Spojte se s námi


Motorsport

Aktuální stav, pochybnosti či život pařmena: Dokument Schumacher odhalil mnohé

Legendární pilot a sedminásobný mistr světa, co více k tomuto dodávat. Netflix konečně zveřejnil tolik očekávaný dokument o Michaelu Schumacherovi. Jak jeho kariéra ve formuli 1 začínala a jaký je jeho aktuální stav?

Publikováno

dne

Legendární pilot a sedminásobný mistr světa, co více k tomuto dodávat. Netflix konečně zveřejnil tolik očekávaný dokument o Michaelu Schumacherovi. Jak jeho kariéra ve formuli 1 začínala a jaký je jeho aktuální stav?

Dokument zvaný Schumacher vyšel na Netflixu 15. září 2021. Je to náhodné datum? Nikoliv. Na den přesně přes třiceti lety vstoupil německý jezdec do formule 1. Tento snímek mapuje nejen jeho kariéru, ale i život.

Film vznikl na základě spolupráce s jeho rodinou, nabízí archivní záběry dávných závodů nebo rozhovory s jeho manželkou Corinnou, potažmo jeho bratrem, Ralfem Schumacherem.

Netflix zveřejnil spoustu věcí, a to nejen v souvislosti s jeho aktuálním stavem, ale i nedobrý začátek ve Ferrari či jeho osobní přístup k životu.

1. Schumacher byl pařmen

Byla to právě jeho manželka, která vyprávěla o tom, že Schumacher byl vždy na jakékoli párty, které se zúčastnil, prvním, kdo přišel, a posledním, kdo odcházel. Také přiznala, že její manžel měl zálibu v házení svých přátel do bazénů.

Také David Coulthard, bývalý pilot Red Bullu či McLarenu doznává, že když se zrovna nenacházel v závodním režimu, užíval si večery kouřením cigaret a zpěvem karaoke a pil Bacardi s colou.

2. Ještě v motokárách jezdil s pneumatikami, které našel v popelnici

Ano, Michael byl jedním z nejlépe vydělávajících sportovců na světě, jeho začátky však byly hodně krušné. Schumacher nepocházel z nikterak bohaté rodiny, své závody motokár dokonce jezdil pod vlaječkou Lucemburska.

Důvod byl jednoduchý, nic to nestálo. Také jezdil s pneumatikami, které našel v popelnici. To ho však zároveň motivovalo, jelikož dokázal vyhrávat i s tím nejhorším vybavením a za velmi nekomfortních podmínek.

Pozitivum pro něj bylo to, že okruh v Kerpenu, vedle kterého měli Schumacherovi svou, nutno podotknout mírně ošuntělou, restauraci, znal jako svoje boty. Na trať totiž vyrážel co nejčastěji to šlo.

Už jako kluk totiž dobře věděl, co chce, a už tehdy trénoval jako profesionál. Díky těmto podmínkám si v sobě vybudoval bojovného ducha.

Formule 1 je dnes především o sponzorech a o penězích. Když týmu kromě sebe dáte i tučný obnos finančních prostředků, dostanete přednost i před talentovanějším závodníkem.

Schumacher ale neměl vůbec nic. Přesto si jeho talentu nemohl nevšimnout manažer Willi Weber, jenž nabídl mladému jezdci smlouvu na pět let s měsíčním platem 2000 německých marek.

3. Ferrari zpochybnilo, zda podepsalo správného jezdce

Tohle je pravděpodobně největší odhalení. A byl to Jean Todt, bývalý ředitel Ferrari a současný prezident FIA, jenž tuto skutečnost po letech přiznal.

Todt byl hlavním strůjcem dominance Ferrari v letech 2000 – 2004. Postupně do týmu přijal Schumachera, Rosse Brawna či Rory Byrneho, aby dramaticky zvrátil zjevný útlum italské stáje. V těchto letech nezískal mistrovský titul nikdo jiný, než právě Schumi.

Dalším důkazem dominance bylo pět prvenství v řadě, co se pořadí týmů týče (1999-2004). Až v roce 2005 ukončil tuto nadvládu Renault v čele s Fernandem Alonsem.

Jenže spolupráce Schumachera s Ferrari započala sezónou 1996 a nejprve se nejednalo zrovna o oslnivé angažmá. V onom roce získal mistrovský titul Daymon Hill, o rok později Michael nezvládl souboj s Jacquesem Villeneuvem. Ročník 1998 a 1999 ovládl McLaren spolu s Häkkinenem.

V důsledku toho si Todt položil otázku, zda podepsali toho správného jezdce. Jestli by v jejich týmu neměl být někdo jako výše zmíněný Fin.

4. Mistr v řízení na mokré trati

Schumacher bude navždy znám jako jeden z nejlepších jezdců F1 v deštivém počasí. Bylo to právě na mokré trati, když německý pilot získal své první vítězství za italskou stáj.

