Spojte se s námi


Motorsport

Hauger v čele šampionátu, sběrač pozic Leclerc a Staněk bez bodů. F3 závodila ve Francii

Formule 3 se vrátila do akce a představila se v rámci závodního víkendu F1 na okruhu Paula Ricarda poblíž městečka Le Castellet ve Francii. 30 závodníků, včetně moravského pilota Romana Staňka, bylo postaveno před tři dvacetikolové závody, ve kterých se bojovalo o každý metr.

Publikováno

dne

Formule 3 se vrátila do akce a představila se v rámci závodního víkendu F1 na okruhu Paula Ricarda poblíž městečka Le Castellet ve Francii. 30 závodníků, včetně moravského pilota Romana Staňka, bylo postaveno před tři dvacetikolové závody, ve kterých se bojovalo o každý metr.

Arthur Leclerc, Zdroj: Joe Portlock – Formula 1/Formula Motorsport Limited

Kvalifikace

V kvalifikaci si pole position pro nedělní hlavní závod vyjel Frederick Vesti z týmu ART Grand Prix, který dokázal porazit lídra šampionátu Denise Haugera z PREMA Racing. Dařilo se hlavně domácímu pilotovi Victoru Martinsovi, který si dojel pro třetí místo na nedělní závod.

Právě ART GP byl jediným týmem, který dokázal všechny své tři monoposty vměstnat do TOP 10, což se nepodařilo ani v Premě nebo v MP Motorsport, kteří minimálně jednoho jezdce nedostali mezi nejlepší. Je pravda, že PREMA měla velkou smůlu s technikou, která selhala Arthuru Leclercovi. Monačan musel odstartovat z poslední 30. pozice.

Zástupce České republiky Roman Staněk dojel na 17. příčce a od bodovaných míst to měl relativně daleko. V prvním víkendu 17letý jezdec týmu Hitech Grand Prix sebral jeden bod za 10. místo.

První závod (20 kol – pro vítěze 15 bodů)

Vzhledem k tomu, že v F3 se na úvodní dva závody na rozdíl od F2 točí celkem 12 jezdců startovního roštu, na pole position stál Calan Williams (skončil 12. v kvalifikaci). Vedle něj pak stálo velmi známé jméno Schumacher. Tentokrát David Schumacher, syn jezdce F1 Ralpha a synovec slavnějšího Michaela.

Start se obešel bez větších potíží, pak ale po kontaktu musel odstoupit Johnathan Hoggard z týmu Jenzer Motorsport a následoval Virtuální Safety Car (VSC). Na čele se bojovalo ve velkém, kdy se před Williamse dostali Japonec Ayumu Iwasa a po 8 kolech vedl před Iwasou a Williamsem Američan Logan Sargeant z českého týmu Charouz racing system.

Souboj de facto vyvrcholil přesně v polovině závodu, kdy Iwasa předjel Sargeanta mimo trať před 10. zatáčkou a vysloužil si pětivteřinovou penalizaci. Ve finále padl až na 8. místo. I tak byl nejlepším jezdcem týmu Hitech, za který jezdí i Roman Staněk.

Velkou stíhací jízdu zahájil Arthur Leclerc. Muž, který startoval jako 30., byl po 10 kolech na 16. příčce, což by mu zařizovalo mnohem lepší startovní pozici do odpoledního závodu. Navíc dál mohutně stahoval svou ztrátu. Nakonec z toho bylo fantastické 12. místo, které mu zajistilo pole position v odpoledním měření sil.

Solidně jela na bodech také dvojice Victor Martins a Alexandr Smoljar. Tito dva jezdci se nakonec ocitli v přímém souboji o vítězství v prvním závodu. A bojovalo se až do posledního kola. Rozhodující manévr měl nakonec ruský závodník schovaný do 19. kola v 11. zatáčce. Tam totiž využil lepší trakce, ponořil se na vnitřní stopu a vedení již nepustil. Ve finále se tak Smoljar posunul o 6 a Martins o 8 míst.

Bojovalo se ale i vzadu, když si pro důležité body dojeli dva jezdci týmu Prema a kandidáti na titul Olli Caldwell a Denis Hauger. Druhý jmenovaný ale 9. místem přišel o samostatné vedení v šampionátu, když se do čela dostal i domácí Martins.

Velký propad zaznamenal David Schumacher, který se z první řady na startu propadl až na 15. pozici v cíli. Jeho kolegové z Tridentu si ale vedli lépe, další domácí pilot Clément Novalak a Australan Jack Doohan dojeli na 5., respektive 7. místě.

Roman Staněk startoval ze 17. pozice, ale po konci VSC se propadl až na 21. místo. Následně ho bohužel postihly ještě další komplikace a po zastávce v boxech dojel 26., což pro něj znamenalo dost práce v sobotu odpoledne.

Druhý závod (20 kol – pro vítěze 15 bodů)

Jak již bylo zmíněno, na pole position stál Arthur Leclerc, bratr pilota F1 Charlese. Hned na startu přišel Monačan o svého soupeře z první řady, jelikož si Jak Crawford špatně pohrál se spojkou a zasekl se. Propadl se z 2. až na 22. místo. Skvělý start měl naopak Victor Martins nebo Roman Staněk, kteří si připsali řádku pozic.

Dlouho se v čele držela vepředu celá trojice týmu PREMA, v pořadí Arthur Leclerc, Dennis Hauger, Olli Caldwell. Souboje se dlouho odehrávaly hlavně mimo pódiové příčky, když se dopředu tlačil znovu Victor Martins. Mladý Francouz startoval z 11. místa, ale stejně jako v prvním závodě se tlačil velmi rychle dopředu.

A nakonec v předposledním kole předjel Caldwella a tento manévr mu přinesl pódium. Navíc díky dvěma bodům měl stejně s Haugerem 12 bodů a vedení v šampionátu tak zůstalo dělené. Nejlepší možná pozvánka na další pokračování sezony, které čítá ještě 5 dalších závodních víkendů.

V závodě nakonec vyhrál stylem start-cíl Arthur Leclerc, pro kterého šlo nejen o první vítězství, ale také o první body mladého Monačana v F3. Hned po závodě šel svému bratrovi pogratulovat Charles Leclerc, jezdec Ferrari, který také nastupoval za tým PREMA Racing. Kdo ví, jestli jednou neuvidíme oba bratry v jednom týmu F1.

Dařilo se také Romanu Staňkovi, který se sice na bodované příčky nedostal, ale z 26. příčky dokázal svůj monopost posunout o 6 míst nahoru. Do nedělního závodu, do kterého startoval z kvalifikační pozice, to bylo rozhodně pozitivní.

Třetí závod (20 kol – pro vítěze 25 bodů)

Nedělní zápolení ovlivnil déšť, který donutil všechny jezdce přezout na pneumatiky do mokra. Fantastický start měl Dennis Hauger, který se rychle odlepil a ještě před první zatáčkou přesprintoval Frederika Vestiho a usadil se na prvním místě.

Závod ve třetím kole skončil pro Olliho Caldwella, který zřejmě doplatil na kontakt s jedním z jezdců MP Motorsport a s poškozeným zavěšením musel odstoupit. Mimo trať cestovalo více jezdců, včetně dvou pilotů českého týmu Charouz, Logana Sargeanta a Reshada de Geruse.

Velmi kuriozní situace nastala kolem poloviny závodu, kdy musel odstoupit Logan Sargeant kvůli tomu, že mu nešlo spustit červené světlo na zadní části monopostu, které je nutné mít při dešti zapnuté.

Stejně jako v předchozích dvou závodech se trápil Vesti, který na okruhu poblíž městečka Le Castellet nedokázal najít své tempo v závodech a bodů posbíral jen po málu. Velký kandidát na mistrovský titul tak ztratil kontakt s čelem.

O čelo bojoval dlouho Clément Novalak s Victorem Martinsem, kteří by tak mohli nechat 25 bodů „doma“. Souboj o výhru se nakonec ale zúžil na jiné dva kandidáty, kterými byli Jack Doohan a Dennis Hauger. A nakonec první jmenovaný jezdec týmu Trident si připsal vítězství a posunul se na třetí místo v hodnocení šampionátu.

Pěkné tažení měl i absolutně poslední Reshad de Gerus, jenž přezul v půlce závodu na pneumatiky do sucha a postupně stahoval na předposledního Davida Schumachera. V posledních kolech jezdil dokonce o 10 vteřin rychlejší časy než jeho nejbližší pronásledovatelé.

Roman Staněk dojel jako 15. a po jednom bodu z Katalánska odjíždí z Francie bez bodů. Ale od loňského roku je na něm jezdci vidět zlepšení. Loni totiž Staněk měl problém udržet své pozice a často spíš přicházel o místa.

Další šanci dostane Staněk se svými 29 soupeři za 14 dní na Red Bull Ringu v rámci Velké ceny Rakouska. Do závodního víkendu půjde jako lídr šampionátu Dennis Hauger, který utekl Martinsovi o 6 bodů.

Jezdec víkendu podle redakce Ruiku: Arthur Leclerc (Monako, PREMA Racing)

Tabulka po 2 závodních víkendech:

1. Dennis HaugerNorsko, PREMA Racing66 bodů
2. Victor MartinsFrancie, MP Mootorsport60 bodů
3. Jack DoohanAustrálie, Trident58 bodů
4. Clément NovalakFrancie, Trident49 bodů
5. Olli CaldwellVelká Británie, PREMA Racing41 bodů
6. Alexandr SmoljarRusko, ART Grand PRix40 bodů
7. Caio ColletBrazílie, MP Motorsport35 bodů
8. Frederik VestiDánsko, ART Grand Prix33 bodů
17. Roman StaněkČESKO, Hitech GP 1 bod
Reklama

Oblíbené