Spojte se s námi


eSport

Každý člen vítězného týmu ve hře Dota 2 si odnesl více než vítěz Wimbledonu, říká předseda České asociace esportu Lukáš Pleskot

Publikováno

dne

Esport jde v posledních letech ohromně nahoru a na jeho podporu vznikla Česká asociace esportu, která byla založena v roce 2017. O esportu jsme se pobavili s jejím předsedou Lukášem Pleskotem, jenž je zakládajícím členem Asociace a majitel největší české esportové agentury PLAYzone s.r.o..

Zdroj: Česká asociace esportu (ČAES) – esport.cz

Co je a za jakým účelem vznikla Česká asociace esportu?

Asociace vznikla v roce 2017, její působnost lze rozdělil do několika oblastí. V první řadě tu byla potřeba organizace, která bude zastupovat zájmy českého esportu vůči veřejným institucím a začlení se do mezinárodních struktur.

Další oblastí pak je osvětová činnost a propagace esportu, což výrazně souvisí se snahou o medializaci esportu, představování jej široké veřejnosti a boření mýtů, které stále u některých lidí přetrvávají. Chceme také být tvůrcem určitých standardů ve vztazích mezi organizátory, herními kluby a hráči a pomoci postupně celý ekosystém esportu profesionalizovat.

Jak se za tu dobu fungování vaší asociace změnila? Rozšířili jste fungování o další služby?

Aktivity asociace postupně rozšiřujeme. V loňském roce jsme například pořádali konferenci v rámci Mistrovství ČR v počítačových a mobilních hrách, vyslali jsme českou reprezentaci ve hře Dota 2 na Mistrovství světa v Jižní Koreji a spustili jsme pravidelné novinky z esportového businessu.

Letos jsme zase stáli u vzniku Evropské esportové federace. Chystáme také projekt, kde se chceme věnovat zdravým návykům hráčů. Další projekty a iniciativy budou samozřejmě do budoucna přibývat.

V Evropě fotbalu „vládne“ UEFA, je nějaká podobná organizace i v esportu ve světě a i u nás?

Ve světě je tou zřejmě největší Mezinárodní esportová federace, která funguje od roku 2008 a sídlí v Jižní Koreji. V loňském roce jsme se jako ČAE stali jejími plnými členy. Letos v únoru zase vznikla Evropská esportová federace, u jejíhož vzniku jsme také stáli. Ten ekosystém se na rozdíl od tradičních sportů stále buduje.

Musím podotknout, že zápasy mezinárodních reprezentací zatím nejsou na takové úrovni jako komerční turnaje. Například ve fotbale je Mistrovství světa prestižní záležitostí těch nejlepších hráčů, v esportech zatím mezi nejsledovanější akce nepatří. Ale věřím, že jednou budou mít turnaje národních reprezentací podobný náboj, jako je tomu v tradičních sportech.

Na jaký esport (FIFA, CS:GO, Fortnite…) se zaměřujete především nebo jde o obecnou podporu?

Zcela jistě žádný esportový titul nevyzdvihujeme, ani se na něj nezaměřujeme. Myslím si, že by to nebylo fér vůči hráčům těch „nepreferovaných“ titulů. Samozřejmě ale vnímáme, jaké hry jsou v Česku populární (například Counter-Strike: Global Offensive) a to reflektujeme i při plánování našich aktivit. Našim cílem je pojímat esporty jako celek, i když se často jedná o velmi rozdílné hry.

Jaká hra esport táhne kupředu ke slávě? Dokázal byste vyčíslit procento nejoblíbenějšího esportu světového a poté také českého trhu?

Nemyslím si, že lze za hlavního tahouna světové scény označit jednu hru. Například nejvyšší sledovanost každoročně vykazuje Mistrovství světa ve hře League of Legends, které vloni sledovalo v součtu přes 100 milionů lidí. Největší finanční výhry v turnajích zase nabízí Dota 2. Nejprestižnější turnaj v této hře nabídl takzvaný prize pool přes 34 milionů dolarů a každý člen vítězného týmu si odnesl více než vítěz Wimbledonu.

