Hokej
Boj o marketingová práva v Extralize vrcholí, soutěž si polepší. Vyhraje BPA nebo Dědek?
Blíží se klíčová fáze pro rozdělení marketingových práv na Extraligu od sezóny 2023/24. V tuto chvíli ještě drží v rukou českou nejvyšší hokejovou soutěž společnost BPA Sport Marketing.
Blíží se klíčová fáze pro rozdělení marketingových práv na Extraligu od sezóny 2023/24. V tuto chvíli ještě drží v rukou českou nejvyšší hokejovou soutěž společnost BPA Sport Marketing. Už od roku 1993 se nenašel konkurent, který by napumpoval do hokeje víc peněz, čímž zároveň ohrozil nadvládu BPA.
Jenomže teď je všechno jinak! A poděkujme panu Petru Dědkovi, který je od loňského léta majoritním vlastníkem pardubického hokeje. Hokej se totiž pro něho stal více než koníčkem. Profitovat tak mohou všichni.
A že budou, to už je věc jasně daná. Jedno je jasné. Ať už souboj o marketingová práva vyhraje současný dlouholetý partner extraligy PBA nebo společnost RELMOST, která spadá právě pod majitele Dynama, soutěž na tom vydělá.
Kdyby se totiž Petr Dědek se svou vášní a tučným kontem neobjevil, prakticky by se nic zásadního nezměnilo. Extraliga by prodloužila smlouvu s BPA, jenž by asi v současné ekonomické krizi částku tolik nezvedala.
O CO SE VLASTNĚ HRAJE?
Samozřejmě, v první řadě o peníze. Ve zkratce: jedná se o to, kdo bude mít na následujících 5-10 let v rukách marketingová práva na Extraligu. Společnost, která tahle práva vlastní, prodává televizní práva pro Extraligu i předem danou plochu na dresech, mantinelech a na ledě u všech klubů.
Za tohle však musí klubům něco zaplatit, aby si mohla s takovým byznysem obchodovat.
Současně se má situace tak, že každý klub inkasuje každou sezonu od PBA 9,3 milionu korun. Za odměnu si může prodávat extraligový hokej v televizi, vydělávat na reklamních plochách a podobně.
Tahle dlouholetá smlouva skončí po sezóně 2022/23. Díky nástupu Petra Dědka na scénu je tady konkurent, který je ochoten za celý tento marketingový balíček klubům zaplatit víc peněz.
S konkrétními čísly přispěchal do mediálního prostoru deník Sport. Z čeho si tedy Extraliga pod hlavičkou APK (Asociace profesionálních klubů) bude vybírat?
Ať už sáhnou kluby po jedné či druhé společnosti, přilepší si hned na začátek. Obě smlouvy totiž obsahují podpisový bonus.
Od BPA inkasuje každý klub 4 miliony korun už 14 dní od podpisu smlouvy. Společnost RELMOST jde zase trochu jinou, ale ve finále štědřejší cestou. Ta nabízí hned 12 milionů, které by společnost RELMOST vyplatila klubům ve třech splátkách do konce roku 2022.
Nabídka Petra Dědka je pak pro kluby finančně výhodnější po všech stránkách. Ve všech aspektech plnění smluv přiteče do klubové kasy během jednoho ročníku minimálně o 2 miliony korun víc.
V případě dlouholeté, tedy smlouvy na 10 let, to pak muže být v letech 2029-2033 až o 6,8 milionů více na jednu sezonu, než nabízí tradiční společnost marketingových práv BPA.
V celkovém horizontu deseti let tak BPA nabízí klubům až 151 milionů korun, zatímco nabídka RELMOSTU jde až na částku 206 milionů. A to je pořádný rozdíl!
Ve všech případech tato částka poměrně výrazně klesá, budou-li si některé kluby chtít ponechat exkluzivitu na svou značku piva. Laicky řečeno, budou si fanoušci jejich týmu na hokeji popíjet své oblíbené pivo. (Např. v Budějovicích Budvar, v Brně Starobrno apod.)
Například prezident hradeckého Mountfieldu Miroslav Schön už dříve řekl, že pokud se do hry dostane společnost, která bude ochotna nabídnout klubům větší finanční obnos, je doslova jejich povinností to řešit.
Obzvlášť je to logické v této těžké době, kdy kluby v posledním ročníku ztratili velké částky. Už jen podpisový bonus se může teoreticky jevit jako jistá náplast na vykázané ztráty v koronavirové sezóně.
Celý tento rozdíl mezi nabídkami BPA a společností RELMOST je, že nový hráč na tomto trhu žádá o 10 % více reklamních ploch, což se nezdá za nabízené peníze pro kluby zase tak příliš.
CO MOŽNÝ STŘET ZÁJMŮ?
Petr Dědek, jakožto velmi silný a finančně stabilní hráč v této partii o budoucnosti Extraligy, podniknul v posledních měsících pouť po extraligových klubech, aby každého účastníka nejvyšší české soutěže se svou nabídkou seznámil.
Už dříve, když se poprvé o touze získat marketingová práva zmínil, mluvilo se o možném střetu zájmu. Asi bude záležet především na ostatních klubech, jestli jim nebude vadit, když to bude společnost, kterou vlastní stejný člověk, který je i majitelem jednoho z extraligových klubů.
Sám česky miliardář už dříve pro iSport řekl: „Jsme v Česku, takže se bude za touhle nabídkou cokoliv hledat. Ale já chci pomoci hlavně hokeji.”
Středeční valná hromada APK tak nabídne určitě plodnou a jistě velmi zajímavou debatu. Pravda je, že společnost RELMOST by mohla Extraligu oživit, na rozdíl od stávajícího partnera.
Generální ředitelka společnosti Jana Obermajerová zase říká: „Věříme, že kluby dají přednost dlouhodobému a zkušenému partnerovi s reálnou a korektní nabídkou,“ pronesla pro deník Sport.
Jenomže Petr Dědek má možná v celém souboji ještě jednu výhodu. Točí se kolem hokeje, má zájem o to, aby produkt rostl. To se v posledních letech o BPA tolik asi říct nedá.
Je tak dost možné, že kluby s ochotou přičichnou nakonec k čerstvé krvi. Jaký bude výsledek a o kolik si kluby ve finále nakonec polepší, o tom vás budeme informovat, hned jak bude smlouva stvrzena.
Zdroj: iSport, Mountfield HK
-
Fotbalpřed 2 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly
-
Chance Ligapřed 4 dny
Jurečka se opřel do Slavie: Nemá podmínky, co máme v Turecku. To má v Česku pouze Sparta