Motorsport
Hodnocení ročníku 2021: Proč se tato sezóna zařadí po bok těch nejpamátnějších?
Sezóna 2021 je definitivně u konce. Je nicméně zapotřebí poznamenat, že se tento ročník zařadí po bok těch nejpamátnějších a nezapomenutelných, a to hned z několika důvodů. Co vše nám tedy již uplynulý ročník nabídl a co čekat do budoucna?
Zdroj: Clive Rose, Getty Images / Red Bull Content Pool
Sezóna 2021 je definitivně u konce. Je nicméně zapotřebí poznamenat, že se tento ročník zařadí po bok těch nejpamátnějších a nezapomenutelných, a to hned z několika důvodů. Co vše nám tedy již uplynulý ročník nabídl a co čekat do budoucna?
Formule 1 nám letos nabídla snad úplně vše, co může závodění a motorsport obecně přinést. Tahle sezóna doslova donutila fanoušky, kteří se v minulých letech ke královně motorsportu z nejrůznějších důvodů otočili zády, aby se k tomuto sportu vrátili.
Začíná se tedy F1 po několika uplynulých sezónách znovu dařit? Aktuální ročník totiž přivedl i spoustu nových fanoušků. Otázkou zůstává, co přinese rok následující, jelikož formule 1 vstupuje do zcela nové éry.
Letos se totiž loučíme s nejrychlejšími monoposty „ever“. V sezóně 2021 jsme byli svědky těch nejrychlejších monopostů, které se kdy objevily na startovním roštu. Rovněž dáváme sbohem 13palcovým pneumatikám.
Od příštího roku se na vozech formule 1 objeví pneumatiky 18palcové. Pirelli se s nimi při příležitosti posledního podniku sezóny v Abú Dhabí rozloučilo prostřednictvím speciálního nápisu „Next year I turn 18“.
Závodní rukavice věší na hřebík také jedna z největších ikon F1 – Kimi Räikkönen. Co nám tedy nabídla sezóna 2021?
Max Verstappen vs. Lewis Hamilton
Sezóna 2021 přinesla naprosto impozantní a fascinující souboj o titul. A ten měl všechno, co snad bitva o mistrovské prvenství může přinést – nádherné souboje na trati, emoce a napjetí, kontroverze a v neposlední řadě také vzájemné kolize a kontakty (Silverstone nebo Monza).
Bitva o titul nám připomněla dávné souboje mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem, Niki Laudou a Jamesem Huntem nebo Michaela Schumachera a Mika Häkkinenem.
Verstappen a Hamilton jsou totiž rovněž dvě zcela rozdílné osobnosti. Oba disponují naprosto jiným závodním stylem a oba se svými týmy komunikují a pracují úplně jinak. Formule 1 všem jejím příznivcům ukázala, že ač je to sport velmi medializovaný a svým způsobem komerční, sportovní stránka královny motorsportu je stále její nedílnou součástí.
Sveřepý souboj Ferrari a McLarenu
Mediální pozornost se sice v posledních dvou velkých cenách upínala pouze na dva protagonisty, jenž velmi tvrdě bojovali o mistrovský titul. Není se ale samozřejmě čemu divit. V průběhu sezóny jsme však byli svědky i velmi zajímavého boje o třetí místo v Poháru konstruktérů.
McLarenu v poslední čtvrtině sezóny tzv. došel dech, naproti tomu Ferrari se dokázalo stabilizovat a rovněž se jim velmi dobře povedl upgrade pohonné jednotky. Nakonec je to tedy italská stáj, která bere třetí příčku.
Nejednalo se sice o ty nelítostné souboje, které spolu tyto dvě stáje sváděly v již poněkud dávnější historii (vzpomeňme na bitvy Hamilton vs. Massa, Lauda vs. Hunt, Häkkinen vs. Schumacher), letošní ročník nám ovšem ponechal jakousi předzvěst budoucích dní.
Příští ročníky by i z tohoto pohledu mohli být velmi zajímavé a rozhodně není nereálné, že se v následujících letech právě tyto dva týmy poperou o mistrovský titul.
Sebastian Vettel – král předjíždění
Rekord za nejvíce předjetí v jedné sezóně doposud držel Max Verstappen, jenž jich v sezóně 2016 zaznamenal 78. Oproti letošnímu roku se v roce 2016 závodilo celkem na 21 okruzích, kdežto letos jsme mohli vidět o jednu velkou cenu navíc.
Rozdíl, jak objektivně musíme uznat, je ovšem výrazný. Vettel tedy tesně porazil Fernanda Alonsa na Alpinu a Kimiho Räikkönena na Alfě Romeo.
