala zastávka v boxech. Díky najetému náskoku se každopádně ze sedmé příčky propadl pouze o tři místa a pro Williams udržel cenný bod!

McLaren konečně dosáhl na solidní umístění

Vstup do nové éry byl pro většinu týmů co do nastavení monopostů a vyřešení aerodynamiky hodně těžký. Nutno podotknout, i po třech závodech je stále velmi těžké určit reálnou sílu týmů. Díky tomuto aspektu se může pořadí jak v šampionátu jezdců, tak i Poháru konstruktérů ještě hodně promíchat.

V úvodních dvou podnicích letošní sezóny McLaren hodně trpěl. Disponoval velmi slabým výkonem spojeným se špatným přítlakem, velké problémy měli v McLarenu také s chlazením brzd.

Páté a šesté místo z Velké ceny Austrálie je tedy významným krokem kupředu. Nutno podotknout, oba jezdci McLarenu podávali v celém průběhu závodního víkendu poměrně slušné výkony.

Nutno podotknout, závod v Austrálii nikdy tak dobře nenastínil, jak by mohla forma týmů v dalším průběhu sezóny vypadat. Navíc to také vypadá, že v nové éře budeme svědky toho, kdy každému týmu bude vyhovovat jiný závodní okruh, a to s ohledem na jeho konfiguraci.

Mercedes stále nenašel recept na zlepšení

Jestliže Max Verstappen pochybuje o tom, zda letos vůbec bude mít šanci obhájit svůj loňský triumf, pak je Mercedes ještě o výrazný kus dál, co se týče souboje o celkové prvenství.

Faktem zůstává, že v důsledku stále nevyřešených problémů s porpoisingem Mercedes dosud neukázal svou reálnou sílu. Lewis Hamilton si už v Saúdské Arábii stěžoval na špatné nastavení jeho vozu a na výrazné problémy s nedotáčivostí.

V Mercedesu ale nejenže nenacházejí recept na zlepšení, ba dokonce na Red Bull a Ferrari ztrácejí čím dál víc.

V Bahrajnu se Mercedes potýkal s deficitem 0,541 vteřiny. V Saúdské Arábii se však jednalo o ztrátu přes jednu sekundu, konkrétně o 1,025s. No a v Austrálii přišlo další zhoršení, aktuálně Mercedes na nejlepší dva týmy ztrácí 1,229 vteřiny.

Ba co víc, tato čísla řadí jejich rychlost na papíře dokonce až za McLaren a Alpine. Ano, George Russell sice v Austrálii dokázal i navzdory přehřívání ukořistit třetí místo, plus Hamilton dojel čtvrtý, jenomže McLarenu co do jejich strategie velmi uškodil výjezd druhého safety caru.

Piloti Mercedesu se tak odprostili od jezdců McLarenu, kteří se v průběhu závodu museli probojovat pořadím zpátky nahoru. Russell pak na vítěze závodu Charlese Leclerca ztratil 26 sekund.

Red Bull má problémy se spolehlivostí

Více o problémech Red Bullu, konkrétněji monopostu Maxe Verstappena, jsme napsali zde. Faktem zůstává, že Verstappen je Leclercovi v boji o titul nejbližším vyzyvatelem. A to i přesto, že navzdory vítězství v Saúdské Arábii Verstappen dvakrát v úvodních třech podnicích letošní sezóny neviděl cíl.

Samozřejmě je ještě velmi brzy na nějaká hodnocení, formule 1 se aktuálně nachází pouze v 10 % sezóny 2022.

Ve výše uvedeném článku hovoří Verstappen o dosavadních výsledcích a zdá v tuto chvíli vůbec má myšlenky na zisk titulu. Pokud problémy s palivovým systémem Red Bull vyřeší co nejdříve, propast mezi Verstappenem a Leclercem se stihne zacelit a fanoušky bude čekat zajímavý boj o titul.

Přece jen je Red Bull společně s Ferrari koncepčně tím nejlepším vozem, který ve startovním poli najdeme.

Dominantní Leclerc, skvělý výkon Ferrari

Pole position, vítězství, nejrychlejší kolo závodu, lídr ve všech 58 kolech Velké ceny Austrálie a nejlepší pilot dne.

Monačan Leclerc Velké ceně Austrálie zcela jasně dominoval a dokázal, že je na tom Ferrari opravdu hodně dobře.

Kromě malé chvilky při druhém restartu, kdy se Leclerc v poslední zatáčce potkal s nedotáčivostí kvůli vychladnutí pneumatik zajel pilot Ferrari výtečný závod, který navíc plně kontroloval.

„Po celý víkend jsme předváděli skvělou práci, auto bylo velmi dobré, měli jsme velice silné tempo. Je to teprve třetí závod, takže je těžké mluvit o titulu. Dnes to ale bylo poprvé, co jsem měl pocit, že jsme plně kontrolovali celý závod,“ vysvětloval Leclerc v pozávodním rozhovoru.

Světová média jej rychle označila za „Leclerca verze 2.0.“ – toto tvrzení však jezdec Ferrari téměř okamžitě vyvrátil s tím, že se nejedná žádnou náhlou změnu, nýbrž o lineární meziroční zlepšení, což posunulo Ferrari do čela šampionátu. Nutno podotknout, na své čtvrté vítězství ve F1 dosáhl Leclerc ve velkém stylu.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené