Hokej
Moderní technologie v hokeji (2/3) – TV přenosy
V prvním díle tohoto miniseriálu jsme podrobně nahlédli do útrob moderních arén (zde). Moderní technologie má však velký vliv na vývoj hokeje i mimo samotné místo konání. Lední hokej je celosvětový fenomén. Ať už v některé zemi více či méně, jedno je jasné. Všichni, kteří chtějí dramatické zápasy sledovat, by se na stadiony nevešli. Problém může bych tak vzdálenost, kde se utkání odehrává. A tady si můžeme říct jen jedno – bůh žehnej televizi!
HISTORICKÉ OKÉNKO
Vůbec první elektronické informace o průběhu hokejového utkání byly převáděny telegrafem začátkem devadesátých let. Jednalo se o finále Stanley Cupu 1896 a průběžné skóre putovalo z Montrealu do Winnipegu, tedy mezi městy, která zrovna spolu o pohár bojovaly.
Výraznější pokrok nastal až 8. února 1923, kdy jistý reportér Norman Albert prostřednictvím rozhlasového vysílání popisoval průběh třetí třetiny utkání mezi týmy Midland a North Toronto. O dva týdny později radiová stanice v Kanadě uskutečnila první přenos z celého utkání.
Výrazný zlom do obrazového vysílání nastal 25. února 1940. Historicky prvním přímým televizním přenosem bylo utkání NHL mezi New York Rangers a Montreal Canadiens z Madison Square Garden v New Yorku. Domácí zvítězili 6:2. Tenkrát bylo možné pokryt jen malou hrst televizních přijímačů.
Dopad televizních přenosů byl na lední hokej v jeho historii doslova enormní. Možnost propagace různých firem a značek v podobě reklam je dodnes při hokejových zápasech mimořádně populární. Pro ligy to už od začátku znamenalo mnohem vyšší příjem peněz, čímž se hokej mohl rychleji rozvíjet. Odměny pro hráče rostly, ligy s nimi.
Televizní přenosy svým způsobem značně také změnily hru, co se týče její délky. V NHL dnes sledujeme pravidelně tři komerční přestávky během jedné třetiny. Na jednu stranu to dává možnost odpočinku nejlepším hráčům, zároveň se však zápasy “zbytečně” prodlužují a hra ztrácí tempo.
V dnešním světě moderní technologie mají televizní stanice nekonečnou řadu možností. Tou nejzásadnější je rychlost a rozsah přenosů. Díky celoplošnému vysokorychlostnímu internetu můžeme sledovat zápasy z druhého konce planety s naprosto minimální časovou odchylkou několika vteřin.
KAMERY, KAMERY, KAMERY
Bez těchto zázračných zařízení by nebyl přenos obrazu možný. Není však kamera, jako kamera. Na přenosy sportovních zápasů se používají pochopitelně ty nejmodernější, které jsou momentálně k dispozici. Ve výsledku to divákovi dává obrovský zážitek v podobě vysokého rozlišení a plynulosti obrazu.
Kamery jsou doslova všude! Když se podíváme na extrém, jakým NHL v oblasti moderní technologie je, bude těžké spočítat vůbec všechny kamery, které slouží k živému přenosu.
Jednu centrální otočnou kameru nad červenou čarou pak prostříhávají řadou dalších. V brance, za brankou, nad brankou, těsně nad ledem ve středu hřiště, pod střechou, pod kostkou, támhle v rohu, mezi střídačky… Pro TV přenosy NHL používá standardně mezi dvaceti až třiceti přístroji, pořizující různé záběry, aby měl divák z hokeje co největší zážitek.
KAMEROVÝ SYSTÉM V BRANCE
Člověk by až žasnul, jaké detaily posouvají televizní přenosy kupředu. Kamery zabudované v brance za zády brankáře měly svou premiéru na olympijských hrách v Lillehammeru v roce 1994. Brzy poté se staly i nedílnou součásti NHL. Televizní společnosti rázem zjistily, o jak mimořádné záběry se jedná.
Následovala modernizace v podobě otočných kamer. Dnes takhle přístroje vlastní funkci tzv. 360°.
Na začátku této technologie se divák u obrazovky musel spokojit i s lehce rozmazaným obrazem. Postupně však televizní kouzelníci upgradovali techniku. Z obvyklých 30 až 60-ti snímků se dostali na 300 snímku za sekundu!
Na puku, který rozvlní za gólmanem síť, můžeme vidět nejen logo, ale doslova si přečíst výrobce, který je někde na hraně kotouče.
IN-GOALS CAMERAS
V brance ještě chvíli zůstaneme. Při posledním finále Stanley Cupu mezi Bostonem a St. Louis testovali něco neuvěřitelného, když se pokusili pokrýt branku úplně do posledního detailu. Do jedné branky zabudovali celkem pět kamerových zařízení! Celý systém byl doplněn o dvě bílé krabice s bateriemi a vysílači, které systém poháněly.
Kromě hlavní otočné kamery byly dvě umístěny dokonce v horní tyči brankové konstrukce. Celá tahle sranda vyšla na 100 tisíc amerických dolarů na jednu klec.
A důvod? Aby v případě posuzování o regulérnosti gólu měli co nejprůkaznější záběry. Z výpočtu stála jedna vstřelená branka přibližně 20 tisíc dolarů.
VIRTUÁLNÍ REKLAMY
Jak už bylo výše zmíněno, bez reklam se TV přenosy neobejdou. Celý tento byznys dnes prakticky stojí především na nich.
NHL přesto jako možná poslední hokejová liga na světě, hodlá udržet čistotu hokeje. Žádné reklamy na dresech a jen absolutně nezbytné minimum na ledě.
Problém však potom nastává v momentě, kdy NHL prodává vysílací práva za velké peníze do světa. Televizní stanice která obrazový přenos zakoupí, nemůže prezentovat své reklamy, aby mohla tyhle náklady lépe pokrýt.
A tak přišli na řadu virtuální reklamy. Poprvé se tahle technologie ukázala na Světovém poháru v roce 2016. Zatímco v aréně zdobil mantinely klasický obsah reklam, v televizních přenosech mohli diváci v různých zemích vidět něco jiného. Nutno však podotknout, že tento testovací projekt celkem bil do očí.
S podobnou, ale daleko propracovanější verzí přišla NHL na posledních All Star Game v St. Louis. Takzvaná “Digitally Enhanced Dasherboards” neboli v překladu Digitálně vylepšená hrazení umožnila ušít na míru veškerý obsah v každé jednotlivé zemi zvlášť, celkem v devíti verzích na světě. Vidět to mohli i čeští diváci na stanici Nova Sport.
Už v roce 2016 měla NHL plány tuhle technologii zavést v budoucnu pro celou soutěž. Nyní se tomu přiblížila. Reálně se tak stane, až budou všechny haly v NHL mít na to připravené mantinely. Buď v sezóně 2021-2022, případně o rok později. Samotný divák by tento digitální trik neměl okem vůbec zaznamenat.
Jeden z dalších televizních triků při hokejovém zápase zavádí i Česká televize. Pamatujete si na světový šampionát juniorů na přelomu roku? A pamatujete si, jak se v rohu za mantinelem tyčí vůz značky Škoda? Omyl!
Kdo navštívil zápas MS juniorů, vůz kolem ledové plochy hledal marně. I tady nás televizní štáb ošálil.
V tomto případě se však jedná o geniální manévr! Vozy v ochozech sice plní účel při televizním vysílání, fanoušci, kteří sedí v jeho blízkosti, už tak nadšení nejsou. Posledně to odnesli fanoušci Florundy při finálovém utkání Ligy mistrů. Auto bylo postavené přímo před jejich sektor a marně se dožadovali nápravy. Organizátoři pouze vozidlo snížili, komfort diváka ovšem zůstal za hranou rozumu.
Další výhoda virtuálních vozidel spočívá samozřejmě i z ekonomického hlediska.
STATISTIKY
Další nezbytnou součástí dnešního hokeje jsou detailní statistiky. Do nedávná to fungovalo tak (a ještě většinou funguje), že každý zapas mapovala skupina statistiků v nejvyšším patře arény. Do tabletů následně mačkala veškeré statistiky, kterými se pak v souhrnech mohl divák u televize kochat.
Již na zmíněném Světovém poháru 2016 přišla NHL s další revolucí. Do dresů a puků nainstalovali senzory, ty měly za úkol snímat trajektorii kotouče během hry, rychlost hráčů a podobně. Částečně tyto vychytávky funguji i v současné době a stále se vylepšují.
Není tak pochyb, že je moderní technologie součástí hokeje se vším všudy. Prezident hráčské asociace NHLPA Donald Fehr je přesto v těchto pokrocích obezřetný, neboť sám v roce 2016 prohlásil: “Technologie nesmí negativně zasahovat do hry, měla by naopak přinášet více užitku než škody a měla by být prospěšná samotné hře.”
-
Fotbalpřed 3 dny
O Spartu v Lize mistrů není zájem? Lístky na Atlético jdou do volného prodeje. Moc drahé, hlásí fanoušci
-
Hokejpřed 3 dny
Finská média žasnou nad Nečasem: Carolině se ho nepovedlo zbavit a on je teď nejlepší v týmu. Navíc překonal rekord
-
Chance Ligapřed 1 dnem
Dva hvězdní mladíci na odchodu ze Slavie? Zájem o ně jeví jiný ligový klub
-
Chance Ligapřed 2 dny
Všichni mi říkali, že je starý a tlustý, nepodepisuj ho. Radu od angažování útočníka odrazovali, nyní se mu odvděčuje góly