„To, že jsme vyrostli vedle otcovy motokárové dráhy, hrálo zjevně klíčovou roli při rozvíjení této jeho schopnosti. Jako děti jsme v dešti jezdili pouze na slickách,“ prozradil jeho bratr Ralf, který jezdil za Williams nebo Toyotu a sám vyhrál šest velkých cen.

Mikka Häkkinen ve filmu vypráví o roce 1983, kdy spolu se Schumacherem tvořili velmi nadějnou dvojici závodníků. Už tehdy bývalého jezdce McLarenu udivovaly jeho schopnosti, jak klinicky a s naprostou kontrolou dokázal závodit. A přitom udržovat potřebnou rychlost.

5. Schumacher trpěl nespavostí po smrti Ayrtona Senny

Michael také několikrát ukázal, že není pouze dokonalým profesionálem. Ale že má také významnou lidskou stránku, samozřejmě je to také „pouze“ lidská bytost.

Po tom, co v roce 2000 při příležitosti Velké ceny Itálie dorovnal Sennův rekord v podobě 41 Grand Prix vítězství, potkal jej na pozávodní tiskové konferenci nekontrolovatelný pláč.

Film ale také odhaluje, na kolik jej smrt legendárního Brazilce postihla. Netflix zveřejnil rozhovor, při kterém Schumacher bojuje se slzami v očích a přiznává, že v následujících dvou týdnech trpěl. Po Imole, kde Senna tragicky zahynul, testoval Schumacher závodní okruh v Silverstonu, kde se měla konat příští velká cena.

Hlavou mu však prolétaly myšlenky pouze na to, kde a v jaké zatáčce může být na místě mrtvý. Přiznal, že od této doby se jeho postoj krapet změnil, respektive najednou viděl věci úplně jinak.

6. Byl přirozeně stydlivý, plný pochybností a podezřívavý

Corinna Schumacherová a vlastě všichni jeho blízcí potvrdili, že mimo veřejné vystupování byl bývalý pilot Ferrari plachý, pochybující o sobě a přirozeně podezřívavý.

Ve filmu je divákům ukázáno, jak se Schumacher dostával ze ztráty šampionátu z roku 1997. Na základě rozhodnutí FIA byl diskvalifikován, a to kvůli událostem z poslední velké ceny v Jerezu. Tehdy totiž (ne)úmyslně najel do Villeneuvova Wiliiamsu.

Toto jednání shledala komise zcela nepřijatelným, načež Schumachera diskvalifikovala. Poté si vzal šestitýdenní lyžařskou dovolenou, kde lze díky rodinným archivům vidět uvolněného Michalea, jak svou zapálenou cigaretou zahajuje ohňostroj.

Jeho manželka v dokumentu také popisuje, že o sobě před každou sezónou pochyboval. Často si prý kladl dotazy, zda to ještě dokáže nebo jestli na to pořád má a co může udělat lépe. Podle bývalého jezdce Red Bullu, Marka Webbera, bojoval na trati pouze sám se sebou, se svým vnitřním já.

Také si vždy udržoval náležitý odstup. Corinna popisuje, že trvalo i na začátku jejich vztahu velmi dlouho, než se jí Michael 100% otevřel.

7. V osudném roce 2013 se Schumacher málem rozhodl pro skoky padákem, nikoliv lyžování

Další překvapivé odhalení. Po příjezdu do Francie, kde měli Schumacherovi naplánovaný další lyžařský odpočinek, sdělil své manželce, že sníh není optimální.

Byl velmi blízko rozhodnutí, že nakonec odletí do Dubaje. Dokument jasně dokazuje Schumacherovu zálibu v parašutismu. Po jeho konci kariéry ve formuli 1 prý zvládl i 24 seskoků za jeden den.

Nakonec se ovšem manželé rozhodli zůstat, což se jim stalo osudným. 29. prosince 2013 je datem, kdy se rodině změnil celý život.

8. Schumacherova rehabilitace probíhá v jejich rodinném domě

„Samozřejmě mi Michael každý den chybí. Ale nechybí jenom mě. Ať jsou to děti, rodina, jeho otec, chybí každému v jeho okolí. Chci říct, každému z nás Michael chybí, ale vlastně je pořád tady.

Jenom je jiný. Je to taktéž jiné, ale to, že je stále zde, nám dodává sílu“, sdělila Corinna.

„Žijeme doma spolu. Děláme terapii, děláme vše, co je v našich silách, aby se Michael cítil šťastný a ujistil se, že se cítí dobře. Chceme, aby jednoduše cítil naši rodinu a naše pouto“, doplnila.

O svém otci mluvil otevřeně pilot Haasu, Mick Schumacher. „Myslím, že s tátou bychom si teď rozuměli jinak, jelikož mluvíme podobným jazykem, jazykem motorsportu.

A měli bychom si hodně o čem povídat. A na to většinou myslím, říkám si, jak by to bylo skvělé. Vzdal bych se kvůli tomu úplně všeho ostatního.“

Zdroj: F1, Netflix

Reklama

Oblíbené