Double McLarenu na Monze
McLaren zcela ovládl závod na okruhu v Monze. Vítězem se stal Daniel Ricciardo, druhý dojel Norris. To ale není vše, dvaatřicetiletý Australan pro sebe v posledním kole ještě ukořistil jeden extra mistrovský bod za nejrychlejší kolo závodu. Také byl zvolen nejlepším jezdcem dne.
McLaren vyhrál závod formule 1 po dlouhých devíti letech. Naposledy tým z Wokingu vyhrál velkou cenu v Brazílii, v roce 2012. Tenkrát v jeho barvách slavil prvenství Jenson Button. Zejména pro fanoušky McLarenu je tento triumf velkým zadostiučiněním.
Senzační Oconovo vítězství, Alonso na stupních vítězů
Esteban Ocon předvedl v Maďarsku opravdu skvělý výkon. Chvílemi nebyl daleko od vítězství Vettel, který ale až na několik slibných okamžiků neměl potřebnou rychlost. Jezdec Alpinu každopádně prokázal svůj talent a skvělou defenzivu.
Zaslouženě si tak dojel pro první vítězství v kariéře. Nutno podotknout, Velká cena Maďarska byla rovněž infarktovou záležitostí. Alpine ovšem zaznamenal ještě jeden výrazný úspěch, konkrétně tedy Fernando Alonso.
Fernando si totiž v Kataru dojel pro třetí místo a po sedmi letech jsme tak legendárního Španěla měli možnost vidět na stupních vítězů! Poslední pódiové umístění naposledy zajel ve Velké ceně Maďarska 2014.
Sbohem, Kimi
Tohle zkrátka a dobře nelze nezmínit. Velkou cenou Abú Dhabí skončila kariéra Kimiho Räikkönena. Na svém kontě má 349 startů, 21 vítězství, 103 pódiových umístění a v neposlední řadě hlavně jeden mistrovský titul z roku 2007!
Souboj týmových dvojek
Před sezónou došlo hned k několika přesunům. Sergio Pérez získal sedačku u Red Bullu, Carlos Sainz odešel z McLarenu do Ferrari a z Renaultu do McLarenu přestoupil Daniel Ricciardo.
A právě poslední jmenovaný tuto roli bohužel nezvládl tak, jak se očekávalo. V první čtvrtině sezóny se to ještě dalo svést na nezvyk v novém týmu, řídil opět úplně jinou formuli. Jenže zlepšení, až na několik výjimek nepřicházelo.
V posledních pěti velkých cenách dokonce dokázal na bodech dojet pouze jednou, a to v předposledním závodě v Saúdské Arábii. Problémy s monopostem Red Bullu měl také Pérez, jenže se s tím dokázal popasovat mnohem lépe a bodově tak tento miniduel zvládl nejlépe.
Sainzovi dá se říci Ferrari opravdu sedlo. Během sezóny z čistě sportovních výsledků nebylo příliš patrné, kdo je vlastně týmovou jedničkou. Jeho výkony byly místy tak skvělé, že Charlese Leclerca zastínil. V konečném pořadí čtyřiadvacetiletého Monačana překonal o pět bodů a půl bodů.
Konečné výsledky sezóny 2021
Mistrovský titul mezi jezdci tedy patří Verstappenovi, prvenství mezi konstruktéry ovšem patří Mercedesu (po osmé v řadě – pozn. red.). Druhý Red Bull zaostal o 28 bodů. Třetí příčku tedy bere Ferrari, jenž na svém kontě má 323,5 bodů.
Pozice číslo 4 patří McLarenu. Stáj z Wokingu ztratila na Ferrari 48,5 bodů. Místo páté obsadil Alpine (155 bodů), šesté Alpha Tauri (142), sedmé Aston Martin (77), osmé Williams (23), deváté Alfa Romeo (13) a poslední bez jediného získaného bodu skončil Haas.
V příspěvku výše můžeme vidět i jak dopadl šampionát jezdců. Osobně věřím, že se mi v tomto článku podařilo shrnout to nezajímavější ze sezóny 2021, jelikož se toho stalo opravdu hodně a vskutku doufám, že jsem na nic nezapoměl.
Závěrem bychom vám, našim čtenářům, chtěli poděkovat za pozornost během celé sezóny. Ač se s F1 neloučíme, protože během zimní pauzy bude jistě probíráno velké množství témat, rádi bychom vám za naši redakci popřáli klidné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok.
Zdroje: F1, Twitter
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Dva hvězdní mladíci na odchodu ze Slavie? Zájem o ně jeví jiný ligový klub
-
Chance Ligapřed 2 dny
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly