Spojte se s námi


Motorsport

Velká cena Portugalska opět vyvolala kontroverze. Co se stalo a jak závod dopadl?

Safety car na trati, slabý restart Lewise Hamiltona a také nemalé kontroverze, které vyvolalo ředitelství závodu ještě po jeho konci. Co se stalo v Portimão a jak tato Velká cena dopadla?

Publikováno

dne

Safety car na trati, slabý restart Lewise Hamiltona a také nemalé kontroverze, které vyvolalo ředitelství závodu ještě po jeho konci. Co se stalo v Portimão a jak tato Velká cena dopadla?

Zdroj: Mercedes AMG F1

Dnešním dnem byla na programu Velká cena Portugalska na okruhu Portimao, oficiálním názvem F1 Heineken Gran Prémio De Portugal. Skvěle do této Velké ceny odstartoval Valtteri Bottas, který si uchoval první místo. Nicméně hned po prvním kole si Kimi Räikkönen urazil přední přítlačné křídlo o vůz jeho týmového kolegy Antonia Giovinazziho.

Na trať tedy vyjel safety car. Ten zajel zpátky do boxů na konci šestého okruhu. Restart závodu se nepovedl sedminásobnému šampionovi Lewisi Hamiltonovi, naopak fantastickou práci odvedl při restartu Max Verstappen. Ten totiž zůstal v těsném závěsu za Hamiltonem, využil slipstreamu a dostal se na druhou příčku v závodě.

Úvod závodu se také vydařil Landu Norrisovi na McLarenu, který se posunul na čtvrté místo před Sergia Péreze, Carlose Sainze a Estebana Ocona. Taktéž Daniel Ricciardo na voze McLaren se z původní šestnácté příčky posunul na pozici číslo 11. Carlos Sainz se zase dokázal dostat před svého stájového parťáka Charlese Leclerca, naopak za obě Ferrari se propadl Esteban Ocon se svým Alpinem.

Mladý Nizozemec ve službách Red Bullu byl v průběhu dalších kol dokonce blízko získání první pozice, jelikož výrazně tlačil na Bottase. Kvůli chybě a proklouznutí pneumatik v závěru jedenáctého okruhu ztratil svou pozici. Na druhé místo se tedy dostal Hamilton.

V tuto chvíli měl Mercedes v rukou jasnou strategickou výhodu. O devět kol později se Hamilton dostal dokonce do čela závodu. Ve dvacátém kole totiž na cílové rovince celkem snadně předjel Bottase, a to díky využití systému DRS. Ve 23. kole se nám otevřelo tzv. „Pit window“, neboli pitstopové okénko.

Byl to však Hamilton, který na čele závodu jednoznačně udával tempo a zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. V 36. kole zastavil v boxech Verstappen, který přezul na pneumatiky té nejtvrdší směsi. Na stejnou specifikaci obul o kolo později i Bottas a o další kolo později také Hamilton. Čtvrtého pilota v pořadí, Péreze, však Red Bull nechal na trati. A to až do kola dvaapadesátého!

Pořadí v závodě se po jeho odjeté polovině relativně ustálilo. Po 40. kole byl první Pérez, druhý Hamilton před Verstappenem a Bottasem. Páté místo nadále střežil Norris před oběma Ferrari, Oconem, Gaslym a nejlepší desítku uzavíral Ricciardo na McLarenu.

Alpine však i v této Velké ceně dokazoval, že jsou minimálně konkurenceschopným týmem. Ocon se dostal na sedmé místo předjetím Sainze. Ve 46. kole naprosto ignoroval modré vlajky Nikita Mazepin, když jej o kolo dojížděl Pérez na Red Bullu. Mazepin jej jednoznačně zablokoval v zatáčce, načež od ředitelství závodu vyfasoval 5sekundovou penalizaci.

V tu chvíli se Mazepin nacházel na samém chvostu startovního pole. Na svého kolegu Micka Schumachera na místě předposledním ztrácel celých 59 vteřin!

V dalších kolech se dopředu dostával Fernando Alonso a Ricciardo. Pořadím dolů padal Sainz se svým Ferrari. Deset kol před koncem měl Bottas problém se svým senzorem, který však nejen jeho pořádně vyděsil. Finský pilot měl totiž nejprve dojem, že začíná ztrácet výkon, což by byl vzhledem k blížícímu se konci závodu velký problém.

Pro poslední kolo si Hamiltonův týmový kolega zajel pro čerstvou sadu pneumatik a chtěl tak Red Bullu Sergia Péreze sebrat nejrychlejší kolo závodu kvůli extra mistrovskému bodu za nejrychlejší kolo v závodě. Což se mu také na malou chvíli podařilo. O chvíli později si však pro sebe nejrychlejší kolo závodu ukradl Verstappen.

Velkou cenu Portugalska vyhrál Hamilton. Druhý dojel Verstappen, právě před finským pilotem Bottasem. Čtvrtý zůstal Pérez, patý dojel Norris, šestý Leclerc. Sedmé a osmé místo patří Oconovi a Alonsovi na Alpinu, dva body za deváté místo má Ricciardo. Zrovna podařený závod za sebou ve finále nemá Sainz.

Ten totiž nedokázal udržet ani jeden bod za desáté místo. O to ho v předposledním kole připravil Francouz Gasly se svým Alpha Tauri. Dvanáctý projel cílem Giovinazzi s Alfou Romeo před oběma vozy Aston Martinu. Patnácté místo zaujal Yuki Tsunoda před Williamsem George Russella. Sedmnáctý dojel Schumacher, který v závěru dokázal předjet Latifiho na Williamsu. Se ztrátou dvou kol nakonec dojel poslední Mazepin.

Konec závodu však vyvolal velké kontroverze, které se však budou téměř jistě v následujících dnech řešit a rozpitvávat. Verstappenovi bylo totiž jeho nejrychlejší kolo závodu odebráno kvůli překročení traťových limitů. Pravidla však stanovují jiná fakta, co se týče limitů tratě v trénincích, kvalifikaci či závodě.

V pravidlech Formule 1 totiž stojí, že pokud pilot překročí traťové limity v závodě, je několikrát napomínán, což může vyústit i v černobílou vlajku a následný časový trest. Verstappen se však podle dosavadních informací v závodě nedopustil žádného hříchu v souvislosti s překročením limitů tratě. Rozhodnutí ředitelství závodu se tak dá kvalifikovat jako velmi hraniční, co se týče výkladu pravidel.

Na druhou stranu Michael Masi v sobotu oznámil, že traťové limity se budou kontrolovat i v inkriminované zatáčce číslo 14, ve které se Verstappen dopustil onoho překročení traťových limitů. Podle jeho slov však právě této zatáčce nevěnovalo ředitelství závodu v průběhu víkendu žádnou pozornost.

Tato Velká cena na okruhu v Algarve bude mít v následujících dnech ještě zajímavou dohru.

Zdroj: F1 Živě

Reklama

Oblíbené