Obě tyto hry spadají do žánru MOBA, což je jakási virtuální aréna, kde nastupuje pět hráčů proti pěti, přičemž každý se ujímá role unikátní postavy. Celosvětově je také velmi populární taktická střílečka Counter‑Strike: Global Offensive, která se opět hraje v týmu po pěti hráčích. Ta je v Česku velmi oblíbená a působí v ní u nás hned několik profesionálních týmů.

Zapomenout nemohu ani na Fortnite, který se stal světovým fenoménem a rychle se zařadil mezi vůbec nejsledovanější esportové tituly. V Česku bych ještě kromě CS:GO zmínil i karetní hru Hearthstone, kde máme několik hráčů světové úrovně. Procentuálně to úplně vyjádřit neumím, neboť každý vývojář (vlastník) hry k ní přistupuje trošku jinak a můžeme vidět i velké rozdíly v popularitě podle světových regionů.

Jak si stojí esport u nás v porovnání s cizinou?

Stále ještě máme před sebou velký kus práce. Bohužel český esport není ve světě žádný vyhlášený pojem až na několik výjimek. V Evropě se velmi daří mnoha hráčům ze severských zemí, v Asii je zase velmi progresivní Čína a Jižní Korea. Tam profesionální hráče vnímají jinak a ti nejúspěšnější jsou stejně známí jako třeba popové hvězdy. V posledních letech ale vývoj esportu nabral na obrátkách a věřím, že v budoucnu se budeme s českými zástupci na světových turnajích setkávat stále častěji.

Máme u nás hráče, kteří mají na to, aby bojovali o světové prvenství?

V současnosti je dle mého názoru nejvýraznější slovenský hráč Counter-Strike: Global Offensive David Čerňanský známý pod přezdívkou frozen. Tomu je teprve sedmnáct let a jeho forma stále roste. Aktuálně podává skvělé výkony v německé organizaci mousesports a poráží i nejlepší hráče světa. Zajímavostí je, že frozen je několikanásobným mistrem České republiky a tento titul dokázal získat jako velmi mladý, už ve 14 letech. O jeho talentu tak víme již dlouho.

Pokud se podívám trošku do minulosti, tak velký úspěch zaznamenala například česká reprezentace ve hře Hearthstone, která dokázala vyhrál turnaj 2017 Hearthstone Global Games považovaný za mistrovství světa. Svého mistra světa máme také v závodní hře Trackmania z roku 2011. Pověst legendárního střelce má i Ladislav Kovács známý ve světě Counter-Strike jako GuardiaN. Jde ale spíše o výjimky.

Kolik týmů u nás si může dovolit profesionální hráče na plný úvazek? A o kolika profesionálních hráčích se u nás vůbec bavíme?

U nás začátkem roku oznámilo pět organizací, že svým hráčům nabízejí práci na plný úvazek. Samozřejmě v tuto chvíli nevím, nakolik s tímto počtem může zamíchat aktuální pandemická situace. Přesný počet hráčů s plným úvazkem neznám, protože organizace mohou mít placené jen některé sekce, případně některým hráčům nabízejí „pouze“ poloviční úvazek. Ten celkový počet bude ale zřejmě bližší číslu 50 než 1.

Jaké jsou vaše cíle do budoucna?

Pokud to vezmu obecně, tak bych rád, aby byly esporty v mnohém vnímány jako tradiční sporty. Tedy jako soutěžní hraní profesionálů, za jejichž úspěchem stojí tvrdý trénink. Samozřejmě bych rád, abychom jednou mohli hostit turnaj světové kvality, který by dokázal naplnit sportovní halu, například hokejovou.

Z těch konkrétních věcí bych zase zmínil jednání o veřejné podpoře esportu. Myslím si, že esport může být velmi důležitý pro správnou práci s mládeží. K tomu ale potřebujeme podpořit ty nejnižší struktury a týmy, které nedokážou svůj chod financovat. To si myslím, že bude pro rozvoj českého esportu stěžejní.

Reklama

Oblíbené